افزایش نظارت مالزی بر مدارس دینی خصوصی برای جلوگیری از تفکرات افراطی و نظامی گری

به گزارش ميانا به نقل از ايرنا،  هم اکنون مدارس و دانشگاه های مختلف دینی با سرمایه کشورهایی مانند عربستان در مالزی فعالند که وهابیت و افراطی گری را ترویج می کنند و برخی از مالایی های عضو داعش از این مدارس به سوریه سفر کرده اند.

این در حالی است که 'محی الدین یاسین' معاون نخست وزیر و وزیر آموزش مالزی اخیرا خواستار تغییر مفاد دروس اسلامی در این کشور شد و از بکارگیری اساتیدی از کشورهای عربی در این مدارس خبر داد که نفوذ عرب ها در مدارس علوم دینی مالزی را افزایش می دهد.

'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی روز دوشنبه در گفت وگو با روزنامه 'نیو استریت تایمز' به طور تلویحی ترویج افراط گرایی و تفکرات نظامی گری در برخی مدارس دینی این کشور را پذیرفت و گفت که پلیس از نزدیک نظارت بر تمام مدارس دینی خصوصی را برای جلوگیری از القای تفکرات نظامی گری افزایش می دهد.

وی همچنین وعده داد مالزی بر ضد کسانی که در فعالیت های شبه نظامی شرکت می کنند، وارد عمل می شود.

بازرس کل پلیس مالزی همچنین گفت که پلیس نظارت بر مدرسه 'نورالهدایت' که به وسیله 'محمد لطفی عارفین' مقام بلندپایه حزب پاس و عضو داعش تاسیس شد را افزایش می دهد. وی چندی پیش در درگیری با ارتش سوریه کشته شد.

گفته می شود فیلمی از دانش آموزان و خانواده آن ها که در مدرسه دینی این تروریست تحصیل کرده اند پخش شده و دانش آموزان در مصاحبه هایی آمادگی خود را برای ادامه مسیر موسس این مدرسه و تفکرات وی اعلام کرده اند که نشان دهنده افزایش تفکرات افراطی گری در مالزی است.

برادر لطفی عارفین نیز در این مدرسه به ترویج تفکرات داعش پرداخته و خواستار ادامه راه برادر تروریست خود شده است.

این گزارش در روزنامه 'نیویورک تایمز' منعکس شده است.

هم اکنون 57 مدرسه دینی در سطح متوسطه در سراسر مالزی فعالیت می کنند که بر اساس چشم انداز این کشور قرار است تا سال 2025 تعداد این مدارس به 77 مدرسه برسد.

این مقام پلیس مالزی، گفت 'ما در حال نظارت بر این مدرسه و سایر نهادها و افرادی هستیم که ممکن است به تحریک مردم برای انجام حرکت های تروریستی در سوریه بپردازند.

'ایوب خان مایدین' رییس بخش ویژه مبارزه با تروریسم پلیس مالزی نیز اخیرا گفت که این تروریست تلاش کرده بسیاری از افراد را برای رفتن به سوریه جذب کند.

وی گفت که این افراد موفق به جذب افراد مختلف از جمله دانش آموزان، استادان و متخصصان برای پیوستن به تروریست های داعش شده بودند.

علاوه بر مدارس دینی، دانشگاه های عربی نیز در تلاشند تفکرات افراطی را در مالزی گسترش دهند. دانشگاه بین المللی المدینه عربستان یکی از زمینه های مهم ترویج وهابیت و تفکرات افراطی و نظامی گری در مالزی است. این دانشگاه با شخصیت های با نفوذ و مراکز علمی مالزی نیز ارتباط دارد.

'سیدفرید العطاس' جامعه شناس مالزیایی و استاد دانشگاه سنگاپور نیز چندی پیش گفت: گسترش سلفی گری یا وهابیت در مالزی به جایی رسیده که فتواهای افراط گرایانه به امور شخصی و زندگی خصوصی مسلمانان مالزی نیز راه پیدا کرده است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *