دیدار اردوغان-پوتین و تاثیرات آن بر مناقشه قره باغ و بحران سوریه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، بعد از سقوط هواپیمای جنگی روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه در شمال سوریه روابط دو جانبه مسکو-آنکارا به سردی گرائید. روسیه به عنوان یک کشور سرسیر که مجبور به واردات محصولات کشاورزی از ترکیه بود اقدام به قطع واردات از ترکیه کرد.

 مسکو طرح ساخت نیروگاههای اتمی برای ترکیه و نیز فروش محصولات نظامی به این کشور را متوقف نمود و علاوه بر این مسکو برای ضربه زدن به صنعت گردشگری ترکیه اعزام توریست از روسیه به ترکیه را متوقف کرد.

ترکیه که با چراغ سبز ناتو اقدام به ساقط نمودن هواپیمای جنگی روسیه کرده بود در نتیجه تحریم های روسیه با مشکلات اقتصادی روبرو شد و پوتین شرط بهبود روابط دو کشور را عذرخواهی ترکیه از روسیه اعلام داشت که نتیجتا ترک ها در نتیجه فشار اقتصادی از روس ها عذرخواهی کردند. ولی کودتای نافرجام در ترکیه فرصت نزدیکی دو کشور را به هم فراهم ساخت.

 بعد از وقوع کودتا در ترکیه پوتین با اردوغان به صورت تلفنی گفتگو نمود و از دولت قانونی آنکارا حمایت کرد. روسیه با مشاهده تنش در روابط غرب با ترکیه بعد از وقوع کودتا تلاش نمود آنکارا را به طرف خود بکشاند. پوتین اردوغان را به روسیه دعوت و با وی در مورد روابط دو کشور دیدار کرد. نویسنده تلاش نموده است تا تاثیرات این دیدار بر روی مهمترین تحولات منطقه ای شامل مناقشه قره باغ کوهستانی و بحران سوریه را بررسی نماید.

۱-مناقشه قره باغ کوهستانی:

بعد از این دیدار تحلیل گران سیاسی در آذربایجان متفق القول بودند که دیدار روسای جمهور ترکیه و روسیه بر پیشبرد حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی تاثیر خواهد گذاشت و ترکیه از مسکو خواهد خواست تا برای آزادسازی اراضی اشغالی آذربایجان به ارمنستان فشار بیاورد. نویسنده معتقد است که بهبود روابط مسکو و آنکارا تاثیری بر حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی نخواهد گذاشت چرا که قبل از ایجاد تنش در روابط دو کشور ترکیه گامی به نفع آذربایجان برنداشته است و  آذری ها بار دیگر دچار اشتباه محاسباتی شده اند. ترکیه حتی در زمان جنگ قره باغ کوهستانی علیرغم خدمات شایان توجه دولت باکو به آنکارا از ارسال کمک های نظامی به آذربایجان دریغ نمود و به نظر نمی رسد که در برهه کنونی هم به خاطر آذربایجان با روس ها وارد مذاکره سنگینی شود. از سوی دیگر علیرغم تبلیغات طرفداران ترکیه در آذربایجان و خود دولت ترکیه مرزهای ترکیه و ارمنستان به طور کامل بسته نیست و بازرگانان ترک به راحتی به ارمنستان کالا صادر می کنند. بعد از شروع درگیری های اخیر بین آذربایجان و ارمنستان ترکیه اعلام کرد که در آذربایجان پایگاههای نظامی دایر خواهد کرد که این موضوع هم تبلیغاتی جهت منحرف کردن روسیه از سوریه به قفقاز جنوبی ارزیابی می شود.

۲- تلاش ترکیه بعد از شروع بحران در سوریه در جهت ساقط کردن دولت قانونی بشار اسد 

تروریست ها با اطلاع دولت ترکیه از طریق مرزهای این کشور به سوریه اعزام می شوند و آنکارا به مخالفان دولت سوریه تسلیحات نظامی می دهد. از طرف دیگر روسیه در سوریه پایگاه نظامی دارد و جهت حمایت از دولت قانونی بشار اسد در حال عملیات هوایی در سوریه بر علیه مخالفان است.

به دلیل سقوط هواپیمای جنگی روسیه توسط نیروهای هوایی ترکیه بود که روابط دو کشور دچار تنش شد و اکنون با بهبود روابط فی مابین تحلیل گران اعتقاد دارند که ترکیه به دلیل تنش در روابط خویش با غرب و بهبود روابط با روسیه از سیاست قبلی خویش مبنی بر ضرورت کناره گیری بشار اسد باز خواهد گشت ولی نویسنده همان طور که در بند اول اشاره نمود اولویت اول ترکیه اقتصادی است و سیاست های ترکیه بر اساس تامین منافع اقتصادی تعریف می شود. ترکیه که قبلا بخشی از مناطق استراتژیک سوریه را جدا نموده در فکر تجزیه بخشی دیگر از اراضی سوریه همچون منطقه صنعتی حلب سوریه است و به نظر نمی رسد که بهبود روابط با روسیه تاثیری بر این سیاست ترکیه داشته باشد.

نویسنده در خاتمه معتقد است که بهبود روابط ترکیه با روسیه و رژیم صهیونیستی به دلیل نیازهای اقتصادی ترکیه به آنها صورت گرفته است و  از دست ندادن بازار مصرفی روسیه، جلوگیری از کاهش توریست های روسیه در ترکیه و تامین انرژی از رژیم صهیونیستی باعث بهبودی روابط آنکارا با مسکو و تل آویو شده ولی قضیه سوریه با رژیم صهیونیستی و روسیه متفاوت است و بعید است تا زمانی که بحران سوریه توسط محور مقاومت حل و فصل نشده ترکیه دست دوستی به بشار اسد بدهد.

با وجود این تحکیم روابط ترکیه و روسیه و نیز ترکیه و رژیم صهیونیستی می تواند زنگ خطری هم برای ایران و محور مقاومت باشد چرا که روس ها معامله گران خوبی هستند و  احتمالا با گرفتن امتیازهای کافی سیاست خویش در قبال سوریه را تغییر دهند.

 

نگارنده: علی حیدری منور

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *