تولید و اشتغال پایدار فقط با کار جهادی محقق می شود/وظیفه دانشگاه ها برای تحقق تولید و اشتغال

به گزارش میانا به نقل از اساتید خبر،  مسلم اورنگی رئیس سازمان بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک سال جدید گفت: با توجه به انتخاب و نام‌گذاری سال‌های اخیر توسط رهبری انقلاب درمی‌یابیم که ایشان مهم‌ترین مشکل این کشور را درزمینهٔ اقتصادی دانسته‌اند و تنها راه‌حل این مشکل را روی آوردن به اقتصاد مقاومتی می‌دانند و همچنین با نگاهی به سرگذشت کشورهایی مانند ژاپن، آلمان و.. درمی‌یابیم که در حقیقت این کشورها نیز  با تکیه به اقتصاد مقاومتی که همان حمایت از تولید داخل در جهت اهداف ملی بود قدم برداشته‌اند و با حمایت مردم و همچنین یک برنامه‌ریزی درست توانسته‌اند در این راه تا حدودی موفق باشند.

وی در ادامه با اشاره به واکنش‌های حاکمان وقت انگلستان در مواجهه با مشکل رکود در صنعت ریسندگی آن زمان انگلیس گفت آن‌ها در آن زمان جهت نجات صنعت خود  با حمایت از صنعت داخلی و حمایت مستمر از تولیدات داخلی باسیاست تعرفه‌ای و سیاست‌های دیگر اقتصاد عقب‌مانده بریتانیا را به قدرت اول صنعتی دنیا تبدیل کردند. و چگونه است که بعضی از مسئولان ما باآنکه در آن بلاد تحصیل نموده‌اند باز تعبیر درستی از اقتصاد مقاومتی ندارند.

دکتر اورنگی با اشاره به درون‌زا و برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی افزود ما باید جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از صنایع داخلی خود حمایت کنیم و این حمایت درزمانی اتفاق می‌افتد که از واردکردن کالا و خدماتی را گه خود قادر به تولید و انجام هستیم خودداری نماییم و همان‌طور که رهبری انقلاب امام خامنه‌ای فرمودند به این مسئله بسان یک تکلیف شرعی نگاه کنیم. و اگر با این نگاه به مسئله نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که مشکل تولید و اشتغال در کشور را می‌توان حل نمود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال گفت: چون بخش عمده‌ای از بیکاران جامعه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و در حقیقت دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص جامعه مخصوصاً صنعت را بر عهده‌دارند برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز دانشگاه‌ها دو وظیفه  بزرگ را بر عهده‌دارند اولاً دانشگاه‌ها بر تئوری گرایی محض در برنامه‌ریزی درسی خود خودداری نموده و در راستای نیاز صنعت و جامعه دانشجو را به سمت خودباوری و  مولد بودن سوق دهند مثلاً با توجه به اینکه اکثر دانشجویان در پایان تحصیلات خود دروس پایان‌نامه و پژوهشی رادارند می‌بایست این پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها را به سمت تولید و اشتغال سوق دهند و از انجام پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های بی‌ثمر و کتابخانه‌ای پرهیز نمایند و در مرحله دوم  با ترویج روحیه کارآفرینی و تولید در بین دانشجویان به سمت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قدم برداریم.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان در ادامه با اشاره به مشکل بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: وظیفه دانشگاه فقط در انتقال علم به دانشجو خلاصه نمی‌شود بلکه دانشگاه می‌بایست با شناسایی استعدادها و توانایی‌های دانشجو  در قالب‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و یا معرفی به صنایع مرتبط  از او حمایت نماید. و لازمه این کار ارتباط هماهنگ و کامل دانشگاه و صنعت به معنی کامل می‌باشد.

دکتر اورنگی در پایان این گفتگو ضمن بیان اینکه  تولید و اشتغال پایدار فقط با روی آوردن به کار جهادی محقق می‌شود  افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تمامی مسئولان کشور و عموم مردم می‌بایست با روحیه جهادی به میدان آمده و از دادن شعار و انجام کارهای واهی و بدون نتیجه خودداری کنند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *