بزرگترین نتیجه و دستاورد عملیات بیت المقدس، فتح خرمشهر بود

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، امیرسرتیپ شاپور توکلی در مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، با اشاره به اهداف آمریکا در به راه انداختن جنگ ایران و عراق گفت: آمریکا از نفوذ ایران به سایر کشورها می ترسید و وقوع انقلاب موجبات قطع و تهدید منافع آنها در ایران و تحقیر آنها در منطقه و جهان شده بود.

 

 

وی هدف و قصد وزیر خارجه وقت آمریکا برای مقابله با انقلاب ایران را، ایجاد آشوب و اغتشاش داخلی، فروپاشی اقتصادی و ایجاد جنگ و تجاوز به مرزهای ایران برشمرد و افزود: آمریکا در بروز جنگ به عنوان کارگردان و بقیه نیز نقش بازیگر را ایفا می کردند. ولی نتوانستند نقشه های شوم خود را عملی کنند و این ایران بود که پیروز میدان شد.

 

 

فرمانده سابق تیپ زرهی ۳۶ میانه در خصوص نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنگ ایران و عراق اذعان کرد: آنها منافع مادی و جایگاه حاکمیتی و همچنین احساس خطر مشترک از طرف خودشان را می دیدند. به همین دلیل به پشتیبانی مالی، سیاسی و انسانی از جنگ اقدام می کردند و کشورهای اروپایی نیز تسلیحات نظامی و جنگ افزار در اختیار دشمن بعثی می گذاشتند.

 

 

سرتیپ توکلی با بیان اینکه چرا عراق به عنوان جنگ مقابل با ایران انتخاب شد خاطر نشان کرد: ابراز نارضایتی عراق از دسترسی به آبهای آزاد از طریق اروند رود، یک مرز ۱۶۰۹ کیلومتر با ایران و اختلافات مرزی این کشور با ایران در طول تاریخ، حمایت عراق از کردهای شمال آن کشور و وقوع یک انقلاب شیعی در ایران و عتبات عالیات عراق به عنوان خطری برای آنها، و عوامل دیگر از جمله دلایل تهاجم رژیم بعثی بود.

 

 

او در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های عملیات بیت المقدس اشاره نمود و بیان کرد: وسعت منطقه ۳ برابر منطقه فتح المبین، نداشتن عوارض طبیعی به منظور پوشش حرکت نیروی خود، استفاده دشمن از استحکامات و موانع طبیعی، عبور از استحکامات تقویتی دشمن در ورود به خرمشهر و جنگ شهری و … را می توان از ویژگی های این عملیات نام برد.

 

 

استاد دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه ادامه داد: بزرگترین نتیجه و دستاورد عملیات بیت المقدس، فتح خرمشهر بود که به عنوان بزرگترین پیروزی نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمن و حامیانش بود که نوعی ضربه ای مهلک سیاسی نظامی بر پیکره آنها بشمار آمد.

 

 

توکلی اضافه کرد: در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند، ایران در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۶۰۰۰ شهید و ۲۴ هزار مجروح داد.

 

 

دکتر علی سلیمی شاملورئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه نیز در سخنان خود آزادسازی خرمشهر را یک پیروزی عظیم برای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: فتح خرمشهر انعکاس جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد. این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.

 

 

وی تصریح کرد: به همین دلیل از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.

 

 

در ادامه مراسم، از ۶ دانشجوی قهرمان و مدال آور ورزشی این واحد دانشگاهی در مسابقات جهانی و بین المللی به نام های سروش قندچی (شنا)، مهدی یوسفی (تکواندو)، مهدی انصاری (شنا)، سعید رجبی (تکواندو)، میرهاشم حسینی (تکواندو) و فرشاد ولی پور (پرورش اندام) با اهداء لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد.

 

 

مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، از سوی معانت دانشجویی و فرهنگی، روابط عمومی و با همکاری دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد.

 

 

خبرنگار و عکاس: رضا غیابی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *