جولان شخصیت‌های خارجی در لوازم‌التحریر ایرانی/ قیمت بالا و کیفیت کم اجناس ایرانی دلیل اصلی بی رغبتی مردم+تصاویر

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، شهریور ماه کم کم به پایان می رسد و کمتر از ۱۵ روز دیگر فصل پاییز که شروع ۹ ماه تلاش تحصیلی دانش آموزان است، آغاز می شود.

هرساله و با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای تهیه‌ی نوشت افزار مورد نیاز خود برای مدرسه و دانشگاه به بازار مراجعه می‌کنند، و البته وقتی با طرح‌ها و تصاویر عجیب و غریب موجود در بازار مواجه می‌شوند دچار پریشانی و سرگردانی می‌شوند.

 

بسیاری از والدین ترجیح می دهند تا تصاویر و نمادهای ایرانی و ملی روی دفاتر و لوازم التحریر کودکان‌شان نقش بسته باشد؛ تا تصاویر و نمادهای بیگانه ی غربی‌ها. مع الاسف اینکه گاهی این آش آنقدر شور می‌شود که «بن تِن» و «باب اسفنجی» قهرمانان نسل جدید ما را تشکیل می‌دهند، و قهرمانان ملیِ ما که زمانی نمی مُردند؛ می‌میرند …!

 

همین چند سال گذشته وقتی برای خرید لوازم‌‌التحریر به فروشگاه‌های نوشت‌افزار می‌رفتیم هیچ دغدغه‌ای برای خرید کالای ایرانی نداشتم و حتی به آن هم فکر نمی‌کر‌دیم و هر چیزی که فروشنده دم دست ما می‌گذاشت بدون هیچ توجهی آن را می‌خریدیم و نمی‌دانستیم از روی ناآگاهی چه کاری انجام می‌دهیم.

 

 

اما با پیام مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل که تلنگری به همه مسؤولان و حتی من نوجوان بود این حساس در ما ایجاد شد که کالاهای تولید کشور خودمان را خریداری کنیم.

 

 

در اوایل همین هفته برای خرید نوشت‌افزار امسال مجبور شدیم از این سر شهر میانه به آن سوی شهر برویم اما متأسفانه خبری از کالای ایرانی در نوشت‌افزارها نبود.یا اگر هم چیزی پیدا می‌شد با برچسب خارجی بود به هر فروشگاهی که می‌رفتیم کالاهای خارجی در صدر خرید دانش‌آموزان بود و به راحتی در بازار نوشت‌افزار شهر میانه جولان می‌داد.

 

 

جولان شخصیت‌های خارجی در لوازم‌التحریر ایرانی/ قیمت بالا و کیفیت کم اجناس ایرانی دلیل اصلی بی رغبتی مردم+تصاویر

 

 

 

یک فروشنده لوازم التحریر به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه کیفیت محصولات ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی بسیار پایین است و تنوع محصولات خارجی نیز بسیار زیاد است که باعث شده اکثر مشتریان به خرید این اجناس روی بیاورند.  وی با بیان اینکه جنس ایرانی خوب و با کیفیت فروش می رود، گفت: متاسفانه ما در داخل کشور مشکل تولید داریم و این باعث شده تا سالیان سال در بازار لوازم التحریر حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

 

 

 

متاسفانه در این فروشگاه‌ها دفاتری پیدا می‌شد با برچسب‌های خارجی و حتی مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی به گونه‌ای که این برچسب‌های روی جلد دفاتر شایسته و در شأن یک دختر ایرانی نبود.انگری برد، بن‌تن، باربی، باب اسفنجی، لاک‌پشت‌های نینجا و ده‌ها شخصیت کارتنی خارجی که توسط کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی دنیا، فضای مجازی، رسانه‌ها و تلویزیون‌های ما را پر کرده‌اند، حالا گوی سبقت را از طرح‌های ایرانی نظیر گرشاسب، دارا و سارا، شاهزاده روم، ثنا و ثمین و ده‌ها طرح دیگر ربوده‌اند و در بازارهای شهر جولان می‌دهند.

 

والدینی که در مقابل طرح‌های وسوسه‌برانگیز و البته پر‌رنگ و لعاب لوازم‌التحریر کودکانشان، توان مقاومت ندارند، مجبور هستند که تن به خواسته‌های کودکانه فرزندانشان دهند و به درخواست کودک خود، پاسخ مثبت دهند.

 

این در حالی است که مسئولان اعلام می‌کنند، امروز تولید لوازم‌التحریر بومی در ایران به‌میزان قابل توجهی افزایش یافته و هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد لوازم‌التحریر موجود در بازار، در داخل تولید می‌شود.

 

 

یکی از والدین میانه ای که از جولان طرح‌های خارجی و تأثیر آن به ستوه آمده، به میانا  می‌گوید: ما علی رغم میل باطنی تسلیم خواسته فرزندان خود شده و مجبور به خرید این محصولات هستیم چرا که فرهنگ سازی لازم در راستای شناخت لوازم التحریر ایرانی آنگونه که می بایست انجام نگرفته است.

 

حوالی بعداز ظهر است و منطقه ای درست حوالی مرکز شهر میانه، با جمعیتی باور نکردنی به تصرف دانش آموزانی درآمده است که یکی دو هفته مانده به شروع سال تحصیلی برای خرید لوازم التحریر راهی اینجا شده اند؛ منطقه ای در نزدیکی بازار که بخش زیادی از لوازم التحریر میانه و اکثر روستاهای آن را تامین می کند.

 

جولان شخصیت‌های خارجی در لوازم‌التحریر ایرانی/ قیمت بالا و کیفیت کم اجناس ایرانی دلیل اصلی بی رغبتی مردم+تصاویر

 

 

دور و اطراف مغازه ها حسابی شلوغ است. هر خانواده ای لیست به دست به بازار آمده و  خریدهایشان را انجام می دهند. پدر نگاهی به لیستی که بچه ها برایش نوشته اند می اندازد و از فروشنده درخواست پاستل، مداد رنگی، خودکار و خط کش و نقاله می کند. مرد جوانی که پشت دخل ایستاده نگاهی به لیست بلند و بالای مرد می اندازد و چند نمونه از جنس ها را پیشنهاد می دهد. خبری از مداد رنگی، خودکار یا حتی خط کش ایرانی نیست. اگر هم باشد همین چینی هاست فقط یک مارک ایرانی رویش می زنند.

 

یک فروشنده لوزام التحریر در میانه به خبرنگار ما می گوید: در حال حاضر ۸۰ درصد وسایل مغازم خارجی است و آن محصولاتی که ساخت ایران می باشد نیز اکثراً با طرح ها و نمادهای شخصیت های خارجی روانه بازار می شوند. در همین راستا یک دانش آموزان هنگام خرید از علاقه خود به طرح های ایرانی می گوید، وی به انتخاب طرح های ساده و طرح شهدا علاقه نشان می دهد.

 

 

با یک نگاهی گذرا به تصاویر روی جلد برخی تولیدات داخلی و مشابه آنها به راحتی می توان دریافت، چرا کودک و نوجوان ایرانی جذب تصاویر خارجی می شود، هر چند که در سال های اخیر تلاش های بسیاری برای بومی سازی تصاویر شده و در مواردی نیز موفقیت هایی حاصل شده، اما تا رسیدن به مقصد نهایی هنوز راه زیادی در پیش است.

 

 

اما واردات غیرقانونی و در مواردی بعضا قانونی! نیز از معضلاتی است که تاثیر انکار ناپذیر خود را بر بازار لوازم التحریر داشته است، مسئله ای که حل آن کار یک روز و دور روز نیست و باید تمامی دستگاه ها برای پایان دادن به آن یکدیگر را یاری کنند.

 

 

 

با این حال هر چند که تلاش های بسیاری برای علاقه مند کردن کودک و نوجوان ایرانی به تولیدات داخلی می شود، اما به نظر می رسد آنچه این رویکرد را تا حدودی ناموفق کرده بی سروسامانی فرهنگی است، مسئله ای که بر تمامی بخش های این کشور سایه افکنده و تا زمانی که فرهنگ ایرانی به باور ملی نرسد، نمی توان از کودک و نوجوان ایرانی خواست تا نوشت افزارهای داخلی مصرف کند.

 

 

 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *