۱۲۳ شماره‌‌ای غریب در شهرستان میانه/ اورژانس اجتماعی چه خدماتی به مردم ارائه می‌دهد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات مردم توسط سازمان بهزیستی در اقلب شهرستان های کشور حال اجراست. خط تلفن ۱۲۳، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی است که در مرحله اول با هدف توانمندسازی اجتماع محور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی تدوین شده است.

اصول اورژانس اجتماعی شامل مواردی از جمله، کمک به حذف آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات با سه ویژگی به موقع بودن، در دسترس بودن و تخصصی بودن، همکاری درون و برون سازمانی، انجام کار تیمی، رویکرد علمی در مداخلات، مسئله‌یابی به موقع، توانمندسازی اجتماعی محور، جامعیت اقدامات و فراهم کردن زمینه مشارکت برای مردم و سازمان‌های مردم نهاد است.

کنترل  و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، جایگزینی مداخلات روانی و اجتماعی به جای مداخلات انتظامی و قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای توانمندی افراد در معرض آسیب نیز اهداف این طرح عنوان شده است.

گروه‌های هدف این برنامه نیز زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی، آموزشی است.

اما برای اجرای هر چه بهتر این برنامه به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به ‌آحاد جامعه، ایجاد هماهنگی با سازمان‌های مرتبط، نظارت مستمر بر فعالیت‌های برنامه، آسیب‌شناسی و انعکاس به ستاد مرکزی سازمان بهزیستی، تهیه بانک اطلاعات مراکز و موسسات در شهرستان‌ها، ارائه گزارش از عملکرد برنامه به مسئولان و نظارت و ارزیابی مستمر ضروری است.

محمد رضا جروقی در گفتگو با خبرنگار میانا با اشاره بر پیچیده تر شدن روابط اجتماعی و لزوم جلوگیری و رفع مشکلات افراد آسیب دیده و یا در معرض خطر، افزود: ارائه خدمات به موقع و همراه با تخصص و دسترسی آسان افراد به آن از جمله شاخصه های اصلی سازمان بهزیستی در از بین بردن آسیب های اجتماعی است.

اورژانس اجتماعی 123 شهرستان میانه بهزیستی

رئیس اداره بهزیستی میانه درهمین رابطه با اشاره به استقرار و فعالیت واحد اورژانس ۱۲۳ در این شهرستان از سال ۱۳۸۹، اظهار داشت: حوزه فعالیت مراکز اورژانس اجتماعی شامل، آسیب‌های اجتماعی مربوط به کودکان و همسران مورد آزار و خشونت، دختران فراری، کودکان خیابانی و غیره است و خط ۱۲۳ این مرکز، جهت پاسخگویی از ساعت  8 صبح الی ۱۰ شب آماده ارائه خدمات به همشریان می باشد.

وی افزود: مراکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی از اهمیت بالایی برخوردار است و این مراکز همچون اورژانس پزشکی ۱۱۵ و پلیس ۱۱۰  در اسرع وقت به همشهریان خدمات ارائه می‌دهد.

جروقی، تصریح کرد: اورژانس اجتماعی نتوانسته جایگاهش را در جامعه باز کند و در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند و خدمات اورژانس اجتماعی در حوزه اعتیاد، کودک آزاری و همسرآزاری را به مردم معرفی کنند.

قربانزاده مسئول اورژانس اجتماعی شهر میانه نیز درگفتگو با خبرنگار میانا، با بیان این موضوع که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی بر گرفته از فرهنگ غربی است، افزود: ورود عناصر فرهنگی جدید که با زندگی ایرانی اسلامی هیچ سنخیتی ندارد باعث پیدایش سلیقه ها، نگرش ها و باورهای متفاوت در میان جوانان شده است که این موضوع را به وضوح میتوان در سطح جامعه مشاهده کرد.

قربانزاده همچنین استفاده از ماهواره به بهانه های مختلف از جمله آموزش زبان به فرزندان و استفاده از برنامه ها آن را جایز نداست و خاطرنشان کرد : افرادی که مرتکب  جرم و جنایت می شوند عمدتاً تحت تاثیر برخی از برنامه ها قرار گرفته و از آنها الهام می گیرند .

مسئول اورژانس اجتماعی شهر میانه با انتقاد از وضعیت بدحجابی در جامعه از آن به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در بوجود آمدن بسیاری بذهکاری های  اجتماعی یاد کرد و افزود: استفاده بیش از حد از رسانه بویژه رسانه‌های مجازی یکی از عوامل دور شدن فرزندان از  خانواده‌هاست که تبعات بسیار خطرناکی همچون افسردگی برای جامعه در پی دارد .

وی در ادامه یکی از شاخص‌های پایداری خانواده را توجه به عواطف بین افراد خانواده و گذران وقت بیشتر با فرزندان عنوان کرد و گفت : پایین آمدن آستانه تحمل در افراد و افزایش روز افزون طلاق در جامعه لزوم توجه بیشتر مسئولین ومتولیان امر را به بحث فرهنگ سازی در خصوص ارتباط بیشتر و تقویت روابط بین والدین با فرزندان را می طلبد.

 

اورژانس اجتماعی 123 شهرستان میانه بهزیستی

قربانزاده با بیان این موضوع که بررسی مشکلات آسیب‌دیدگان اجتماعی، مهمترین کارکرد اورژانس اجتماعی است، خاطرنشان کرد : حل مشکلات با مداخلات تلفنی و پاسخ‌دهی به تلفن آسیب‌دیدگان را از وظایف مهم خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی می باشد که خدمات تخصصی شامل مشاوره تلفنی، ارزیابی، بررسی موردها و ارجاع آنها به مراکز درون سازمانی و یا برون سازمانی  توسط اورژانس اجتماعی به آسیب دیدگان نیز ارائه می‌شود.

تیم خدماتی اورژانس اجتماعی شامل روان‌شناس و مددکار است که هنگام آسیب این تیم به محل اعزام شده و مداخله می‌کند، اگر مشکل موقت باشد خدمات مشاوره در محل صورت می‌گیرد ولی اگر به خدمات بیشتری نظیر دوره‌های روان شناسی طولانی تر، مشاوره حقوقی و دوره‌های پزشکی نیاز باشد افراد به مراکز مداخله در بحران ارجاع داده می‌شوند.

خدماتی که اورژانس اجتماعی ارائه می‌دهد می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم کمک کند اما این روزها کمتر فردی از فعالیت‌های این اورژانس آگاهی دارد و تا زمانی که در این زمینه فرهنگ سازی نشود هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد.

این روزها اغلب مردم زمانی که شاهد مواردی همچون کودک آزاری و همسرآزاری هستند به جای تماس با شماره ۱۲۳ سریعاً گوشی تلفن را برداشته با ۱۱۰ تماس می‌گیرند که این موضوع شاهدی بر عدم‌شناخت جامعه از فعالیت‌های اورژانس اجتماعی است.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. میانه ای

    گزارش زیبایی بود <<مراکزی هستند که مردم از آن بی اطلاع میباشند .>>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *