در سفر به شهر باکو کشور آذربایجان به کجاها برویم؟

مسجد تازه پیر

شهر بسیار زیبای باکو پایتخت کشور جمهوری آذربایجان می باشد که یک شهر تاریخی است این شهر که در کنار دریای خزر یا به قول خودشان دریای قزوین قرار دارد. آب و هوای شهر باکو مدیترانه‌ای است این شهر زمستانهای سردی دارد که همراه با بارش برف و یخبندان می باشد اما در بهار و تابستان در این منطقه هوا آن‌چنان گرم نمی شود که طاقت فرسا باشد. این شهر در سال های اخیر به شهری مدرن و پر جاذبه تبدیل شده است آثار و ابنیه تاریخی در این شهر بسیار به چشم می خورد که برخی از آنها جنبه دینی هم دارد یکی از این بناها مسجد تازه پیر است بافت قدیمی باکو چه به شهر قدیم به زبان خودشان ایچری‌شهر شناخته می شود منطق های تاریخی به شمار می رود و بسیاری از از جاذبه های تاریخی باکو در این منطقه می باشد برای بازدید از از آثار باستانی و تاریخی شهر باکو بهتر است که از این منطقه دیدن کنید. مسجد تازه پیر هم یکی دیگر از از این اماکن قدیمی در کشور جمهوری آذربایجان و شهر باکو است.  در این مقاله تلاش می‌کنیم تا شما را با مسجد تاریخی تازه پیر در شهر باکو پایتخت کشور جمهوری آذربایجان بیشتر آشنا کنیم.

تاریخچه مسجد تازه پیر

ساخت این مسجد در تور باکو در سال ۱۹۰۵ میلادی آغاز شد و در نهایت کار ساخت مسجد تازه پیر در سال ۱۹۱۴ به پایان رسید بانویی به نام نبات خانوم آشوبی ه هزینه های مالی ساخت مسجد تازه پیر را بر عهده گرفت تنها سه سال پس از کامل شدن ساختمان مسجد تازه پیر انقلاب کمونیستی اکتبر در روسیه اتفاق افتاد و تزارهای روسیه جای خود را به کمونیست ها دادند و کشور اتحاد جماهیر شوروی که با هر دین و مذهبی مخالف بود به وجود آمد در آن زمان جمهوری آذربایجان جزو امپراتوری روسیه بود و پس از آن هم جزو یکی از جمهوری های شوروی تبدیل شد پس از وقوع این ماجرا درهای مسجد توسط حکومت کمونیستی دست نشانده در باکو بسته شد و برای مدتی مسجد را تبدیل به سینما کردند پس از آن هم برای مدتی به عنوان انبار از این مسجد زیبا که از معماری بسیار زیبایی هم برخوردار بود استفاده می شد تا اینکه در سال ۱۹۴۳ میلادی یعنی در وسط جنگ جهانی دوم برای اینکه نوعی همدلی میان مردم این منطقه با کشور شوروی ایجاد شود این مسجد تبدیل به موزه شد تا سال ۲۰۰۵ میلادی که این مسجد مورد بازسازی قرار گرفت و دوباره به عنوان مسجد به کار گرفته شد.

بازسازی مسجد تازه پیر

این مسجد در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی تبدیل به موزه شده بود و آثار قدیمی یافت شده در در منطقه باکو و اطراف آن در این موزه به نمایش در می آمد. این موزه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان همچنان به کار خود ادامه میداد اما در سال ۲۰۰۵ میلادی با بودجه ای که دولت در اختیار الله شکور پاشازاده رئیس اداره روحانیت آذربایجان و قفقاز قرار داده بود این موقع دوباره تبدیل به مسجد گردید و بازسازی شد همچنین در این ساختمان امکانات جانبی دیگری هم برای رفاه فال نمازگزاران در نظر گرفته شد این مسجد در خیابان شایق عبدالله واقع شده است همچنین مسجد تازه پیر محل اداره روحانیت آذربایجان و قفقاز نیز هست. نکته جالب توجه این است که در زمان بازگشایی مسجد تازه پیر از روسای جمهور ایران و ترکیه نیز برای بازدید از این مسجد دعوت شده بود.  نوع معماری این ساختمان با شکوه به سبک معماری تبریز می باشد که در دوره صفویه به وجود آمده است در بازسازی این مسجد هم تلاش شده است که به نوع معماری اولیه ساختمان وفادار بمانند و مسجد را همانگونه که از ابتدا ساخته شده بود بازسازی کنند. البته بازسازی مسجد تازه پیر در شهر باکو با مخالفت‌هایی هم از طرف برخی از از اشخاص روبرو شده بود اما دولت جمهوری آذربایجان این کار را انجام داد. رزرو تور هند در سایت سفر باتو امکانپذیر است.

مسجد تازه پیر رامی توان با توجه به نوع ساخت این مسجد و سبک معماری آن جزوه میراث مشترک فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان به شمار آورد این مسجد جزو یکی از جاذبه های فرهنگی کشور جمهوری آذربایجان به شمار می رود که به غیر از نمازگزارانی که برای نماز خواندن به این مسجد رفت و آمد می کنند افراد زیادی هم برای بازدید از از ساختمان مسجد به این محل می روند و از زیبایی های معماری این مسجد لذت می برند. این گونه آثار قدیمی جزو جاذبه های فرهنگی به شمار می رود البته این مسجد از اهمیت دینی برای مسلمانان به خصوص شیعیان منطقه برخوردار می باشد در حال حاضر این مسجد مهمترین مرکز دینی در کشور جمهوری آذربایجان به شمار می رود و نه تنها مورد توجه شهروندان باکویی قرار دارد بلکه دیگر مردم جمهوری آذربایجان برای این مسجد ارزش بسیار بالایی قائل هستند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *