مکمل دارویی «Cla» ضد سرطان رونمایی شد

به گزارش میانا به نقل از فارس، در ترکیبات ضد سرطانی Cla از مواد اولیه با کیفیت و خلوص بالا که فاقد هرگونه میکروارگانیسم و عناصر سنگین است، استفاده شده است.

نتایج تحقیقات نشان داده است برخی از ایزومرهای این ترکیبات در مقابل گرفتگی عروق، سکته قلبی و مغزی، فشار خون، چاقی، تصلب شرائین و سایر بیماری‌ها مفید و موثر است و در جهت پیشگیری نیز راهکار مفید و مطمئنی به شمار می‌آید.

دکتر اکبر تقی‌زاده در مورد این ترکیبات ضد سرطانی گفت:  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ترکیبات CLA، خاصیت آنتی اکسیدانی آنهاست. در این ترکیبات از مواد اولیه با کیفیت و خلوص بالا که فاقد هرگونه میکروارگانیسم و عناصر سنگین است استفاده شده، ترکیبات CLA خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و با دفع رادیکال‌های آزاد و دخالت در مکانیسم بیان ژن در پیشگیری از سرطان موثر است.

وی اظهار داشت: برای دستیابی به فرآیند تولید این ترکیبات، ۲۰ طرح پژوهشی اجرا و مقالات متعدد علمی و پژوهشی در این راستا منتشر شده است.

هزینه درمان باید صرف حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی و دانش‌محور شود

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: این ترکیبات حاوی ایزومرهایی است که این ایزومرها ضدچاقی، ضددیابت، ضد پوکی استخوان، ضد فشارخون و ضد سرطان هستند. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سالانه هزاران میلیارد تومان در کشور صرف درمان این بیماری‌ها می‌شود، بهتر است این میزان هزینه صرف حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی و دانش‌محور برای پیشگیری از ابتلاء به آنها شود.

این محقق تبریزی تصریح کرد: ترکیبات Cla دارای مجوز بهداشت از سازمان غذا و دارو مجوز نظارت فنی و تخصصی است .

دکتر تقی‌زاده از تولید قرص‌های این ترکیبات خبزداد و افزود: این ترکیبات در آینده به صورت قرص‌های Cla برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در دوزهای متفاوت وارد بازار می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه این ترکیبات در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، اظهار داشت: این ترکیبات می‌تواند در صنایع شکلات‌سازی، صنایع لبنیات و محصولات غذایی و غنی‌سازی شیر استفاده شود و هیچ‌گونه اثرات سوء و جانبی ندارد.

دکتر تقی‌زاده که با درجه علمی استاد تمام در دانشگاه تبربز به تحقیقات علمی مشغول است، ادامه داد: بدن ما روزانه در معرض مواد اکسید کننده قرار دارد و اگر آنتی‌اکسیدان مصرف نکنیم بدن در معرض آسیب‌ها قرار می‌گیرد بنابراین باید به این ترکیبات بها داده شود.

وی افزود: هزینه‌های گزافی که بابت درمان بیماران استفاده می‌شود به جای آن باید با ارزش دادن به این ترکیبات سد دفاعی بدن را تقویت کنیم .

دکتر تقی‌زاده افزود: نتایج تحقیقات نشان داده است برخی از ایزومرهای این ترکیبات در مقابل گرفتگی عروق، سکته قلبی و مغزی، فشار خون، چاقی، تصلب شرائین و سایر بیماری‌ها مفید و موثر است و در جهت پیشگیری نیز راهکار مفید و مطمئنی به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: این ترکیبات بر روی شیر، ماهی، گوشت قرمز و سفید امتحان شده و باعث غنی‌سازی شدن آنها شده است. ترکیبات cla به عنوان مشتقی از اسید چرب امگا۶ محسوب شده و این ترکیبات در بیمارانی که در معرض آسیب‌های مغزی و قلبی قرار دارند، تاثیرات بسیار خوبی دارد.

 ترکیبات Cla در مقایسه با محصولات مشابه خارجی، ماده موثره بیشتری دارد

بنا به گفته وی، این  ترکیبات در مقایسه با محصولات مشابه خارجی دارای ماده موثره بیشتری بوده و غلظت ماده موثر ۶۰ درصد است.

استاد دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید حمایت‌گر و پشتیبان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت باشند، تصریح کرد: مرکز رشد فناور دارویی در زمینه حمایت از این طرح قول مساعد داده‌اند  که در صورت حمایت آنها ما قادر به تولید نانو داروی ترکیبات cla نیز هستیم.

نیروی متخصص و هیأت علمی دانشگاه‌ در خدمت علم 

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیروی متخصص و هیأت علمی دانشگاه‌ها را به خدمت علم می‌گیرد تا از اندوخته‌های علمی آنان در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای سلامت جامعه بهره گیرد و ما نیروهای متخصص زبده را در اختیار داریم و برای توسعه فناوری مراکز رشد واحدهای فناور و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید پشتیبان ما باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز اضافه کرد: قصد داریم استان آذربایجان‌شرقی را به عنوان استان پیشرو و تولیدکننده انحصاری این ترکیبات در کشور معرفی کنیم.

  وی اظهار امیدواری کرد  با توجه به تولید ‌موفقیت آمیز این ترکیبات تحولی در حوزه پیشگیری و بهبود ایمنی و تامین سلامت مردم صورت گیرد.

دکتر تقی‌زاده، تولید ترکیبات cla ضدسرطان را از جمله طرح‌های ملی دانست و افزود: این طرح یکی از ۴۵ طرح و پروژه ملی است که از لحاظ فنی به منصه ظهور رسیده و جزو طرح‌های فناوری و «هایتک» به حساب می‌آید که توسط دکتر نهاوندیان ریاست محترم دفتر رئیس جمهور وآقای مهندس ترکان مشاور محترم رئیس جمهور رونمایی شدند.

وی با اشاره به اینکه این فناوری در زمینه کارآفرینی در صنایع شکلات‌سازی، لبنیات‌سازی و غنی‌سازی شیر می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد، گفت:رفته رفته باید به فکر صادرات این ترکیبات باشیم و می‌توانیم منطقه خاورمیانه را نیز به خوبی پوشش دهیم.

لزوم نگاه ملی به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز اظهار داشت: باید در جامعه و در مسیر تولید دانش و علم به افراد و طرح‌ها نگاه فردی و شرکتی وجود نداشته باشد و با پوشش دادن خلاء‌های موجود روند توسعه و پیشرفت را شتاب داد تا فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان  از مرحله فردی خارج شده و به صورت ملی به آن نگاه کرد.

وی افزود: وقتی یک طرحی در شرکت دانش‌بنیان به مرحله اجرا می‌رسد، نباید محققان و دانشمندانی که روی طرح‌های دانش‌محور فعالیت می‌کنند، درگیر مسائل مالی و هزینه‌های مربوط به تولید این طرح‌ها باشند، در اینجا باید نقش متولیان امر در مراکز رشد و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر نهادهای مربوطه حمایت‌های بالقوه خود را نشان دهند و محققان را تنها نگذارند.

این محقق تبریزی در مورد ارزآوری این ترکیبات نیز گفت: تولید این ترکیبات ضدسرطانی به طور سالانه می‌تواند ۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته باشد و این موضوع ظرفیت بزرگی برای کشور است.

 دوغ پروبیوتیک و جلوگیری از دیابت

دکتر تقی‌زاده که در پرونده تحقیقات علمی وی طرح نوآوری دوغ پروبیوتیک هم وجود دارد در ادامه می‌گوید: ۱۰ درصد جامعه ما به دیابت مبتلا هستند و دوغ پروبیوتیک که نشان عالی سلامت از سازمان غذا و دارو دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافت کرده است با حمایت و همکاری شرکت «گلدم» وارد بازار مصرف شده است در پیشگیری از این بیماری و افزایش شاخص ایمنی جامعه موثر است.

براساس این گزارش دکتر تقی‌زاده، انجام ۲۰ طرح پژوهشی، انتشار بیش از ۲۰۰ مقالهISI، ISC و علمی- پژوهشی، ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، تالیف و ترجمه هفت عنوان کتاب، عضویت در هیأت تحریریه پنج مجله داخلی و بین‌المللی را در کارنامه پژوهشی و تحقیقاتی خود دارد.

پژوهشگر نمونه استان آذربایجانشرقی، رتبه برتر جشنواره ملی ایده‌های برتر کشور در سال ۹۱،رتبه برگزیده جشنواره ایده‌های برتر استان آذربایجان‌شرقی در سال ۸۹، رتبه برگزیده جشنواره ایده‌های برتر دانشگاه پیام‌نور استان آذربایجان‌شرقی در سال ۹۰، پژوهشگر نمونه دانشکده کشاوری در چند سال متوالی،مبتکر برگزیده نخستین جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات شهرداری کلانشهر تبریز در سال ۹۳ و منتخب جشنواره ملی پژوهش‌های کاربردی با ارائه طرح «تولید دوغ پروبیوتیک ضد دیابت» در سال ۹۳ از جمله افتخارات دیگر این استاد دانشگاه تبریز است.

************************
گفت‌وگو از: معصومه درخشان
************************

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *