پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، کاریکاتور بیشتر به تصاویر اغراق شده از صورت می‌گویند و کارتون معمولا تصاویری است که در آن یک اتفاق می‌افتد. داستان‌های مصور، تصاویری که در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هست، فیلم‌های پویانمایی و همه چیز‌های مرتبط دیگر هم جز کار کاریکاتوریست‌ها است.

«سید حسین محفوظی» رئیس انجمن هنرهای تجسمی شهرستان میانه است که با سبک خاص طراحی‌هایش شناخته می‌شود.

وی توانسته تا کنون تعداد زیادی از مسابقات و نمایشگاه های هنری شهرستان میانه را برگزار نماید اما آن چیز که در روزهای اخیر از این هنرمند شاهد بودیم طراحی کاریکاتوری در محکومیت اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر گرامی اسلام (ص) است که در این گفتگو با بیشتر با وی و آثارش آشنا خواهیم شد .

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

*لطفا خودتون رو معرفی کنید ؟

سید حسین محفوظی، متولد 1351در شهر میانه هستم . متاهل و دارای دو فرزند 14 ساله و 7 ساله به نام های  سید حسام و هادی

 

*مدرک تحصیلی شما چیست ؟

دیپلم علوم تجربی ، البته با زمینه فعالیتم کاملاً متفاوت است .

 

*چه شد که به نقاشی کردن و کشیدن کاریکاتور علاقه مند شدید ؟

از دوران کودکی علاقه زیادی به کشیدن نقاشی داشتم به طوری که زنگ های بیکارِی، وقتی دانش آموزان مشغول بازی فوتبال بودند، من در کلاس می ماندم و سر خود را با نقاشی کشیدن گرم می کردم.

یا وقتی تلویزیون کارتون پخش می کرد پای آن می نشستم و شخصیت های داستانی را نقاشی می کردم. 

بعدها که کمی بزرگ تر شدم مجله می خریدم، که باعث شد تا با بخش کاریکاتور آنها بیشتر آشنا شوم، آز آن پس خودم کاریکاتور کشیدم و از طریق پست به مجلاتی مثل گل آقا، کیهان بچه ها و جوانان امروز می فرستادم .

آثار کاریکاتور من را در ابتدا در هیچ یک از آنها چاپ نشد و تنها مجله هفتگی جوانان امروز چند تایی چاپ و  برای تعدادی هم در قسمتی از مجله نقدهای  نوشتند، من آنها را می خواندم و سعی می کردم اشکلات کارم را برطرف کنم .

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*چرا کاریکاتور کار می کنید ؟

کشیدن کاریکاتور باعث می شود تا من واقعیت ها را از نگرشی متفاوت بیان کنم ، البته در شهر میانه من به تنهایی شروع به فعالیت کرده ام و شاید دلیل اینکه تا کنون به جایگاهی که مد نظر خودم بود نرسیده ام، همین موضوع باشد .

 

*کمی از سوابق فرهنگی و هنری خود برایمان بگویید ؟

من از سال 89 وارد انجمن هنرهای تجسمی شهرستان میانه شدم، البته تا آن زمان فعالیت کاریکاتوری در این انجمن فعال نبود، در همان سالهای اول جزو هیئت امنا این انجمن شناخته شدم و در دور دوم انتخابات به عنوان رئیس انجمن انتخاب و تا این لحظه به فعالیت خودم ادامه داده ام در زمینه آموزش نقاشی با کانون پرورش فکری کودکان – کانون بسیج هنر مندان و کلاس های نقاشی کودکان زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری نزدیکی داشتم .

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*آیا نمایشگاهی هم تا کنون دایر نموده اید ؟

بله، من تاکنون سه نمایشگاه بصورت انفرادی برگزار کرده ام، اولین نمایشگاه رو در سال 89 با موضوع اعتیاد و مواد مخدر در محل سالن هلال احمر میانه دایر نمودم . دومین نمایشگاه انفرادی من با موضوع آزاد بود که آن هم در سال 90 در محل نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه دایر گردید و آخرین آن نیز در سال 91 با موضوع پادشاهان طاغوت بود . در خصوص نمایشگاه های گروهی هم باید بگویم که توانستیم با کمک دوستان، نمایشگاه گروهی کاریکاتور با موضوع بیداری اسلامی از طرف کانون بسیج هنرمندان و نمایشگاه یک روزه روز قدس را در سالهای اخیر برگزار نماییم.

 

*استقبال از نمایشگاهای شما چگونه بود ؟

اگه بخواهم راستش را بگوییم ،بازدید از نمایشگاه ها راضی کننده نبود، البته دلیل آن هم دوری اداره فرهنگ و ارشاد از مرکز شهر است که مردم برای مراجعه به آن جا با مشکلات زیادی مواجه می شوند . البته تبلیغات و آشنایی مردم با هنرهای تجسمی بسیار در این مقوله مهم است که در برخی موراد با استمرار و فعالیت توانستیم مخاطبین را پای آثار نمایشگاهی بکشانیم .

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*یادتون هست اولین کاریکاتوری که کشیدید چی بود ؟

بله، اولین کاریکاتور من در رابطه با موضوع روزنامه نگاران بود که در باب روشنگری آن نسبت به مردم حرف می زد، البته فکر کنم علاقه زیاد من به روزنامه ها و مجلات باعث شده بود این موضوع را انتخاب کنم. این اثر را به مجله جوانان امروز فرستادم وچاپ شد .

 

*در دوران بچگی به فکر کسب در آمد از طریق فعالیت هنری بودید ؟

به هیچ عنوان ، همین الان هم درآمدی از راه ندارم، آن چیز که مسلم است فعلا برخی از هنرها نتوانسته جایگاه خود را در میان مردم باز کند .

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*تو مدرسه کاریکاتور معلم یا همکلاسی هاتون رو هم کشیدید ؟

نه اصلا، علاقه ای به کشیدن چهره دیگران نداشتم، چرا که فکر می کردم هنوز ظرفیت و فرهنگ آن در میان ما جا نیوفتاده است، اما بجای آن گوشه دفتر و کتاب هایم پر بود از نقاشی های متنوع، که همیشه بر سر آن از طرف خانواده ام و معلمین مدرسه تنبیه می شدم .

 

*آیا پیش استاد خاصی دوره دیده اید؟

بله، بخاطر علاقه زیادی که به کاریکاتور داشتم برای آموزش به تبریز رفتم و در آموزشگاه آقای رحیم بقال اصغری رئیس انجمن کاریکاتور تبریز آموزش دیدم و با حمایت و تشویق این عزیز توانستم مدرک مربیگری این هنر را دریافت کنم که جا دارد از ایشان به خاطر تمام محبت هایشان در تمامی مقاطع و موقعیت زندگی هنری ام تشکر کنم.

 

 

*فصل مشترک همه کاریکاتوریست ها چیست ؟

طرز نگرش به جامعه و انسان ها، کاریکاتوریستی موفق است که دید و نگرشی متفاوت تری از سایر افراد جامعه نسبت موضوعات و وقایع پیرامون خود داشته باشد.

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*جوابتون به کسانی که کاریکاتور و نقاشی کردن رو نوعی دلقک بازی می دونند چیه ؟

هنر باید دارای پیام باشد و هنری که دارای پیام نیست، ارزشمند نیز نخواهد بود. کاریکاتور ها اکثراً حاوی پیامی هستند که در برخی موارد به نفع برخی افراد نیست و شاید عده ای جنبه انتقاد ندارند. به نظر من کاریکانور می تواند در کمترین زمان ممکن مفهومی بسیار عمیق و فلسفی را به مخاطب انتقال دهد، و این هنر قابل ارج نهادن می باشد .

 

*کدام دسته از کاریکاتورهاتون رو که می کشید، دوست دارید ؟

کاریکاتورهای انتقادی .

 

*شخصیت خودتون رو چطور معرفی می کنید ؟

خودم را فردی متعهد، که با هنرم کار و هدف خودم را به سرانجام می رسانم .

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*کارکاتوری بوده که بکشید و بعد از آن تاثیرگذاری آن را بر روی جامعه مشاهده کنید ؟

بله، البته این کاریکاتور ها در برخی موارد مورد استقبال و در برخی موراد مورد انتقاد شدید مخاطبان قرار گرفته است البته این بستگی به نوع نگاه مخاطب و منافع شخصی آنان نیز دارد .

 

*آروزی کاری شما در شهر میانه چیست ؟

آرزو دارم روزی همانند بسیاری از شهرهای کشورمان جشنواره های بزرگ کاریکانور که از طرف شورای شهر و شهرداری در موضوعات مختلف از جمله فرهنگ شهر ، و آپارتمان نشینی و هزاران موضوع دیگر مرتبط برگزار شود تا بتوانیم از این طریق در مردم تاثیرگذاری بیشتری بوجود آوریم .

 

*آیا کسی بوده که دوست داشته باشید کاریکاتور اون رو بکشید ولی نشده باشه ؟

بله،این سوال شما بیشتر شامل حال مسئولان شهرمون میشه، چون نوع نگرش و برداشت اونا نسبت به بقیه افراد کمی متفاوت هستش و این برای من بیشتر پیش اومده .

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*فکر می کنید موقعی برسه که بچه ها بجای پوستر و عکس ، کارکاتور به دیوار اتاقشون بزنند ؟

این مسئله فعلاً اتفاق نیوفتاده، ولی آروزی دیرینه همه ی کاریکاتوریست هاست که آثارشان بصورت تابلو در خانه ها نصب بشن و باعث تامل و تفکر بیشتر میهمان خانه شود .

 

*دلیل جنگ دشمنان از طریق طنز و کاریکاتور با مسلمانان چیه ؟

به نظر بنده برخی از خطوط قرمز در جوامع جهانی به راحتی زیر پا گذاشته می شه و توهین به پیامبر گرامی اسلام(ص) توسط نشریه فرانسوی نمونه ای از اون هستش که باورها و اعتقادات دینی مسلمانان را نشانه رفته است . کار این اشخاص کاملاً برنامه ریزی شده و در جهت منافع استکبار جهانی رخ می دهد و به نظر من این اقدامات نه تنها باعث محبوبیت آنان نمی شود بلکه تاثیر منفی بر روی آنان خواهد گذاشت و مردم جهان بیشتر با ماهیت اصلی این جنایتکاران آشنا خواهند شد .

 

*آیا در نظر دارید کاریکاتوری در محکومیت توهین به پیامبر اسلام (ص) بکشید ؟

بله، اتفاقاً چندین کاریکاتور در این زمینه کشیده ام ، ولی به دلیل آنکه در این زمینه شخص دیگری در شهر میانه فعالیت ندارند، نتواستم یک نمایشگاه از این آثار برپا کنم، ولی اگر شرایط فراهم شود همچنان آماده همچین کاری هستم .

 

پاسخ کاریکاتوریست میانه ای به نشریه فرانسوی شارلی ابدو + عکس

 

*موانع و مشکلات پیش روی هنر شما در شهرستان میانه چیه ؟

مشکلات که زیاد است، ولی اگر بطور خلاصه بگویم؛ نبود حمایت از سوی مسئولین .هنرمندان هنرهای تجسمی در مقایسه با سایر انجمن ها نیاز به ابزار و وسایل زیادی ندارند . انتظار می رود مسئولین و متولیان امر با فراهم آوردن شرایطی همچون اختصاص غرفه در جشنواره های بهاره ، به فروش آثار هنری هنرمندان کمک کند تا این افراد هنر مورد علاقه خود را کنار نگذاشته و همچنان به فعالیت شان در زمینه هنر ادامه دهند.

 

*آیا فرزندان شما نیز ادامه دهنده راه شما خواهند بود ؟

بله طبیعتاً همینطور خواهد بود، سید حسام تونست در جشنواره صلح کشور ایتالیا در سال 2010 در بخش مدارس ابتدایی مقام نخست رو کسب کنه .

 

 

* شما چقدر با سید حسام کار می کنید ؟

من بیشتر سعی می کنم تا نقش مشاور و مربی رو براش بازی کنم ، و اون کارهای هنری خودش رو با اتکا به استعداد ذاتی خودش خلق می کنه .

 

* در پایان اگه صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

البته نمی خواستم بگم ولی خوشبختانه تونستم در مسابقات 2013 کشور ایتالیا با موضوع صلح جهانی، که نتایجش تازه به دستم رسیده مقام سوم رو کسب کنم .

در آخر،بسیار متشکرم از مجموعه خبری پایگاه اطلاع رسانی میانا که ترتیب این گفتگو رو دادند از تمامی عزیزان ممنون و سپاسگذارم .

 

****************************

تهیه گزارش : امید کوهی 

عکاس : نیما پاکدل 

****************************

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *