برای شرکت در تظاهرات از خانه فرار کردم/ در ظاهر ریزش‌های انقلاب زیاد است اما در باطن اینگونه نیست/ هنگام ورود هواپیما طوری خوشحالی کردند که انگار آن را خودشان ساخته‌اند

به گزارش میانا به نقل از آناج، سردار غلام‌عسگر کریمیان در گفت‌وگویی صمیمی، به تبیین دوران ستم‌شاهی پرداخت و ضرورت وقوع انقلاب اسلامی را در آن بُرهه از زمان تشریح کرد. فرمانده سپاه عاشورا از دوران نوجوانی و فرار از دستِ نیروهای رژیم پهلوی سخن گفت و به سوالِ چراییِ ورود سپاه به عرصه‌ی سیاست در مقاطع خاص، پاسخ داد.

در این مصاحبه‌ی تفصیلی به مواردی از قبیل رویش‌ها و ریزش‌های انقلاب، وظایف دولتِ اسلامی، میزان اشرافِ اطلاعاتی سپاه پاسداران و هدف از طرح اسلام رحمانی پرداخته شده است که آن را در ادامه می‌خوانید:

در سرلوحه‌ی شناسنامه انقلاب ظلم‌ستیزی، سلطه‌ناپذیری و کفرستیزی قرار دارد

آناج: ضرورت وقوع انقلاب اسلامی در آن برهه از زمان چه بود؟

در ابتدا ایام الله مبارک دهه فجر و به ویژه سالروز ورود تاریخی امام به میهن بعد از ۱۵ سال تبعید را به عموم مردم ایران تبریک عرض می‌نماییم.

چنانچه ما به ماهیت انقلاب اسلامی نگاه کنیم، ضرورت آن را نیز درک و احساس می‌نماییم. ماهیت اصلی انقلاب اسلامی، سلطه‌ناپذیری، ظلم‌ستیزی و کفرستیزی است، یعنی اگر در انقلاب اسلامی در جست‌وجوی هویت و شناسنامه باشیم، حتما این سه مقوله را در سرلوحه به عنوان اهداف آرمانی می‌بینیم.

با تامل در فضای دوران ستم‌شاهی، محمدرضا پهلوی و همچنین تاریخ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی درمی‌یابیم  به جز در مقاطع اندکی، ما تماماً با ظلم، کفر و سلطه بیگانگان روبرو بوده‌ایم، فلذا بر اساس احساس تکلیف دینی توسط مراجع عظام که در رأس آن امام خمینی(ره) قرار داشتند و همراهی مردم متدین، جرقه انقلاب از سال ۴۲ زده شده است.

از آنجایی که این انقلاب اسلامی به زعامت یک رهبر دینی و مردمی شروع شد، دشمنان با احساس خطر درصدد جلوگیری از وقوع انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن آن برآمدند اما در رسیدن به اهداف‌شان ناکام ماندند.

کافی است به تاریخ انقلاب اسلامی مراجعه نماییم و از اتفاقات رخ داده از آن زمان آگاه شویم، تاریخ نشان می‌دهد مجاهدت انقلابی‌ها با رهبری حضرت امام(ره)، توکل به خدا و پشتیبانی و حضور مردم در موجب شد در ۲۲ بهمن ۵۷ نظام ۲۵۰۰ ساله رژیم شاهنشاهی ساقط و مقدمات تشکیل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی فراهم شود.

اگر وزن انقلاب‌مان پایین بود غرب و شرق برای جلوگیری از آن دست‌به‌دست هم نمی‌دادند

آناج: پیامدهای این انقلاب در عرصه بین‌المللی چه بود؟

اگر وزن انقلاب اسلامی ما پایین بود، تا این اندازه دشمنان با ما درگیر نمی‌شدند، یکی از خصوصیات اصلی انقلاب اسلامی، فرامرزی و جهان شمول بودن آن است. این یعنی انقلاب ۵۷ در جغرافیای خاصی نمی‌گنجد و برای همین هم بحث صدور انقلاب اسلامی از طرف امام مطرح شد. در آن برهه عده‌ای ناشی و یا متعمد گفتند انقلاب اسلامی مگر کالاست که آن را صادر کنید اما اکنون بعد ۳۸ سال ردِپای انقلاب در چهارگوشه دنیا دیده می‌شود.

کاش برای مطالعه پیام‌های امام وقت اختصاص دهیم و آن‌ها را مطالعه کنیم. امام فرمودند در قرن بیستم و معاصر هرکجا ظلمی بوده و مردم احساس وظیفه کرده‌ و در برابر ظلم و ظالمان ایستاده‌اند، از انقلاب اسلامی الهام گرفته‌اند. فلذا می‌بینیم به جز انقلاب اسلامی ایران، علیه هیچ انقلابی به صورت همزمان غرب و شرق دست در دست هم جبهه تشکیل نداده‌اند تا در برابر آن ایستادگی کنند.

انقلاب اسلامی ایران بسترساز حکومت جهانی اسلام است

بعضی انقلاب‌ها صرفا برای رسیدن به نان و معیشت رخ می‌دهد، برخی دیگر نیز اعتقادی می‌باشد که شامل افکار مختلف همچون کمونیسم، لیبرالیسم، ماتریالیسم و امثالهم می‌شود. بعضی از انقلاب‌ها هم به منظور مخالفت با یک موضوع خاص تشکیل می‌گردد، مِن باب مثال عده‌ای انقلاب می‌کنند که کاپیتولاسیون نباشد و بعد از لغو آن، انقلاب تمام می‌شود اما انقلاب اسلامی ایران بسترساز حکومت جهانی اسلام است که با ظهور مولا امام زمان(عج) تحقق می‌یابد.

در تبیین کارکردهای انقلاب و توصیف اقدامات رژیم پهلوی کوتاهی کرده‌ایم

حضرت آقا خطاب به ما می‌فرمایند: «اگر بدانید نقش شما در تشکیل حکومت جهانی اسلام چقدر زیاد است حتی شب‌ها هم نمی‌خوابید»؛ بعضا خود ما از عظمت انقلاب اسلامی غفلت می‌کنیم و شاید بتوان یکی از غفلت‌های نسل  اول و دوم انقلاب را عدم تبیین مناسب کارکرد و پیامدهای انقلاب عنوان کرد. در برهه‌هایی ما نظام شاهنشاهی را به صورت مطلوب برای مردم توصیف نکرده‌ایم، اخیراً حرکت‌هایی به منظور تطهیر چهره‌ی رژیم پهلوی آغاز شده و این درحالیست که عمق فساد، سلطه پذیری، جنایت، شکنجه و زیرپا گذاشتن تمام قوانین حقوق بشر در متن و بطن حکومت ستم شاهی و نظام پهلوی مشهود بود. به همین علت نیز حضرت امام که صحبت‌هایشان معیار و شاخص است، گفتند «شاه باید برود». مردم نیز اراده کردند و پشت امام ایستادند، در این راه خون و جان نیز دادند و بهترین سرمایه های مملکت که همان جوانان بودند را در زمان انقلاب و در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، فدا کردند.

مردم با رأی ۹۸٫۲ درصدی انقلاب را تثبیت کردند/ با وارد کردن افکار التقاطی می‌خواستند انقلاب را تحریف کنند

چنانچه بخواهیم نظام اسلامی را به چند مرحله تقسیم کنیم، سه مرحله اصلی را دربرمی‌گیرد:

مرحله‌ی اول، وقوع انقلاب اسلامی است که از پانزدهم خرداد ۴۲ جرقه اصلی آن زده شد و تا ۵۷ که انقلاب پیروز شد، دشمن تلاش می‌کرد از تحقق آن ممانعت نماید اما به هدف خود نرسید.

مرحله دوم تلاش ما برای تثبیت انقلاب و سعیِ دشمنان برای جلوگیری از تثبیت بودکه در این وهله نیز دشمن شکست خورد و مردم آگاه، با بصیرت، پرشور و انقلابی به صحنه آمدند و ۹۸٫۲ آن‌‌ها به برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران آری گفتند.

مرحله سوم تلاش دشمنان برای تجزیه‌ی ایران و وارد کردن افکار التقاطی به واسطه‌ی ایجاد نزاع‌های قومیتی و گروهک‌ها بود که در این وهله نیز به لطف خداوند متعال موفق عمل کردیم و مانع تحریف انقلاب شدیم. اگر در این مرحله معاندان به هدف خود می‌رسیدند ما آسیب می‌دیدیم چراکه بسیاری از انقلاب‌ها مخصوصاً انقلاب‌های اعتقادی به سبب ورود افکار التقاطی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

جنگ تحمیلی را برای جلوگیری از صدور انقلاب به راه انداختند

در برهه‌ای صدور انقلاب اسلامی مطرح شد و ما برای تحقق آن تلاش کردیم، دشمن  نیز برای مهار و کنترل انقلاب اسلامی ۸ سال جنگ نیابتی را با پشتیبانی بیش از ۴۴ کشور از رژیم بعثی به راه انداخت لکن در این مقوله نیز متحمل شکست شد.

شکل جنگ عوض شده اما محتوا همان است، دشمنان با نیت از بین بردن انقلاب اسلامی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی را آغاز کرده‌اند. این همان نیتی است که آنان در جنگ تحمیلی نیز دنبالش می‌کردند.

با جدیت می‌توان گفت دشمنان می‌خواستند نتیجه‌ی حاصل از زحمات دو دهه‌شان را در سال ۸۸ ببینند لکن  بازهم درپی حماسه نهم دی که توسط ملت ایران رقم خورد، شکست خوردند. نهضت همچنان ادامه دارد و همانطور که حضرت آقا فرموده‌اند، ما در وسط میدان جنگیم و درگیر جنگ سخت، نیمه سخت و نرم می‌باشیم.

تکلیف‌مداری، رسالت‌محوری و عملِ انقلابی اساس کار سپاه است/ سپاهِ بدون بسیج با نیروی نظامی معمولی فرقی ندارد

آناج: حضرت امام فرموده‌اند «اگر سپاه نبود کشور هم نبود»، به نظرتان امام خمینی(ره) چه اهدافی را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترسیم کرده بودند که این جمله تاریخی را بیان نمودند؟

بر اساس اصول قانون اساسی حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی وظیفه ذاتی و قانونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، ولی سپاه یک نقطه‌ی قوت دارد و آن انقلابی بودن این نهاد است. پاسداران برای انقلاب اسلامی و به نیت اطاعت امر از ولی‌شان کار می‌کنند،  در حقیقت تکلیف‌مداری و رسالت‌محوری با روحیه جهادی و عمل انقلابی اساس سپاه را تشکیل می‌دهد.

 در این عرصه عناصر بسیاری تاثیرگذار است که از جمله آن‌ها می‌توان به خود امام، عشق پاسداران به امام، تاثیر ولایت و رهبری، اطاعت پذیری ولایی ، حاکمیت سلسله مراتب ولایی، مردم و بسیج به عنوان بدنه‌ی فعال ملت و لشکریان مخلص خدا، اشاره کرد.

به اعتقاد بنده‌ی حقیر بدون مردم و بسیج، سپاه به یک نیرویِ ساده‌ی معمولیِ رزمی و نظامی تبدیل می‌شود. در واقع عمده قوه اساسی سپاه در انقلابی بودن و انقلابی ماندن و با مردم بودن است و به حمدالله به برکت خون شهدا و با اخلاصی که عزیزان دارند، خداوند رحمت و نصرت و برکتش را به سرِ ما نازل کرده است.

اگر در عرصه اقتصادی دستاوردهای انقلاب در معرض خطر باشد، سپاه وارد عمل می‌شود

 پایگاه مردمی سپاه یک پایگاه ویژه و خاص است و در تمامی مقاطع انقلاب سپاه یک نقش اساسی ایفا کرده است. در اول انقلاب به جهت پر کردن خلاء انتظامی و امنیتی سپاه وارد عرصه شده و آن‌ها را پر کرده است و در جریان قومیت‌ها، گروهک‌ها و جنگ تحمیلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش فعالی را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. بعد از آن نیز در جنگ نرم به مصاف دشمن رفته‌ایم، سپاه حافظ دستاوردهای انقلاب است لذا در هر برهه‌ای این دستاوردها در عرصه‌های امنیتی، نظامی و عمرانی و قص‌علی‌هذه به خطر بیفتد سپاه باید حاضر شود و ایفای نقش کند.

به جرأت می‌توان گفت سپاه به برکت نظر لطف ولایت و حضور پرشور مردم در صحنه، به یک ارتش استثناییِ مکتبیِ مردمی در جهان تبدیل شده است که در تمامی عرصه های جنگ امنیتی و نظامی و فرهنگی، توان ایفای نقش دارد و می‌تواند نتیجه‌ی جنگی را به نفع انقلاب اسلامی تغییر دهد.

سپاه بیشتر کار کرده و کمتر حرف زده است/ معاندان درصدد متزلزل کردن جایگاه مردمی سپاه برآمده‌اند

آناج: نقش سپاه در حوزه‌های مختلف چقدر برای مردم تبیین شده است و آیا از میزان رضایت‌مندی مردم آماری موجود است؟

اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، سپاه خیلی کارها انجام داده و کمتر حرف زده است، لکن اگر نیاز امروز جامعه گواه از آن دارد سپاه باید در جهت تبیین خدماتی که برای کشور، مردم و انقلاب اسلامی ارائه کرده است، بیش از این‌ها تلاش کند. هرچند نظر لطف الهی را به عنوان یک محاسبه، عنصر و شاخص تاثیرگذار نباید از یاد نبریم، در احادیث و روایت داریم که هرکس را خدا بخواهد بالا ببرد هیچکس نمی‌تواند او را زمین بزند و بالعکس، سپاه اگر سرپا است به برکت لطف خداوند و اخلاص شهیدان و جانبازان و کسانی است که در این راستا زحمت کشیده‌اند و اکنون هم این روند ادامه دارد.

 به علت تاثیرگذاری و جهان شمول بودن انقلاب اسلامی دشمنان از شرق و غرب بر سرمان ریختند تا آن را سرکوب کنند، سپاه هم به جهت تاثیرگذاری، سیبل مقابل دشمن است و مورد هدف آنان قرار دارد، از این رو معاندان سعی دارند با استفاده از روش‌های مختلف، جایگاه مردمی سپاه را متزلزل کنند ولی تا زمانی که نفس داریم اجازه نمی‌دهیم این اتفاق رخ دهد و دشمن به هدفش برسد.

انگشت اشاره رهبری به هرسمتی باشد، سپاه به آن سو حرکت می‌کند/ طبق قانون از جریان و گروهی حمایت نمی‌کنیم

آناج: چه ضرورتی دارد سپاه در عرصه سیاست نقش ایفا کند؟ بسیج به عنوان یک مجموعه ذیل سپاه کدام اقدامات را باید در این عرصه انجام دهد؟

 بر مبنای واقعیت‌ها به این سوال پاسخ می‌دهم، به لحاظ شرعی و قانونی پاسداران سرباز ولایت هستند، فرمانده ما مرجع، رهبر و ولی ماست، از این امر نیز بگذریم، به عنوان یک سرباز تابع امر فرمانده کل نیروهای مسلح هستیم.

انگشت اشاره رهبر انقلاب به هر طرفی باشد سپاه همانگونه حرکت خواهد کرد، این اساس کار است و اصلی‌ترین جواب بنده به سوال‌ شماست ولی نباید فلسفه تشکیل سپاه را از یاد ببریم، سپاه پاسداران به لحاظ قانونی و اعتقادی در میان انقلابیون به عنوان یک نهاد انقلابی که از ارزش‌‎ها دفاع می‌کند، شناخته می‌شود. اصلی‌ترین وظیفه ما پاسداری از انقلاب اسلامی است و فقط هم نمی‌گویم نظام اسلامی چون در این صورت به جغرافیای ایران محدود می‌شود لذا در حوزه‌ای احساس ضرورت شود وارد می‌شویم و مبنای عمل ما قانون است.

ما را محدود نکرده‌اند تا در گوشه‌ای بنشینیم و شاهد هدف قرار گرفتن اساس و ماهیت انقلاب باشیم

قانون هیچ‌گاه یک سپاهی را از ورود به عرصه‌ی پاسداری از انقلاب منع نکرده است، سپاه را محدود کرده‌اند تا به عنوان طرف یک جریان، سازمان وگروه وارد سیاست نشود وگرنه محدود نکرده‌اند تا پاسداران گوشه‌ای بنشینند و نظاره‌گر از بین رفتن اساس و ماهیت انقلاب باشند، در اینجا سکوت، سکوت احمقانه است.

در چنین شرایطی باید وارد عرصه شویم و بی‌محابا همچون سایر عرصه‌ها ایفای نقش کنیم، بسیج هم دقیقاً همین وظیفه را برعهده دارد، مگر می‌شود لشکر مخلص خداوند باشد اما احکام الهی خداوند و دستوراتش روی زنمین بماند، اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست و بسیجیان با بصیرت، با آگاهی و با در نظر گرفتن شاخص‌ها و ملاحضات، همیشه وارد عرصه شده و تاثیر خود را گذاشته‌اند ولی حضور در صحنه سپاه و بسیج برای حفظ انقلاب بهانه‌ای برای دشمن تبدیل شده تا بر اساس قانون ما را محدود کنند و بگویند حسب فرمایش امام و قانون نیروهای مسلح نمی‌توانند وارد عرصه انتخابات شود، چارچوب قانون در محدوده دفاع از انقلاب نیست بلکه در محدوده طرفداری از گروه و جریان‌های خاص است.

اینکه می‌گویند هنگام تزلزل جایگاه انقلاب اسلامی در عرصه سیاست سپاه حق ورود ندارد، نگاه احمقانه‌ای است

چطور وقتی سیل می‌آید و زلزله می‌شود سپاه مسئول است، یا به قول دوستان برای ساخت قطره فلج اطفال تا موشک شهاب ۳ سپاه مسئول است ولی جایی که باید نقش ایفا کند و انقلاب اسلامی را حفظ کند که اگر نکند انقلاب اسلامی خطر می‌افتد، عده‌ای می‌گویند سپاه کنار بایستد و نگاه کند، این خیلی دیدگاه احمقانه‌ای می‌باشد. سپاه نشان داده که باشعور و معتقد و تابع ولایت، و تاثیرگذار در صحنه‌های دفاع از انقلاب است.

عملاً وارد عرصه مقابله با مفاسد اقتصادی شده‌ایم/ مبارزه با فساد اقتصادی متصدیان خود را دارد و سپاه آنان را یاری می‌کند

آناج: نیروهای سپاهی در تامین امنیت و حفظ تمامیت ارضی نقش فعالی داشته‌اند اما آیا سپاه در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی اقداماتی انجام داده است؟ و چنانچه به این عرصه ورود کرده چرا آن‌ها را رسانه‌ای ننموده است؟

نمی‌توانیم بگوییم نقش رسانه‌ای ضعیف است اما قرار نیست هرکاری انجام دادیم آن را در عرصه رسانه مخابره کنیم چراکه شاید مورد سوءاستفاده عده‌ای قرار گیرد. سپاه به عقیده بنده عملاً وارد عرصه مقابله با مفاسد اقتصادی شده است، بزرگ‌ترین پیمانکار خاورمیانه قرارگاه خاتم الانبیاء است که با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری و با کیفیت بسیار بالا پروژه‌های ملی و فراملی را اجرا می‌کند که این به نوعی هم الگوسازی و الگو دهی و هم مقابله با مفاسد اقتصادی است چراکه این مفاسد بیشتر در پروژه‌های کلان رخ می‌دهد.

از سویی دیگر سپاه به جهت کار اطلاع‌رسانی مسئولیت مستقیم ندارد. اگر رهبری امر کنند سپاه قسمتی از توان و ظرفیت خود را در این راستا قرار دهد، حتماً این کار انجام می‌گیرد اما این کار متصدیان خود را دارد و آنان هنوز اظهار نکرده‌اند که ما نمی‌توانیم، برای همین سپاه تلاش می‌کند تا به متصدیان فعلی کمک در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی کمک کند.

بسیاری از مفاسد اقتصادی توسط عناصر اطلاعاتی سپاه کشف شده است/ رهبری دستور دهند ورود مستقیم می‌کنیم

مطمئن باشید بسیاری از سوژه هایی که با برخورد قاطعانه نظام همراه بوده است، توسط عناصر اطلاعاتی سپاه مطرح و پیگیری شده است، هرچند مجموعه‌‌های امنیتی و قضایی هم وظیفه خود را انجام می‌دهند.

ما الان منتظریم دستور مولوی بگیریم و رهبری برای ورود مستقیم سپاه فرمان صادر کنند، اکنون اساسی‌ترین وظیفه خود را کمک به مجموعه‌های ذی‌ربط می‌دانیم و مستقیما وارد نشده‌ایم و اگر امر شود ما اماده‌ایم تا نقش اساسی‌تری ایفا کنیم چون در استان آذربایجان‌شرقی بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیروی بسیجی داریم که همان شبکه گسترده اطلاعاتی سپاه است و ادعا می‌کنیم هیچ مجموعه امنیتی در منطقه ما همانند سپاه نیست که تا این حد اشراف اطلاعاتی داشته باشد چون از همه چیز خبر داریم و به برکت حضور بسیجیان و تدبیر دوراندیشانه امام یک شبکه اطلاعاتی بسیار گسترده داریم که اعضاء آن در جای جای ایران و حتی دنیا حضور دارند.

سوژه‌ها را در نظر داریم و رصد می‌کنیم/ اگر یک روز سوژه‌ها را عنصر خطرناک برای انقلاب اسلامی تشخیص دهیم، بر سرشان خراب می‌شویم

آناج: وضعیت امنیتی شمالغرب را در قیاس با اوایل انقلاب، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

براساس شاخص‌های شورای امنیت ملی و شورای امنیت کشور آذربایجان جزو امن‌ترین استان‌هاست. اشراف اطلاعاتی لازمه و مقدمه‌ی غیرقابل اغماضِ ایجاد امنیت است و ما ادعا داریم که بالاترین اشراف را داریم و همین امر اقدامات عملیاتی را برایمان آسان می‌سازد. سوژه‌های مختلف تحت نظر قرار گرفته‌اند و مدام ردگیری می‌شوند، بنابراین هر وقت احساس شود که این سوژه‌ها خطری برای جمهوری اسلامی دارند، مثل پرنده بر سرشان می‌ریزیم.

سپاه صورت مسئله را پاک نمی‌کند بلکه در برابر آن قرار می‌گیرد

به اعتقاد بنده حقیر، تجربه سپاه در امور اطلاعاتی نسبت به گذشته قطعا بیشتر شده است، تجهیزات تخصصی افزایش یافته و به جرأت می‌گویم به نسبت اوایل انقلاب امنیت در جامعه بیشتر حاکم است، البته باید اذعان داشت امنیت ذهنی و روانی تحت تاثیر رسانه‌ها و تهاجم فرهنگی مورد خدشه قرار گرفته است و این غیرقابل انکار می‌باشد و لاجرم ما باید در این عرصه هم حضور داشته باشیم چراکه با پاک کردن صورت مسئله نمی‌توانیم مسئله را حل شده تلقی کنیم، ما موظف هستیم در برابر منسئله قرار بگیریم و آن را حل کنیم.

در بحث فضای مجازی بسیاری از عملیات‌های امنیتی و روانی را از طریق رسانه‌های در فضای مجازی مدیریت می‌کنند و در این راستا باید انقلابی‌ها قوی‌تر عمل نمایند.  بسیجیان زمانی اسلحه در دست داشتند و برای انقلاب جنگ می‌کردند، یک زمان حضرت آقا بحث نرم افزاری و دانش اندوزی را مطرح کردند، اکنون باید دغدغه‌مندان در عرصه فضای مجازی مستقیم و با جدیت بیشتر وارد شوند، حضرت آقا یک جمله ای دارند که باید ما را به عنوان سربازان ولایت به اندیشه وادارد و آن اینکه می‌فرمایند «اگر من رهبر نمی‌شدم مسئول فضای مجازی کشور می‌شدم» این یعنی اینکه فعالیت در این حوزه خیلی اهمیت دارد. اگر امروز می‌گویند دشمن وارد آشیانه شده به واسطه همان فضای مجازی است، خانواده شما کنارتان است اما جسم شان اینجاست و روحشان جای دیگر است.

اگر دیگران واگرایی نکنند، ما همگرا هستیم

آناج: میزان همگرایی سپاه با نهادهای دیگر چقدر است؟

اگر واگرایی از طرف دیگران نباشد، همگرایی از طرف ما بالاست چراکه نیت‌مان حفظ وحدت، انسجام و تعامل و همکاری در تمام عرصه‌هاست، عملاً این را نشان داده‌ایم و هرکجا نیاز به ورود سپاه بوده ورود کرده‌ایم و اکنون نیز آماده‌ایم با دیگر نهادها همکاری کنیم. اعتقاد داریم که وحدت در عمل و کلمه علاوه بر تبعات فنی و سازمانی موجب نزول رحمت خواهد شد و خداوند ما را کمک خواهد کرد.

حرف ما این است که آذربایجان پس‌رفت نکند/ باید روبه‌رشد باشیم چون اگر توقف کنیم، سقوط می‌کنیم

آناج: به عنوان یک مسئول حاضر در آذربایجان‌شرقی، وضعیت استان را در قیاس با سایر مناطق چگونه می‌بینید؟

آذربایجان فقط تبریز نیست و مناطقی مثل ارومیه، اردبیل، زنجان و قص‌علی‌هذه را شامل می‌شود، بنده در ۶ استان خدمت کرده‌ام، آذربایجان‌شرقی محاسنش از معایبش زیاد است اما به یاد داشته باشید اگر قوی در صحنه باشید طرف‌های مقابل و رقبا تلاش می‌کنند شما را تضعیف و یا حذف کنند. جمله انقلابی بودن مطرح نیست، انقلابی ماندن مطرح است. حرف ما این است که آذربایجان‌ پس رفت نکند و به وضعیت فعلی قانع نشود و رو به رشد باشد. حضرت آقا می‌فرمایند «به وضعیت فعلی قانع نشوید، وضعیت فعلی را به مانند فواره تعریف می‌‌ماند؛ تا زمانی که آب می‌خواهد به سمت بالا برود فواره است اما وقتی می‌خواهد بایستد سقوط می‌کند» اکنون توقف مساوی با سقوط کردن است، دشمنان متوقف نشده‌اند و با سرعت بالاتر رو به پیشرفت اقتصادی و امنیتی و علمی هستند.

با شعار دادن نمی‌شود عقبه درست کرد/ در ماجرای ورود هواپیما طوری خوشحالی کردند که انگار آن را خودشان ساخته‌اند

هرچند پیشرفت ما نیز خیلی زیاد است اما همانطورکه عرض کردم همیشه در محاسبات، محاسبات مادی، فیزیکی و عینی را درنظر می‌گیریم درحالی که ما تکیه گاهی به نام خداوند و سلاحی به نام ایمان داریم و اعتقادات، روحیه استکبارستیزی، مقابله با یزیدیان زمان و روحیه شهادت طلبی برای ما سلاح است.

روحیه شهادت طلبی به این آسانی به دست نمی‌آید  بلکه عقبه نیاز داریم تا انسان‌های خودساخته‌ای بیایند و بخواهند که تمام سرمایه و دنیای خود را بدهند و برای انقلاب و مردم خدمت کنند. این عقبه را باید ما درست کنیم و با صرف شعار عقبه حاصل نمی‌شود، با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود، باید این شکر را درست کنیم و زحمت بکشیم.

در بحث اخیر ورود هواپیما ما انقدر ذوق زده شدیم و خوشحالی کردیم که انگار خودمان آن هواپیما را ساخته‌ایم، پول دادن و هواپیما خریدن افتخار آنچنانی ندارد، افتخار در این است که کارخانه هواپیماسازی ایجاد و استعداد نهفته جوانان را به کار بگیریم و خودمان هواپیما بسازیم، ۴ بار هم سقوط کنیم اشکالی ندارد، برادران رایت ۱۰ بار سر و دست‌شان شکست تا یک هواپیمای ساده را ساختند.

ایران هروقت هلی‌کوپتر ساخت فرهنگستان زبان فارسی آن را بالگرد بنامد

فرهنگستان زبان فارسی نام هلی‌کوپتر را بالگرد می‌گذارد و این کار را در راستای پاسداشت زبان فارسی انجام می‌دهد، اما من می‌گویم ما هر وقت هلی‌کوپتر ساختیم نامش را می‌گذاریم مثلا بالگرد، شاهین و عقاب و هرچیز دیگری که بخواهیم. ما کار نکرده‌ایم اما آنان زحمت کشیده‌اند، حالا ما هلی‌کوپتر خریده‌ایم و بیاییم برای آن نام تعیین کنیم تا بگوییم فارسی را پاس بداریم! خریدن هواپیما هم چیزی مثل این است، فارسی را پاس بداریمِ واقعی، ایجاد کارخانه و از آنجا هواپیما خارج کردن است، همانطور که گفتم شاید این هواپیما ۴ بار هم سقوط کند اما دفعه پنجم که پرواز می‌کند شیرین است، آن‌هایی هم که برای اولین‌بار هدایت آن هواپیمای داخلی را برعهده گرفته‌اند انسان‌های فداکاری هستند.

آن‌هایی که برای اولین‌بار در درون سفینه قرار می‌گیرند و به فضا می‌روند ایثارگر هستند چون مسیر و راه شاید غیرقابل بازگشتی را رفته‌اند. برای همین شجاعت، تاثیرگذاری و بی‌پروایی لازمه هر کاری است. برای همین هم در توصیف جهاد حضرت آقا صرفا جهاد در میدان نبرد را نگفته اند و به جهاد اقتصادی و فرهنگی را هم تاکید داشته‌اند.

ما با ارتباط مخالف نیستیم، با سلطه مخالفیم/ دشمن می‌خواهد از تکنولوژی به عنوان ابزار سلطه علیه‌مان استفاده کند

 آناج: در مقابل این نظریه‌ی شما برخی از مسئولین در توجیه اقدامات‌شان می‌گویند دوره‌ی شعار دادن تمام شده است و به همین دلیل نیز خود را خریدار حرفه‌ای می‌نامند، نظرتان دراین باره چیست؟

حضرت آقا می‌گویند شعار سال، اقدام و عمل است و می فرمایند شعار ندهید. حالا همه بیاییم بگوییم شعار ندهیم و عمل کردن خوب است، خب که چه شود؟ خود به خود که کار درست نمی‌شود، از قدیم گفته‌اند به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست.

حضرت آقا فرمودند ما روابط ملل با فرهنگ و ادیان دیگر را نفی نمی‌کنیم، حضرت امام به گونه‌ای سخن می‌گفتند که کم سواد و بی سواد تا دکترا از آن بهره می‌بردند؛ ایشان گفتند «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم.»

ما نیز با ارتباط مخالف نیستیم، با سلطه مخالفیم، اصلا ماهیت انقلاب‌ اسلامی سلطه ناپذیری است و اگر آن را قبول کنیم یعنی اینکه انقلاب را خودمان کنار زده‌ایم. روابط خوب است و قرار نیست تمام تکنولوژی را که دیگران به دست آورده اند ما نیز جزء به جزء تجربه کنیم بلکه می‌گوییم بیاید با تعامل استعدادهایمان را شکوفا کنیم. دشمن می‌خواهد از تکنولوژی به عنوان ابزار سلطه علیه‌مان استفاده کند. آنان نمی‌خواهند و جلو نمی‌آیند وگرنه ما می‌خواهیم ارتباط دانشگاهی داشته باشیم، الان چند درصد دانشمندان آمریکا ایرانی هستند؟ ما این ظرفیت را داریم که استعدادهایمان را شکوفا و گام‌های بزرگی برداریم.

نخِ تولید لباس انگلیسی بود و گاندی پارچه را به خود می‌پیچید

اکنون هند جزو اقتصادهای نوظهور شده است و در آینده حرفی برای گفتن خواهد داشت، چون گاندی می‌گفت اگر می‌خواهید شروع کنیم، باید از خودمان شروع نماییم؛ گاندی چرا یک تکه لباس به بدنش آویخته بود، چون می‌گفت حتی آن نخی که پارچه را لباس می‌کند از انگلیس می‌آید و نمی‌خواهم از آن استفاده کنم، پس تا زمانی که نخ را درست نکنم، پارچه را به خودم می‌پیچم.

اشرافی گری خود استعمار کوچک است

با فرهنگ مصرف گرایی و ترویج آن، تجمل گرایی و اشرافی‌گری نمی‌شود مملکت نگه داشت، اشرافی گری فقط مادی نیست، فکر اشرافی گری و اینکه دیگران کار کنند و من فقط بهره برداری کنم خود استعمار کوچک است.

ما باید جلوی این‌ها بایستیم و دوندگی کنیم. براساس آیات قرآن توکل به خداوند بعد از انجام عمل و تلاش قرار دارد، نمی‌شود بگوییم بر خدا توکل حل می‌شود، نه نمی‌شود، اول باید زحمت کشید و کار کرد؛ اگر تلاش کردیم و به بن بست رسیدیم و با سختی روبرو شدیم، آنجا می‌گوییم به خدا توکل. وگرنه بنشینیم و هیچ کاری انجام ندهیم و مدام بگوییم خدایا خودت برسان، هیچ اتفاقی نمی‎‌افتد.

در مملکت ما تنبلی زیاد است و اکثریت‌مان مصرف‌گرا هستیم. با اینکه دولت‌ها وظیفه دارند بسترهای تولید را فراهم کنند کاری ندارم اما همه ما به دنبال درآمد بیشتر، رفاه افزون‌تر وکار آسان‌تر می‌باشیم که در آن مقوله نیز ۸۰ درصد کارها خدماتی و ۲۰ درصد تولیدی هستند.

دولت اسلامی وظیفه دارد بسترسازی کند تا در این بسترها هم استعدادها رشد کند و هم از توان عمومی در این راستا استفاده شود. در جامعه  دزدی و کجی هم وجود دارد اما باید در مقابل آن محکم ایستاد.

حضرت آقا یک جمله راهبردی دارند که ای کاش مورد بررسی قرار گیرد، ایشان می‌فرمایند «بهترین راه مبارزه با آمریکا خدمت به مردم است» این یعنی خدمت به مردم مقابله مستقیم با استکبار جهانی و یزیدیان زمان است.

این‌ها را در حد شعار خوب می‌گوییم اما فردا وارد عرصه که می‌شویم بین منافع انقلاب، نظام و مردم منافع خود را انتخاب می‌کنیم.

بین خود دعوا می‌کنیم و وقتی به دشمن می‌رسیم می‌گوییم نوکرم و چاکرم!/ مگر در ایران کارشناس نداریم که فلان وزیر می‌گوید از خارج بیاورید؟

آناج: اخیراً شاهد طرح اسلام رحمانی و شبهه‌افکنی در فضای مجازی بودیم، آیا اسلام رحمانی وسیله‌ای برای ارتباط با جهان استکبار است؟

آنچه به عنوان یک ایرانی و مسلمان درک می‌کنم از کتاب دافعه و جاذبه علی(ع) نوشته‌ی شهید مطهری است. انسان در جای خود جاذبه و در جای خود باید دافعه باشد. در قرآن آمده است: « اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» اما این قضیه بعضا در بین مسئولین برعکس می‌شود.

بین خود دعوا می‌کنیم و وقتی به دشمن می‌رسیم نوکرم و چاکرم می‌گوییم؛ ما خودمان را قبول نداریم و این نتیجه‌ی همان بحران هویتی می‌باشد که دشمن در بین عده‌ای ایجاد کرده است. وقتی می‌گوییم این جوان می‌تواند این کار را انجام دهند، برخی می‌گویند نه!. وزیرمان عنوان می‌کند «کارشناسان از یک جای دیگر بیایند چه اشکالی دارد؟» اگر جوانان ما استعداد ندارند وکارشناس نداریم بگویید بیایند ولی وقتی جوانان ما صد مرتبه بهتر از خارجی‌ها هم هستند چه نیازی به کارشناس بیگانه داریم؟ پس چه کسی باید به جوان فرصت دهد. بسیاری از نخبه‌ها مراجعه می‌کنند و می‌گویند من اختراعی دارم که مثل آن در آمریکا نیست، اما کسی  مرا تحویل نمی‌گیرد. چون نگاه عده‌ای منفعت طلبانه است می‌گویند وقتی کالایی را از چین می‌آوریم و دیگر ضرورتی به تولید نداریم. ناراحت کننده است که شرکت تولید کننده شیرآلات، نمونه را می‌برد چین و آنجا درست می‌‌ند و به اسم همان کارخانه ایرانی دوباره وارد ایران می‌کند، به خاطر این سیاست یک عالمه آدم بیکار می‌شوند اما این امر برای آن‌ها مهم نیست.

ما نیز خدایی داریم…/ ماه پشت ابر نمی‌ماند

کمال‌طلبی جزو ذات است اما این کمال باید در معنویت و خوبی‌ها باشد نه کمال‌طلبی در رذایل و مادیات و امثالهم. به همین جهت اسلام حد و حدود را برایمان مشخص کرده است و اگر یک جا در برابر دشمن کوتاه بیاییم جز ذلت چیز دیگری ندارد.

اگر بر مبنای شبهه افکنی عده‌ای قضاوت کنیم، آنوقت باید بگوییم امام حسین(ع)، استغرالله جنگ طلب بود و از اسلام رحمانی چیزی نمی‌دانست، یا امام حسن(ع) ترسو بود، نه اصلا اینطور نیست، معصومین بر اساس مقتضیات زمان، مکان و بر اساس احساس تکلیف عمل کرده‌اند نه بر اساس منافع شخصی.

ما به منافع انقلابی و ملی توجهی نداریم و فقط دنبال این هستیم که اسب خود را هرگونه دوست داریم برانیم و بعضا اسلام، انقلاب، آرمان و شهدا را به عنوان وسیله قرار داده و نقاب می زنیم تا کارمان را پیش ببریم اما ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند و ما نیز خدایی داریم. همانطور که از قدیم گفته‌اند هر کسی در این دنیا ظلم کند خداوند حقش را کف دستش می‌گذارد.

برای شرکت در تظاهرات از خانه فرار کردم/ از پاسبان باتوم خوردم

آناج: بهمن ماه سال ۵۷ کجا بودید؟

خوشبختانه سن و سالم به تظاهرات می‌خورد و می توانستم در تجمعات اعتراض آمیز شرکت کنم، حدودا ۱۵ سال داشتم و در اکثریت تظاهرات اردبیل شرکت می‌کردم؛ یک بار هم از پاسبان باتوم خوردم.

با توجه به تجربه مشروطیت، فرار شاه، بازگشت او و اینکه رژیم طاغوت با انقلابی‌ها به شدت برخورد می‌کرد، پدرم با وجود اینکه طرفدار امام بود و عکس‌هایش را به همراه چند تَن دیگر از جمله آیت الله گلپایگانی، مرعشی نجفی و بروجردی در خانه داشت اما مخالف تظاهرات بود و می‌گفت «پسرم به خیابان‌ها نرو، این شاه خبیث است و پشت سرش آمریکاست، شما را از بین می‌برد، خیلی بی محابا شعار می‌دهید».

حتی پشت در را می‌بست و تا از خانه بیرون نروم اما آخرین بار فرار کردم و خود را به تظاهرات رساندم، آن زمان راه پله نداشتیم و پدرم طوری در اتاق می‌نشست که درب بیرون خانه را کامل می‌دید، مخصوصا در مواقعی که احتمال وقوع تظاهرات را می‌داد، درِ بیرونی خانه را رصد می‌کرد.

یادم می‌‌آید زیر درخت آلبالو نردبان داشتیم، یک‌بار آن را گذاشتم پشت بام و خود را به بام همسایه رساندم و از تیر برق خود را به کوچه رساندم و سپس در تظاهرات شرکت کردم، اتفاقا همان روز ما را زدن و شاید قسمت بود برویم.

مادرم برای اینکه دستگیر نشوم مرا در «کومورلوک» قایم کرد

حتی در اردبیل سه راه شاپور بودکه اکنون آن را میدان قیام می‌نامند، در تظاهرات سه‌راه شاپور شهربانی و ارتش حمله کردند و فرار کردیم و به سمت محله آمدیم، با مصطفی اکبری و یکی دیگر که او را نمی‌شناختیم از دست نیروهای رژیم در گریز بودیم تا اینکه رفتیم خانه خودمان، یک عده دیگر نیز خانه همسایه‌مان رفتند اما نیروها آن‌ها را هنگام ورود به خانه دیده بودند، لذا در را شکستند و آن‌ها را دستگیر کردند.

مادرم وقتی وضعیت را دید ما را در «کومورلوک» که در آنجا زغال‌های کرسی را نگه می‌داشتند، قایم کرد. قریب به سه ساعت در آنجا ماندیم، هرچند اگر داخل خانه می‌آمدند ما را پیدا نمی‌کردند چراکه خیلی مخفی بود اما ترسناک هم بود و ما هنگامی که بیرون آمدیم سیاه شده بودیم. هنگامی که مصطفی و آن پسری که به ما پناه آورده بود می‌خواستند از خانه خارج شوند بازهم مادرم دلهره داشت لذا ابتدا خود بیرون رفت و بعد از اطمینان از عدم حضور نیروهای رژیم، به آنان اجازه داد از خانه بیرون بروند.

۱۲ بهمن، ۲۲ بهمن و فرار شاه جزو شیرین‌ترین خاطرات و دوران طلایی انقلاب اسلامی است، یادم می‌آید روزی ۵ گران پول می‌گرفتم و سه روز آن پول‌ها را نگه داشتم تا یک عکس بزرگ امام را ۱۵ گران بخرم. عکس را جمع کردم و  برای اینکه پاسبان‌ها نبینند، از کوچه‌های قدیمی و پیچ در پیچ به سمت خانه‌مان رفتم.

ثابت می‌کنم رویش‌ها زیاد است/ در سال ۸۸ منتقدان شدید نظام در صف انقلابی‌ها و طرفداران نظام قرار گرفتند

آناج: به عنوان حسن ختام بحث بفرمایید ریزش‌های انقلاب زیاده بوده است یا رویش‌های آن؟

ظاهر امر نشان می دهد ریزش زیاد است اما در باطن اینگونه نیست، همه شاید انتقاداتی نسبت به نظام داشته باشند و حتی به منِ فرمانده هم انتقاد وارد است، این نیز خوب است و باید عرصه برای انتقاد سازنده باز باشد. مردم در حماسه نهم دی نشان دادند رویش‌ها از ریزش‌ها زیاد است، مخصوصا منتقدان شدید زمانی که دیدند دشمنان پایه و اساس نظام را هدف قرار گرفته‌اند به صف طرفداران پیوستند و این عالی بود، اصولاً چنین حرکت‌هایی خیلی کم دیده می‌شود.

جوانان از ما جلوترند/ این مرا خوشحال می‌کند

حدود ۷ سال قبل در یکی از ارگان‌های رزمی بودم که ماموریت خطیری پیش آمد و مجبور به درگیری شدیم. اکثریت نیروهایم جدید و جنگ ندیده بودند، دفاع مقدس را هم درک نکرده بودند برای همین  شدیداً نگران بودم، اما همان جوانان از جریان دفاع مقدس بهتر عمل کردند و بنده در گزارشم به سردار جعفری گفتم  همین که جوانان‌مان ثابت کردند از ما جلوتر هستند، برایمان کفایت می‌‌کند.

انقلابی ماندن سخت شده است/ انقلابی بودن این نیست که مثل ۵۷ عمل کنیم

باید قبول داشت زندگی ۳۸ سال قبل با اکنون خیلی تفاوت کرده است، انقلابی بودن این نیست که مثل ۵۷ عمل کنیم بلکه بر اساس مقتضیات زمانی باید وارد عرصه شویم. آن زمان می‌گفتیم «کار فرهنگی» همه با شور و شعور غلت می زدند و یک درصد مخالف هم در برابر مشاهده فضا نمی‌توانستند جولان دهند اما حالا انقلابی ماندن سخت‌تر از گذشته می‌باشد چون فضا بازتر شده است.

بنده می توانم ثابت کنم رویش زیاد است و در جریان برگزاری همایش حریم خانواده و حجاب در تبریز با یک اعلان عمومی ساده، بیش از ۳۰ هزار بانوی محجبه و کاملا معتقد به خیابان‌ها آمدند. حتی یک بازاری به من گفت پس این همه زن محجبه کجا بودند، من در جواب او گفتم این محجبه‌ها صبح تا شب خیابان‌گردی نمی‌کنند و کسی که اعتقاد به عفت دارد خود را رنگ نمی‌زند تا در معرض دید دیگران قرار گیرد. در دانشگاه‌ها و مدارس هم از این زنان محجبه داریم داریم و احساس ضرورت کردند و آمدند، البته باید بیشتر از این‌ها در صحنه باشند.

اگر دشمن جرأت حمله به ایران را ندارد به خاطر قدرت بازدارنگی است که ما ایجاد کرده‌ایم/ زمانی انقلاب به خطر می‌افتد که بی‌تفاوت شویم

پایداری انقلاب اسلامی به رویش هاست و اگر صرفا ریزش بود تا الان افتاده بودیم؛ عدم اجرای سناریوی حمله به ایران به خاطر قدرت بازدارنگی است که ما ایجاد کردیم نه به خاطر مسایلی که اخیرا مطرح می‌کنند. اسلام ذاتاً دین دوستی، محبت و صفاست اما اگر یکی تعدی و تعرض کند، ماندن و نگاه کردن حکم اسلام نیست.

رویش‌ها بیشتر از ریزش‌ها است و ما زمانی از آینده نگران می‌شویم که بی‌تفاوت باشیم. این بی‌تفاوتی نسبت به مسایل و رویدادهاست که نظام را در معرض تهدید قرار می‌دهد، البته جوانان امروز بی‌تفاوت نیستند و این را می‌توان از ماجرای اخیر پلاسکو جان‌فشانی و ایثار شهدای آتش‌نشان فهمید.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *