بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطق در وان را بیشتر بشناسید

بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطق در وان را بیشتر بشناسید

شهر زیبای وان در شرق کشور ترکیه واقع شده و با شگفتی‌های منحصر ‌به ‌فرد به خصوص در سالهای اخیر به یکی از شهر های توریستی پر طرفدار تبدیل شده است. در این شهر با نژادی خاص از گربه ملاقات می کنید که اغلب در اطراف دریاچه وان زندگی می‌کنند. این گربه‌ها با ظاهری زیبا و چشم‌هایی با رنگ‌های متفاوت آبی و کهربایی در میان محلی ها بسیار پر طرفدار هستند .

آثار تاریخی ارزشمند در این شهر به همراه دریاچه زیبای وان با قدمتی بیش از پنج هزار سال و طبیعت دل انگیز این شهر در لیست شهر های توریستی ترکیه قرار داده است .

این شهر ورطه حکمرانی حکومت های متعددی نظیر اورارتینی‌ها، ارمنی‌ها، رومی‌ها، سلجوقیان و عثمانی‌ها بوده که هر کدام تاثیر قابل ملاحضه ای بر چهره این شهر داشته و بقایای ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند .

در ادامه برخی از دیدنی های این شهر را به شما معرفی می کنیم  تا پیش از سفر به این مکان اطلاعات هر چند مختصر در دست داشته باشید.

دژ وان ، بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه

دژ باستانی در تور وان بر روی ارتفاعات شهر سه هزار ساله اورارتو، قرار گرفته  که به عقیده باستان شناسان مابین  قرون هفت تا نهم پیش از میلاد با استفاده از سنگ بازالت و آجرهای گلی ساخته شده است . در اطراف این دژ تاریخی ، برج ساردور مشاهده می گردد که با کتیبه‌های باستانی از دوران اورارتو بسیار با اهمیت است . این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی توسط خشایار شاه کبیر در قرن پنجم پیش از میلاد حکاکی شده که با گذشت چند هزار سال هنوز کاملا سالم و دست نخورده است.

 

جزیره آختامار ، جزیره عشق

به گزارش سفر باتو ، جزیره اختامار با طبیعتی دل انگیز و مسحور کننده در وسط دریاچه وان قرار گرفته که افسانه‌ها بسیاری را حکایت می کند و گفته می شود نام این جزیره بر گرفته از همین افسانه هاست . بر طبق برخی افسانه‌ها مردی جوان عاشق دختری از اهالی این جزیره می‌شود و هر شب برای ملاقات با وی از آبهای دریاچه وان عبورکرده و او را ملاقات می نمود ، اما در یکی از شب‌ها طوفانی گرفتار طوفان شد و قایق اش در این دریاچه واژگون می شود او پیش از غرق شدن نام دختر را که  تامار بود بارها فریاد می‌زند و طنین صدایش تا جزیره شنیده می شد که اسم جزیره از نام همان دختر گرفته شد.

جاذبه اصلی این جزیره علاوه بر طبیعت بسیار زیبا کلیسای باستانی صلیب مقدس است. معماری این کلیسا زیبا و اصلی قسمت آن آثار هنری نقش بسته بر روی دیوارهای بیرونی آن است که صحنه‌هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده است.

کلیسای صلیب مقدس ، شکوه آختامار

کلیسای صلیب مقدس بر بالای تپه ای در جزیره آختامار واقع شده که با معماری بسیار زیبا و مناظر طبیعی بی نظیر دریاچه وان و رشته کوههای اطراف به یکی از مکان های دیدنی این منطقه تبدیل شده است باستان شناسان ساخت کلیسا را ما بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ تخمین زده اند. این کلیسا در سال ۲۰۰۵ مورد بازسازی قرار گرفته  و اکنون با گذشت این همه سال‌ زیبایی خود را حفظ نموده است .

 

نمای بیرونی این کلیسا با نقاشی‌هایی برگرفته از داستان کتاب مقدس آراسته شده که خود باعث متمایز شده این بنا از سایر کلیساهای این شهر است .

قلعه هوساپ ، یادگاری قرون وسطی

قلعه باستانی هوساپ به قرون وسطی تعلق دارد که بر روی ارتفاعات سنگی ساحل رودخانه هوساپ قرار گرفته است. قلعه هوساپ در سال ۱۶۴۳ ساخته شده مجموعه ای از چند قلعه‌ کوچک و بزرگ است. در این محوطه چهل برج ساخته شده که وظیفه محافظت از قلعه خارجی را بر عهده دارند همچنین در همین مکان چندین بنای تاریخی نظیر مسجد و اقامتگاه به چشم می خورد .

 

موزه وان ، از جاهای دیدنی وان ترکیه

در این موزه آثار تاریخی ارزشمندی از دوران پیش از میلاد مسیح ، اورارتیان و عثمانی‌ها نگهداری و به نمایش گذارده شده است . و در حیاط داخلی آن ، کتیبه‌ها و حکاکی‌های سنگی شهر حکاری و همچنین مجموعه سنگ قبرهای اورارتیانی با کتیبه‌های تاریخی به چشم می خورد.

در قسمت پایین موزه آثار با ارزشی نظیر گلدان‌های سرخ، طلا و جواهرات اورارتیانیان و آثار برنز نگهداری و به نمایش گذارده شده است . و در قسمت بالای آن ظروف سفالی، سکه‌های تاریخی و نسخه‌های خطی نگهداری می گردد .

منطقه تاریخی کاووس تپه

منطقه کاووس تپه که روزگاری مقر فرماندهی امپراطوری اورارتو بوده بخاطر داشتن قلعه‌های و سیع تسخیر‌ ناپذیرش دارای شهرت بوده که یکی از مهم ترین آنها بنای کاووس تپه است.

این قلعه محل فرمانروایی سردوری دوم بوده است که مجموعه ای از قلعه ها و دژ ها را در خود دارد .

آبشار مرادیه ، یکی از دیدنی‌های وان

این منطقه ییلاقی و شگفت انگیز حدود هشتاد کیلومتر با مرکز شهر وان فاصله دارد که به خاطر وجود آبشاری زیبا و مناظری دل انگیز مورد توجه گردشگران و اهالی این منطقه است . در مقابل آبشار پلی معلق طراحی و ساخته شده که بازدید از مناظر این آبشار را راحت می نماید .

محیط آبشار مکان مناسبی برای دوری از هیاهوی شهری است و برای پیکنیک و خوردن فنجانی چای بسیار ایده ال است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *