صددرصد حاشیه‌نشینان شهر تهران از روستاییان و عشایر هستند

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، ابوالفضل رضوی چهارشنبه شب در برنامه زنده «تبریزیم» اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵ درصد مردم شهر تبریز حاشیه‌نشین هستند که باید علت این حاشیه‌نشینی در حومه شهرها را بررسی کنیم.

وی افزود:حاشیه‌نشینی برای کشور هیچ منفعتی ندارد و تنها هزینه اضافه برای دولت به وجود می‌آورد. کم به توجهی به روستاها و عشایر یکی از اصلی‌ترین دلایل حاشیه‌نشینی در شهرهای مختلف به‌حساب می‌آید.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت حاشیه‌نشین شهر تهران، روستاییان و عشایر هستند که البته ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز هرکدام به یک نوعی، بازهم به روستاها و عشایر برمی‌گردند، خاطرنشان کرد: با این حساب به‌راحتی می‌توان گفت که صددرصد حاشیه‌نشینان شهر تهران از روستاها و عشایر به این شهر آمده‌اند.

رضوی با انتقاد از نظام برنامه‌ریزی کشور در حوزه روستاها و عشایر، گفت: نظام برنامه‌ریزی کشور در این مورد، نظام مدبرانه، عالمانه و عاقلانه‌ای نیست. متأسفانه مسئولانی که در این حوزه مشغول هستند، بیشتر مرکزگرا بودند و اصطلاحاً دچار پدیده‌ای به نام کوچک گریزی شدند.

وی تصریح کرد: حاشیه‌نشینی سراب است و زمانی از بین می‌رود که ما به روستا و عشایر توجه کنیم. طبق فرموده مقام معظم رهبری، باید روی روستاها سرمایه‌گذاری کنیم و به زیباسازی روستاها بپردازیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بابیان اینکه صبح امروز از روستای کندوان که یکی از روستاهای توریستی اطراف شهر تبریز محسوب می‌شود، بازدید کردم، گفت: باید قدر چنین جاهایی را بدانیم. با آماری که مسئولان استان آذربایجان شرقی به ما دادند سالانه یک‌ میلیون و ۷۰۰ نفر از روستای کندوان بازدید می‌کنند که این افراد قطعاً تبریزی نیستند و از شهرها یا کشورهای دیگر به این روستا می‌آیند.

رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا برای کاهش حاشیه‌نشینی در اطراف کلان‌شهرها برنامه‌ای وجود دارد یا خیر، تأکید کرد: حتماً برای این موضوع برنامه داریم. ما به تشکل‌های اقتصادی روستا، با کارمزد ۳ درصد وام می‌دهیم که اگر عضو تشکلات نیز نباشند، این وام با بهره ۸ درصد به آنان تعلق می‌گیرد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *