خانه ملت در هفته ای که گذشت؛ یک نطق و هفته ای پرحاشیه

به گزارش ميانا به نقل از ايرنا، در حالی که نمایندگان روزهای شنبه و دوشنبه را به رغم روال مرسوم به خاطر تمام نشدن بررسی لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی در صحن علنی حاضر شده بودند، نطق میان دستور روز یکشنبه مطهری و پیامدهای آن تا حد زیادی جلسات هفته گذشته صحن علنی و بررسی این لایحه را تحت الشعاع قرار داد. درحالی که علی مطهری در نطق خود مواضع گذشته اش را تکرار کرد، نحوه واکنش برخی نمایندگان به این نطق موجب بروز حاشیه هایی در فضای مجلس و رسانه ها شد.

** ماجرا چه بود

علی مطهری در نطق میان دستور خود موضوعات مختلفی را مطرح کرد اما زمانی که درباره رفع حصر به ایراد سخن پرداخت تعدادی از نمایندگان با سردادن فریادهای دو دو مخالفت شان را با مواضع وی اعلام کردند و تعدادی هم در جلو تریبون مجلس حضور یافته با سردادن شعارهای مرگ بر فتنه گر قصد پایین کشیدن وی را از تریبون داشتند که این امر با مقاومت علی مطهری مواجه شد.

ادامه این کشمکش ها برای دقایقی فضای صحن علنی مجلس را متشنج کرد، ابتدا محمد حسن ابوترابی فرد با نواختن زنگ، مجلس را تعطیل کرد اما بعد از چند دقیقه با استناد به ماده 108 آیین نامه داخلی 15 دقیقه تنفس اعلام کرد و در ادامه خبرنگاران به بیرون صحن هدایت شدند اما ظاهرا بعد از بیرون رفتن خبرنگاران هم تشنج در جلسه علنی ادامه یافت و در نهایت نطق مطهری نیمه تمام ماند.

در روزهای بعد، البته مطهری در تذکری اعلام کرد که دو دقیقه از نطقش باقی مانده و حق وی و موکلانش برای این دو دقیقه از نطقش همچنان محفوظ است و این مساله باید به جبران شود. با این حال حواشی این نطق ظاهرا تمامی ندارد و قرار است بعد از نماز جمعه این هفته در مخالفت با این نطق نیمه تمام ، راهپیمایی برگزار شود.

روز دوشنبه رییس مجلس شورای اسلامی که در نخستین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه حضور یافته بود، در واکنش به اتفاقات روز یکشنبه مجلس از نمایندگان و رجالی که تریبون دارند خواست ضمن پرهیز از چنین مسایلی به مشکلات اصلی کشور همچون معیشت مردم بپردازند و رسانه ها هم خیلی دنبال سوژه های داغ نباشند.

لاریجانی همچنین در این جلسه توصیه های بودجه ای هم برای اعضای کمیسیون تلفیق داشت که از مهمترین آنها می توان از جمله نحوه اجرای قانون هدفمندی، مشارکت مردم در اقتصاد،نحوه تامین مالی واحدهای تولیدی و عمرانی اشاره کرد.

نکته مهم دیگر در اظهارات روز دوشنبه رییس مجلس اعلام توصیه مقام معظم رهبری در مورد لزوم همراهی مجلس با دولت به ویژه در مورد سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بود.

بحث درباره توصیه رهبر معظم انقلاب از آن جهت حائز اهمیت بود که در هفته های گذشته و در جریان بررسی لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور نمایندگان به درخواست دولت برای کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درامدهای نفتی تا پایان سال 1395 رای ندادند. 

این درخواست ظاهرا در لایحه بودجه 94کل کشور هم تکرار شده است و با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب انتظار می رود حداقل در سال 94 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی همان 20 درصد پایه باشد. 

علاوه بر تصویب موادی از لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیرو ارتقای نظام مالی کشور روز سه شنبه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره برداشت 4،1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی قرائت شد و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون برداشت از صندوق توسعه ملی،علاوه بر گزارش اولیه کمیسیون بیانیه مشترکی را که بعدها با حضور نمایندگان دولت و کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده بود، قرائت کرد.

غلامرضا کاتب این برداشت از صندوق توسعه ملی را با استناد به ماده 139 قانون بودجه ستاد تدابیر ویژه عنوان کرد و گفت:بر اساس بیانیه مشترک دولت و مجلس، درآمد ناشی از 4،1 میلیارد دلار صرف امور عمرانی کشور شده و هیچ رقمی از آن در اعتبارات خلاف هزینه نشده و صرفا بر اساس نیاز کشور در بخش عمرانی هزینه شده که این امر مورد تاکید کمیسیون برنامه و بودجه نیز است.

وی البته این را هم گفت که گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به استناد گزارش دیوان محاسبات خلاف واقع و کذب نبوده است و بر اساس بیانیه مشترک دولت و مجلس قرار شد رسیدگی به جزییات در دیوان محاسبات همچنان ادامه داشته باشد. 

روز سه شنبه محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در نشست خبری به تشریح مسایل مطرح شده در نخستین جلسه کمیسیون تلفیق اشاره کرد.

وی گفت که با فرض محقق شدن مفرضوت مندرج در لایحه بودجه رشا اقتصادی کشور در سال آینده 2،5 درصد و نرخ سرمایه گذاری 4 درصد نرخ تورم 17 و نرخ بیکاری 14 درصد پیش بینی شده است و البته چنانکه گفته شد با فرض محقق شدن مفروضاتی است که مهمترین آن فروش یک و نیم ملیون بشکه نفت و میعانات گازی با قیمت 72 دلاری است و این در حالی است که همین الان هم قیمت نفت به زیر 50 دلار رسیده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در مورد جلسه روز سه شنبه این کمیسیون هم از ارائه گزارشی درباره آینده بازارهای جهانی نفت خبر داد و اظهار داشت بر اساس پیش بینی ها میزان رشد اقتصادی و به تبع آن تقاضای کشورهای خریدار نفت ایران بالا ست و از این نظر چشم انداز مثبتی دیده می شود . با این حال این را هم گفت که موسسات بانکی و علمی تخصصی حوزه نفت بین 70 تا 85 دلار را براق قیمت هر بشکه نفت پیش بینی می کنند و البته بانک مورگان استنلی با رویکردی بدبینانه قیمت نفت را در سه ماهه دوم سال 2015 حدود 43 دلار پیش بینی کرده است. با این حال اعضای کمیسیون تلفیق احتمال قوی در هفته آینده در مورد قیمت پیشنهادی هر بشکه نفت در بودجه 1394 کل کشور تصمیم گیری خواهند کرد. 

در هر صورت نمایندگان بعد از سه هفته حضور در جلسات علنی مجلس هفته بعد را در حوزه های انتخابیه حضور خواهند داشت و جلسه علنی مجلس روز یکشنبه پنجم بهمن ماه برگزار می شود البته اعضای کمیسیون تلفیق در هفته آینده بخش درآمدی لایحه بودجه 1394 کل کشور را بررسی خواهند کرد.
 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *