وعده بی سرانجام تفکیک زباله در مبدأ توسط شهرداری میانه /توسعه و پشرفت شهری با برگزاری همایش ها به جایی نمی رسد

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، زباله‌ها که عمده آنها از بازمانده مصارف مختلف انسانی به وجود می‌آیند در حال حاضر تبدیل به مشکل و معضل جوامع بشری شده است.

زباله‌ها ترکیبی از مواد زائد هستند که به ۴ دسته کلی زباله‌های شهری، زباله‌های صنعتی و زباله‌های خطرناک و زباله‌های بیمارستانی تقسیم می‌شود که شهرستان میانه کمتر از معضل زباله‌های صنعتی و خطرناک رنج می‌برد و بیشترین مشکل این حوزه هم در عدم تفکیک زباله‌هاست.

جمع‌آوری و حمل و نقل زباله یکی از مهم‌ترین عملیات مدیریت مواد زائد جامد است که در ایران زباله‌ها یا در خاک دفن شده یا سوزانده می‌شوند و گاه در طبیعت رها می‌شوند که همه این راه‌ها برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند و سبب فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت شدن مناظر طبیعی و همین طور نامناسب کردن محیط برای حیات وحش می‌شوند.

 

البته در چند سال اخیر مؤسسات بازیافت زباله توانسته تا حدودی نقش موثری را در جمع‌آوری، بازیافت و تبدیل مواد زائد ایفا کند و با انجام اقدامات موثر در انجام طرح آموزش‌های مردمی گامی بلند در کاهش ضرر و زیان زباله‌ها ایفا کند.

 

وعده بی سرانجام تفکیک زباله در مبدأ توسط شهرداری میانه

مردادماه سال ۹۵ بود که جلیل خرده فروش شهردار فعلی شهر میانه با اعلام تولید ۱۲۰ تن زباله به صورت روزانه در این شهر، از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر ۱۰۰هزار نفری آذربایجان شرقی خبرداد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به امور نظافت شهر و جمع آوری نخاله ها از وظایف شهرداری است افزود: با توجه به لزوم مدیریت پسماند در محیط های شهری و روستایی و دفن بهداشتی آن برای حفاظت از محیط زیست و سلامت شهروندان کارخانه بازیافت و تفکیک زباله شرکت تنظیف گستر ایرانیان در شهر میانه احداث شده و شروع به کار خواهد نمود تا شاهد بهبود وضعیت موجود باشیم.

طی همین ماه بود که همایش تفکیک زباله از مبداء به همت شرکت تنظیف گستر ایرانیان و با حضور معاون محیط زیست انسانی استان آذربایجان شرقی و معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه در این شهر برگزار شد.

همایشی که بیشتر به منظور آشنایی با نحوه فعالیت بخش خصوصی در راستای تفکیک زباله ها از مبدا و بازیافت آنان ترتیب داده شده بود و بصورت رسمی آغاز بکار کرد.

جلیل خرده فروش شهردار شهر میانه در این همایش و همزمان با شروع بکار شرکت خصوصی تنظیف گستر ایرانیان با بیان این که هم اکنون روزانه ۱۲۰ تن زباله در شهر میانه تولید می شود، اظهار داشت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در این شهرستان، راهکاری موثر برای رفع معضل پسماند شهری و افزایش بهداشت محیط زیست این شهر است، و با عملی شدن آن ثروت بزرگی که تاکنون به هدر می رفته، در چرخه مالی شهرستان به کار خواهد افتاد.

 

وعده بی سرانجام تفکیک زباله در مبدأ توسط شهرداری میانه

خرده فروش تصریح کرد: میانه دومین شهر استان است که این طرح عظیم را به مرحله اجرا رسانده است.

 

اما علی رغم تلاش های مسئولین امر به منظور راه اندازی این مرکز با وجود گذشت چندین سال هنوز شهرداری میانه نتوانسته این طرح را بصورت کامل به اجرا در آورد.

هر چند پیش از سال ۹۳ انباشت و جمع آوری زباله دو سال گذشته بصورت سنتی در شهر میانه انجام می پذیرفت، اما نباید فراموش کرد که رسیدگی به امور نظافت شهر و جمع آوری نخاله ها از وظایف شهرداری است که با توجه به لزوم مدیریت پسماند در محیط های شهری و روستایی و دفن بهداشتی آن برای حفاظت از محیط زیست و سلامت شهروندان، با احداث و شروع بکار کارخانه بازیافت و تفکیک زباله شاهد بهبود هرچه بیشتر این امر خواهیم بود.

در این میان سکوت معنا دار مجموعه شهرداری میانه و در کنار آن مجموعه های نظارتی همچون فرمانداری و شورای اسلامی شهر بر عدم فعالیت شرکت تنظیف گستر ایرانیان و مبهم ماندن برخی مفاد قرارد فی مابین برای عموم مردم از جمله مواردی است که انتظار می رود شفاف سازی و اطلاع رسانی گردد.

در نهایت در این میان برگزاری همایش ها و سخنرانی ها ثمره ای جز اتلاف وقت، سخنان بی ربط و هدر رفتن پول بیت المال در پی نداشته زیرا ریخت و پاش های موجود در برپایی این همایش ها دیگر جایی برای دوا کردن دردهای مردم باقی نمی گذارد.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *