طرح ملی سامانه تولید سبز با حضور وزیر نیرو در تبریز افتتاح شد‌

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، حمید چیت چیان صبح امروز با حضور در تبریز، طرح ملی بهره‌برداری از حرارت و دودهای خروجی سیستم DG-CHP جهت پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه را افتتاح کرد.

مدیر مرکز بیوتکنولوژی شمال و شمال غرب کشور گفت: این طرح که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه اجرا می‌شود، یکی از اهداف مهم آن کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و هوشمندسازی مراحل این طرح است که با استفاده از توان رشته‌های مهندسی برق، الکترونیک، مکانیک و فناوری های نوین زیستی میسر شده است.

وی این طرح که توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی شمالغرب و غرب کشور در تبریز اجرا شده است، صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی مستقر در پژوهشگاه نیرو با اعطای تسهیلات از این طرح حمایت کرده است.

مدیر مرکز بیوتکنولوژی شمال و شمال غرب کشور افزود: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، جذب دی اکسید کربن، تحقق تولید پراکنده برق و حرارت مد نظر وزارت نیرو، توسعه روستایی و استفاده از آب‌های غیر متعارف مد نظر وزارت جهاد کشاورزی از اهداف برجسته این طرح است.

بر اساس این گزارش، این مجموعه که امروز توسط وزیر نیرو مورد بهره برداری قرار گرفته است، مولد همزمان برق و حرارت به ظرفیت ۲۵۰ کیلووات است که پتانسیل بالای پرورش جلبک با استفاده از روش سیستم بسته فتوبیوراکتور با بهره گیری از ۵ فتوبیوراکتور با ظرفیت ۳۰۰ لیتر  دارد.

مزایای اقتصادی این طرح امکان حذف ۱٫۸ تن دی اکسید کربن معادل ۹۰۰ متر مکعب دود خروجی، تولید بیومس جلبک به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال، افزایش بهره وری و کاهش ضایعات انرژی، کاهش تولید گازهای آلاینده و ارتقای سلامت مردم و ایجاد اشتغال از طریق تشکیل شرکت‌های دانش بنیان است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *