شهرداری و آتشنشانی ۷ بار به هیئتمدیره ساختمان پلاسکو اخطار داده بودند
به گزارش میانا به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانیفضلی وزیر کشور امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی درباره حادثه پلاسکو پرداخت.
وی ضمن تبریک ایام دههفجر و پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره به اینکه این گزارش سه مقطع قبل از حادثه، حین حادثه و پس از حادثه پلاسکو را در بر میگیرد، یادآور شد: پروانه ساخت ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۳۷ صادر و در سال ۴۱ پایان و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
وزیر کشور افزود: وضعیت ساختمان پلاسکو در طرح تفصیلی جدید تهران، در زیر پهنه گستره و محورهای تجاری، اداری و خدماتی با عملکرد در مقیاس منطقهای تعریف شده است. از منظر تأسیساتی، این ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لولهکشی گاز ماست و از نظر سیستمهای ایمنی و آتشنشانی نیز فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق خودکار بوده است اما مجهز به کپسول اطفای حریق و سیستم جعبهای آب بوده که عملکرد آن در زمان وقوع حادثه باید مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد.
رحمانیفضلی در ادامه گفت: شهرداری تهران به استناد بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل، حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک که واقع در معابر و اماکن عمومی است را بر عهده دارد. در تبصره این ماده آمده است شهرداری وظیفه دارد تمامی موارد مربوط به رفع خطر از بناها را پس از کسب نظر از مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن ابلاغِ مهلتدار متناسبی صادر و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری رأسا با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر نموده و هزینه را از طرف دریافت خواهد کرد.
وی درباره وظایف سازمان آتشنشانی نیز گفت: این سازمان به موجب ماده ۳ اساسنامه، وظیفه نجات جان انسانها و مهار و اطفای حریق، مسئول نظارت و کنترل بر شرایط ایمنی ساختمانها و استانداردهای تجهیزات آنها در برابر سوانح گوناگون را دارد. مطابق اعلام شهرداری تهران، برای تحقق این مأموریتها از طرف شهرداری و سازمان آتشنشانی تاکنون ۷ اخطار به هیئت مدیره ساختمان داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در ساختمان را برگزار کرد.
رحمانیفضلی تصریح کرد: پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان، دستورالعمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتشنشانی در شهریور ۹۵ تهیه و به هیئت امنا ابلاغ شده است. لیکن عدم اقدام مناسب دستگاههای مرتبط با این موضوع باید بررسی شود که چگونه عمل کردهاند. شورای اسلامی شهر تهران نیز به استناد بند ۱۹ ماده ۷۱ قانون شوراها برای اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتشسوزی مسئول بوده که تاکنون ۴ مصوبه داشته است. نحوه اجرای مصوبات و کفایت آنها در حال بررسی است.
وزیر کشور با اشاره به بخشی از قوانین مربوطه گفت: کارفرمایان و مسئولان واحدهای تولیدی به موجب ماده ۹۱ قانون کار مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت، سلامتی و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را فراهم نموده و در اختیار آنها قرار دهند که این موضوع در دستور بررسی است، از جمله مقررات بهداشتی – ایمنی به سایر واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذیربط وضع میشود از وظایف و اختیار مجامع صنفی است.
رحمانیفضلی با بیان اینکه هرگاه در حین بازدید کارشناسی حرفهای بهداشت امکان وقوع حادثه یا بروز خطر در کارگاه داده شود، آنها مکلف هستند مراتب را فورا به کارفرما یا نماینده اطلاع دهند، اضافه کرد: وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرای عمومی از دادگاه محل تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر کند. دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور پس از اقدام قابل اجرا است؛ دستور رفع تعطیلی توسط مرجع مذکور در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای یا کارشناسان ذی ربط دادگستری رفع نواقص و معایب موجود را تایید کند.
وزیر کشور ادامه داد: گزارش ارائه شده از سوی وزارت تعاون نشان میدهد که از واحدهای ساختمان پلاسکو بازرسیهای ادواری و موردی انجام گرفت و توصیهها و تذکرات مبنی بر ضرورت تغییر کاربری واحدها به آنها داده شده است، به طوری که از ۵۷۰ واحد کسب و کار مستقر در ساختمان پلاسکو، حدود ۴۷ واحد آن در سال ۹۴ به فعالیتهای صنفی تولیدی مشغول و با اقدامات انجام شده ۲۰ واحد آنها از فعالیتهای تولیدی خود را متوقف و به فروش و پخش پرداختند.
وی ادامه داد: هیئت مدیره ساختمان پلاسکو به استناد ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان ها مکلف به بیمه نمودن ساختمان در برابر آتش سوزی بوده است و مالک ساختمان به استناد ماده ۹۱ قانون کار پس از اعلام و گزارش بازرس کار موظف به رفع خطر است.
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: وزارت راه و شهرسازی سازماندهی و تشکیل تیم های بازرسی جهت نظارت بر ایمنی ساختمان را در زمان بهره برداری موضوع مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان موظف بوده است که گزارش نحوه اقدامات در دست بررسی است. وزارت مذکور در جهت نظارت عالیه بر اجرای مقررات ملی ساختمان و بازدید نمونهای و موردی از ساختمان به موجب ماده ۳۳ و ۳۷ آیین نامه اجرایی ماده ۴۲ نظام مهندسی و کنترات ساختمان وظایف بر عهده داشته است که گزارش وضعیت آن از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهد شد.
وزیر کشور ادامه داد: روند وقوع آتشسوزی در شهر تهران طبق گزارشهایی که در دست است، در چند سال اخیر یعنی از سال ۸۴ تا ۹۴ از ۸ و هزار و ۱۸۴ فقره به ۲۲ هزار و ۵۹۰ فقره افزایش یافته است که مستلزم بررسیهای دقیق و انجام فعالیتهای پیشگیرانه است.
وی گفت: بررسی زیرساختها و توان عملیاتی سازمان آتشنشانی منطبق با استانداردهای جهانی نشان میدهد در حال حاضر ۱۲۳ ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد که تعداد حسب استاندارد باید به ۱۵۰ ایستگاه برسد و همچنین از منظر نیروی انسانی سازمان دارای ۴ هزار و ۹۰۰ پرسنل می باشد که وضعیت مطلوبی دارد. تعداد خودروهای آتش نشانی ۳۱۹ دستگاه می باشد که می بایست به حدود ۶۰۰ دستگاه ارتقا یابد. همچنین ۲۰ دستگاه نردبان و بالابر هیدرولیکی آتشنشانی به عنوان خودروهای خاص اطفای حریق در شهر وجود دارد که تعداد استاندارد آنها باید به ۶۵ دستگاه برسد.
وزیر کشور گفت: مدت زمان رسیدن به محل حادثه توسط نیروهای آتش نشانی در تهران برابر ۴ دقیقه و ۱۰ ثانیه است، که از وضعیت مطلوبی مطابق با استانداردهای جهانی برخوردار هستیم. بررسی وضعیت بودجه سازمان آتش نشانی بین سال های ۹۰ تا ۹۵ نشان دهنده این موضوع است که اعتبارات این سازمان از یک هزار و ۴۷۴ میلیارد به رقم ۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد رسیده که رقم مناسبی است.
وی با اشاره به گزارش روز حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو ادامه داد: زمان وقوع حادثه در روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه و در ساعت ۷ و ۵۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه بوده است، صدور دستور تخلیه ساختمان ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه، ریزش ساختمان ۱۱ و ۳۴ دقیقه یعنی پس از ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه از زمان شروع آتش سوزی بوده است. آتشسوزی در طبقه ۱۰ و واحد ۱۲ که به گفته شاهدان عینی ناشی از محل اتصال برق شروع شده است که این موضوع نیازمند بررسی دقیقتر و مباحث کارشناسی است.
رحمانیفضلی گفت: ساختمان فاقد شبکه گاز بوده و تامین گاز به صورت سیلندرهای کوچک و متوسط انجام می گرفت که بعضاً موجب شدت حریق و وقوع برخی انفجارها بوده است. متاسفانه در این حادثه ۲۲ نفر جان باختند که ۱۶ نفر از آنها آتش نشانهای شجاع و ۶ نفر از شهروندان بودند. شهرداری تهران به استناد بند ۱۴ ماده ۵۵ و سازمان آتش نشانی به موجب ماده ۳۰ اساسنامه خود وظیفه نجات انسانها و مهار و اطفای حریق را برعهده داشته است و همچنین مستند به بند (د) ماده ۹ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران برعهده شهردار تهران است.
وی تصریح کرد: مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این ماموریت ها این اقدامات صورت گرفته است؛ مدیریت حادثه از سوی سازمان شهرداری و خدمات ایمنی شهرداری از ابتدا انجام و در قالب تشکیل جلسات مدیریت بحران به ریاست شهردار تهران ادامه یافته است، بلافاصله بعد از اعلام حادثه ۶ ایستگاه آتشنشانی به محل اعزام شدند که در ادامه به دلیل حجم وسعت آتش به ۱۹ ایستگاه و تجهیزات مرتبط افزایش یافتند.
وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: در شروع عملیات آتش از واحد ۱۲ طبقه ۱۰ شروع شد و به طبقات بالا سرایت کرد. به دلایل شرایط وقوع آتشسوزی در طبقات بالا ساختمان همزمان ۶ دستگاه بالابر در محل حضور یافتند، تعداد آتشنشانان اعزامی ۲۳۶ نفر بود و تلاش برای کنترل حریق در ساختمان و جلوگیری از گسترش به ساختمانهای مجاور از مهمترین اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.