آذری‌ها به زمین نچسبیده‌اند/بیان بیکاری بین مردم آذربایجان‌شرقی عار محسوب می‌شود

به گزارش میانا به نقل از فارس، داوود بهبودی در خصوص  میزان مهاجرت نیروی انسانی از استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: مهاجرت نیروی انسانی در سال‌های گذشته بالا بوده اما سرشماری ۹۰ تا ۹۵ نشان می‌دهد که شتاب مهاجرت از استان کم شده است و جزو بالاترین نبوده است.

وی با بیام اینکه در بحث مهاجرت بیشتر نگاه ما به کارگران است اما باید توجه داشت قبل از اینکه نیروی کار ساده مهاجرت کند، نخبگان، کارآفرینان و صاحبان سرمایه مهاجرت می‌کنند چون آنها می‌روند فرصت شغلی ایجاد نمی‌شود و به دنبال آن نیروی کار نیز می‌رود.

بهبودی خاطرنشان کرد: مهاجرت موجب کاهش طراز کیفی نیروی انسانی شده چون استان‌های مقصد معمولا میانگین کیفیت نیروی انسانی ( سواد، تخصص، حجم سرمایه)پایین‌تری از استان ما دارند  و کسانی که را میزبانی می‌کنیم که نسبت به خروجی‌هایمان پایین‌تر هستند، از این رو هم طراز کیفی نیروی انسانی استان پایین می‌آید هم بخشی از متخصصان و نیروی کار را از دست می‌دهیم.

وی با در پاسخ به این سوال که چرا نخبگان، متخصصان و صاحبان سرمایه را از دست می‌دهیم، تصریح کرد:بخش عمده این موضوع به سوابق اجتماعی، تاریخی و در حقیقت به نیروهای نخبه و متخصص ما برمی‌گردد.

بهبودی ادامه داد:بعد از مشروطه به دلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی که ریشه‌اش متعلق به دیروز و امروز نیست،مهاجرت علما، تجار و نخبگان از استان آذربایجان‌شرقی آغاز و حتی شدت گرفت و این امر تبدیل به عادت و فرهنگ شده است.

وی گفت: در کنار این مسئله می‌توان گفت وقتی خودتان را با محیط بزرگ مقایسه می‌کنید و در آن محیط بزرگ فرد هرکاری کند به قولی تابلو نیست به طوریکه هرقدر محیط بزرگتر باشد آدم‌ها کمتر تابلو می‌شوند و به عکس هرقدر محیط کوچکتر آدم‌ها بیشتر در معرض دید هستند، این امر شرایطی را حاکم می‌کند که مهاجرت را شکل بگیرد.

بهبودی اضافه کرد: باید ظرفیت جامعه برای پذیرش سرمایه‌گذار،کارآفرین و متخصص گسترش یابد، وقتی ظرفیت جامعه بعضی‌ها را تحمل نمی‌کند،باید مهاجرت کرده و برود،اگر می‌خواهیم جذب‌کننده باشیم، باید ظرفیت‌ها گسترش یابد.

وی تاکید کرد: مهاجرت یک اتفاق جهانی بوده و وقتی نیروی نخبه می‌رود، فضا برای نیروی انسانی ساده هم تنگ می شود و فرصت شغلی شکل نمی‌گیرد.

بهبودی با بیان اینکه نیروی کار استان آذربایجان‌شرقی با استان‌های دیگر تفاوت دارد، اظهار داشت: نیروی کار در برخی استان‌ها رخوت و تنبلی دارد به طور مثال نرخ بیکاری در کرمانشاه بالاست و مردم آن همتی برای تغییر وضعیت نداشته و حتی به استان دیگر نمی‌روند و همان جا نشسته‌اند اما آذری‌ها اینگونه نبوده و پویا و فعال هستند، هر جای کشور و دنیا بروید، آذری‌ها آن جا هستند یا به عبارتی هر کجا کار و اقتصاد باشد، آذری‌ها آن جا حضور دارند و این ویژگی نخبگان و نیروی کار آذری‌ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: برای همین ادعا داریم که نرخ بیکاری استان پایین است و تعبیر اولیه‌اش این است که در استان فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم و نرخ بیکاری پایین است اما باید توجه داشته باشیم آذربایجان ظرفیت بیکاری را ندارد در جامعه کسی عارش می‌آید بگوید بیکار است.

وی تصریح کرد: نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی معمولا بالا نیست چون همه دنبال کار هستند و مسئله دیگر اینکه استان برای پذیریش نیروی کار خارجی، استان خوبی نیست و غیربومی در استان کمتر شاغل هستند، این مسئله مزیت تلقی می‌شود چون فرصت شغلی را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *