سد شهریار میانه همچنان اسیر وعده ها و در حسرت آبگیری!

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، سد بتنی دو قوسی شهریار در ۳۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان میانه به منظور تامین نیاز آبی اراضی و شالیزارهای استان گیلان و جبران کاهش حجم مخزن سد سفیدرود توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از سال ۱۳۷۵ اجرا شده است.

 

 

 

طرح سد و نیروگاه شهریار در سال ۱۳۹۰ به عنوان طرح برتر بتنی کشور در رشته سدسازی در نهمین همایش بتن در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در روز جهانی بتن انتخاب شد که طول تاج این سد ۲۰۷ متر و ارتفاع آن از پی ۱۳۵ متر و حجم مخزن آن ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.

 

 

 

این سد علاوه بر کاربری تامین نیاز آبی کشاورزی و صنعتی استان گیلان، ۱۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان میانه و محیط زیست، کنترل سیلاب و ایجاد سیلاب های مصنوعی برای رسوب زدایی مخزن سد سفیدرود، برای تولید ۱۶۸ گیگاوات ساعت انرژی پیک در سال طراحی و اجرا شده است.

 

 

 

به دلیل نداشتن پایاب سد شهریار میانه بلااستفاده است

نماینده مردم میانه در مجلس بابیان اینکه سه سد بزرگ در شهرستان میانه احداث‌شده است، گفت: سد شهریار میانه به دلیل نداشتن ۱۰۵ میلیارد تومان برای تخصیص پایاب، بلااستفاده مانده است.

 

 

 

 فردین فرمند اظهار کرد: یک‌سوم آب منطقه آذربایجان شرقی در منطقه میانه قرار داشت، ازاین‌رو میانه جلگه حاصلخیزی تلقی می‌شد و محصولات مرغوبی هم در آنجا تولید می‌شد که امروز این روند وجود ندارد.

 

 

 

وی بابیان اینکه سه سد بزرگ در شهرستان میانه احداث‌شده است، ادامه داد: یکی از سدها به خاطر نداشتن ۱۰۵ میلیارد تومان به‌منظور تخصیص پایاب، بلااستفاده مانده است.

 

 

 

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک‌سوم آب استان آذربایجان شرقی در این منطقه وجود دارد اما مردم این منطقه مشکل تأمین آب آشامیدنی دارند، تصریح کرد: امیدوارم مسئولان به وضعیت کنونی به‌صورت کلان نگاه کنند تا مشکلات برطرف شود.

 

 

 

سد شهریار خیری به مردم روستاهای اطراف نرسانده است

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد شهریار هزینه شده، افزود: باکمال تأسف این سد هنوز به بهره‌برداری نرسیده و این در حالی  است که این سد می‌تواند ۴ استان را تحت پوشش قرار دهد.

 

 

 

شیو یاری تصریح کرد: سد شهریار  میانه نه‌تنها خیری به مردم روستاهای اطراف نرسانده است لازم است حق برداشت از آب این سد به مردم میانه داده شود.

 

 

 

تعیین تکلیف شدن سدهای استان آذربایجان شرقی

شیو یاری در ادامه به تأکید معاون رئیس‌جمهور نسبت به تعیین تکلیف شدن سدهای استان اشاره کرد و گفت: چند سال پیش سد شهریار در استان به‌صورت نمادین آبگیری شد ولی برای بهره‌برداری کامل به چند میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است همچنین مسائل سد سهند هشترود، پیام چای کلیبر، گرمی چای میانه و غیره نیز برای رسیدگی مطرح شد.

 

 

 

وی اضافه کرد: در رابطه با آب‌های مرزی اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌شده که در صورت تخصیص کامل هیچ‌گونه مشکل حادی نخواهیم داشت و البته در این جلسه موضوع انتقال آب ارس نیز جز یکی از مطالباتی بود که معاون رئیس‌جمهور قول رسیدگی و بررسی موانع آن را داد.

 

 

سد شهریار میانه همچنان اسیر وعده ها و در حسرت آبگیری!

تغییر شیوه توزیع آب سد شهریار از حجم راکد آب این سد!

 

 باروی کار آمدن دولت حسن روحانی نه‌تنها شهرستان میانه شاهد پیشرفت و تخصیص اعتبارات کلان به این طرح بزرگ ملی نبوده است بله کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز طی سال ۹۶ اقدام به تصویب شیوه توزیع آب سد شهریار کرد.

 

 

 

فرماندار میانه در پی این مصوبه در جلسه کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان با تأکید بر اینکه شهرستان میانه این مصوبه را به رسمیت نمی‌شناسد از آب منطقه‌ای استان خواست تا به این مصوبه که از واگذاری سد شهریار به شرکت آب استان زنجان خبر می‌دهد واکنش نشان دهد.

 

 

 

وی بابیان اینکه سد شهریار با ۷۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت باید نیاز آبی ۱۲ هزار هکتاری اراضی این شهرستان را تأمین کند و پس از برداشت میزان حقآبه مسلم شهرستان به توزیع مابقی آن اقدام شود، افزود: ما اجازه نخواهیم داد سدهای شهرستان و نحوه توزیع آب آن‌ها بدون توجه به نیازهای شهرستان درجاهای دیگر تصمیم‌گیری شود.

 

 

 

فرماندار میانه در ادامه در خصوص سد آیدوغموش هم گفت: امسال از حجم راکد آب این سد بدون هماهنگی شهرستان به حوزه خارج از استان آب واگذار شد که این امر با توجه به توسعه پایاب سد آیدوغموش از سال آینده مقدور نخواهد بود.

 

 

 

فرماندار میانه با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی مدرن و تجهیز اراضی به سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار با استقبال زیاد مردم شهرستان مواجه است، اعلام کرد: بیش از یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و ۲ هزار هکتار در دست اجراست.

 

 

 

اجرای طرح انتقال آب از سد شهریار میانه به اردبیل

نماینده مردم اردبیل مردادماه سال جاری در گفتگو باخبر آنلاین گفت: در جلسه‌ای که نمایندگان استان به همراه استاندار و مدیران آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب اردبیل با مهندس میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو، حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور و اسماعیلی معاون شرکت آبفای کشور داشتند مشکلات آب اردبیل بررسی شد.

 

 

 

صدیف بدری اضافه کرد :در این جلسه مقرر شد سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد شهریار میانه به اردبیل انتقال یابد به شرطی که نقشه اجرایی آن تهیه و وزارت نیرو هم سرمایه‌گذاری در این طرح را دنبال کند.

 

 

 

بدری بیان کرد: این طرح در صورت اجرا بسیاری از مشکلات آب اردبیل را مرتفع می‌کند و مقرر است ظرف ۲ یا سه ماه آینده تصمیم نهایی دراین‌باره اتخاذ شود.

 

 

 

 

وی بابیان اینکه وضعیت آب اردبیل وخیم است افزود: اگر وضعیت فعلی به همین منوال پیش برود در سه سال آینده مشکل آب اردبیل بحرانی خواهد بود.

 

 

سد شهریار میانه همچنان اسیر وعده ها و در حسرت آبگیری!

موانع بهره‌برداری از سد شهریار میانه

معاون آب و آبفای وزارت نیرو بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ ضمن بازدید از پیشرفت فیزیکی احداث سد شهریار در شهرستان میانه، آثار ملی و اقتصادی و اجتماعی این طرح را مورد تأکید قرارداد و گفت: ۸ استان از منافع ملی این طرح بهره‌مند‌می شوند.

 

 

محمدرضا عطار زاده که به‌اتفاق مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به‌منظور بررسی مسائل فنی و اجرایی سد شهریار میانه به این شهرستان سفرکرده بود، از سد شهریار به‌عنوان یکی از سدهای بزرگ کشور یادکرد و افزود: سد شهریار، طرح‌های مدیریت جامع منابع آب وزارت نیرو را در حوزه آبریز قزل‌اوزن تکمیل می‌کند.

 

وی ضمن ابراز رضایت از اقدامات اجرایی عوامل دست‌اندرکار این سد گفت: عملیات ساخت بدنه سد شهریار به پایان رسیده و آماده آبگیری است و برخی مسائل حاشیه‌ای مانند: تملک اراضی، راه‌های دسترسی، تعیین تکلیف مسائل روستاهای داخل مخزن در دست برنامه‌ریزی و اجراست.

 

 

 

معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در احداث این سد، اظهار داشت: برای تکمیل منابع مالی این سد از منابع ملی و تهاتر اموال استفاده می‌شود.

 

 

 

 

ظرفیت بلااستفاده گردشگری سد شهریار میانه

 

عطار زاده در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری طرح سد شهریار ازجمله ماهی گیری، استقرار سیاحتگاه و نزدیکی به خط راه‌آهن اعلام کرد: برای گردشگری امکانات مطلوبی در این محل فراهم است.

 

 

 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی مرتبط ازجمله فدراسیون ورزش‌های آبی، میراث فرهنگی برای سرمایه‌گذاری در طرح سد شهریار اظهار امیدواری کرد این سد تا نیمه اول سال آینده آبگیری شود.

 

 

 

 

وی دلیل عدم آبگیری این سد در سال جاری را تعویق در تأمین منابع مالی اعلام کرد و افزود: ان‌شاءالله مسائل جاده دسترسی این سد به‌زودی مرتفع گردد.

 

 

 

چشم کشاورزان بخش کاغذ کنان میانه به پایاب سد شهریار

 

همان‌طور در گزارش گفته شد سد شهریار در ۳۵ کیلومتری شهرستان میانه و بر روی رودخانه قزل‌اوزن، علاوه بر تأمین نیاز آب کشاورزی و صنعتی استان‌های آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی و گیلان، باهدف تولید نیرو احداث‌شده است که حوضه آبریز سد شهریار از هفت زیر حوضه، بهنام‌های رودخانه قزل‌اوزن، زنجان رود، آجی چای، گرمی چای، شهر چای، قرنقو و آیدوغموش تشکیل‌شده است.

 

 

 

در این میان کاهش نزولات جوی در سالهای متمادی و در سایه آن کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، توأمان با نبود یک مدیریت و برنامه مدون موجب وارد شدن ضربه مهلک به پیکره کشاورزی و معیشت مردم شهرستان میانه شده است.

 

 

 

در بخش کاغذ کنان به دلیل واقع‌شدن در ارتفاع بلند از سطح دریا امکان حفر چاه عمیق وجود ندارد و آب مورداستفاده مردم از آب‌های سطحی و چشمه‌ها می‌باشد که آن‌هم با اندکی کاهش در میزان نزولات آسمانی دچار کم‌آبی و خشک‌سالی می‌شود.

 

 

 

اکنون ۱۰۰۰۰ نفر در ۷۸ روستای بخش کاغذ کنان میانه ساکن هستند که از این تعداد ۴۸ روستا بالای ۲۰ خانوار و تعداد ۳۰ روستا نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

 

 

 

لازم به ذکر است زمانی که طرح ساخت سد شهریار میانه به تصویب رسیده بود قرار  بوده که به ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کاغذ کنان آب پمپاژ شود ولی با پیگیری نکردن مسئولین،  این طرح تاکنون  عملاً اجرایی نشده است.

 

 

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *