نارضایتی فعالین عرصه تولید در شهرستان میانه از دولترمردان/ اشتغال و درآمدزایی در سایه همت و تلاش نسل جوان و تحصیلکرده+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در تمام این سالها استکبارجهانی و به ویژه آمریکا تلاش کرده اند در راستای اعمال تحریم ها، مشکلاتی برای انقلاب اسلامی بوجود آورند. نامگذاری هوشمندانه سالهای اخیر با عناوین اقتصادی توسط مقام معظم رهبری بیانگر اهمیت موضوع اقتصاد است و همین امر مسئولیت دستگاه های اجرایی را مضاعف کرده است.

 اقتصاد مقاومتی یک از رویکردهای مورد تاکید مقاوم معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد. در هیمن راستا با تعدادی از فعالان این حوزه در شهرستان میانه بیشتر آشنا خواهیم شد.

آقای قاسمی تولید کننده سرکه طبیعی که با دریافت وام های خود اشتغالی اینک تصمصیم دارد با تولید طبیعی سرکه مردم را از عوارض سرکه های صنعتی و همچنین فواید این نوع سرکه آشنا سازد و کسب و کار خود را در آینده گسترش دهد.

شهریار قاسمی ۵۳ ساله دارای مدرک کارشناسی عمران است و ۳ فرزند دارد، همسر وی هم در زمینه گیاهان دارویی توانسته تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند.

قاسمی در حال حاضر مشغول به تهیه و تولید سرکه طبیعی میوه سیب می باشد، محیط کار یک غذاری خوری است که به علت رکود آن حال تبدیل به این کارگاه تولیدی شده است.

این تولید کننده سرکه طبیعی در گفتگو با خبرنگار میانا در رابطه با این چرا به سمت تولید سرکه آمد، گفت: رستوان و غذاخوری بنده در دهه ۸۰ بسیار پر رونق بود، اما به دلیل احداث اتوبان تهران – تبریز از فاصله ۴۰ کیلیومتری میانه مشتریان گذری ما که اکثر رانندگان کامیون های باری و وسایط نقلیه مسافربری بوند، کاهش یافت.

اقتصاد مقاومتی شهرسنتان میانه

 

شهریار قاسمی، گفت: بعد از اینکه رستوران ما دیگر سود دهی چندانی نداشت، به دلیل اینکه فضای آن بهداشتی و مناسب بود به فکر تبدیل آن به یک کارگاه تولیدی افتادم.

وی با بیان اینکه مشاوره های همسرم در زمینه تخصصی گیاهان دارویی در این راه بسیار تاثیر گذار بود، افزود: بارها در ذهن خودم به نبود صنایع تبدیلی محصولات استراتژیک در میانه همچون سیب فکر کرده بودم و دور ریز و خراب شدن آنها به علت نبود صنایع زیر دستی موجب نارحتی ام می شد.

این تولید کننده نمونه سرکه در شهرستان میانه با اشاره به اینکه سالیانه مقادیر بسیار زیاد سیب قابل مصرف که به علت تگرگ زدگی و یا نبود بازار فروش در میانه دور ریخته می شوند، اظهار داشت: خوشبختانه با ما باخرید این میوه ها اعم از سیب و انگور از کشاورزان به قیمت مناسب از آنها حمایت می کنیم و هم توانسته ایم به شیوه ای مطلوب و باکیفیت اقدام به تولید سرکه طبیعی کنیم.

وی، تصریح کرد: میوه های خریداری شده بعد از انتقال به محل کارگاه توسط دستگاه هایی که خودمان درست کردیم به شیوه ای کاملا بهداشتی شست و شو داده می شود و سپس آبگیری و در مخزن های بهداشتی برای طی فرایند سرکه گیری برای مدت مشخص نگهداری می شود.

 

اقتصاد مقاومتی شهرسنتان میانه

 

این تولید کننده سرکه در رابطه با حمایت های بسیج سازندگی از طرح خود نیز گفت: بنده خیلی خوشحال که در طول این چند سال فعالیت علی رغم مشکلات فراوان مجموعه بسیج و سپاه همواره در کنارم بوده اند و با اعطای وام های اشتغالزایی کسب و کار بنده را رونق بخشید و همواره حامی تولید کنندگان هستند.

وی، کفت: بسیج سازندگی با حمایت های خود از تولید کنندگان بومی همچنین در زمینه بازار یابی و فروش محصولات با برگزاری نمایشگاه های فروش محصولات بومی شهرستان کمک شایانی به ما کرده است.

شهریار قاسمی، انتظاراتی هم از مسئولین شهرستان داشت و در این رابطه تصریح کرد: ما تولید کنندگان انتظار حمایت از مسئولین را داریم و با توکل بر خداوند اگر اندک حمایتی از سوی آنان باشند، خواهم توانست مجموعه خود را گسترش بصورت صنعتی اداره کنم.

علی ابراهیمی دارای مدرک تحصیلی، دیپلم یکی دیگر از فعالین اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه است که در گفتگو با خبرنگار میانا گفت: بنده بعد از ۲۰ سال به همراه خانواده از تهران به میانه برگشته‌ و در اینجا سرمایه‌گذاری کرده‌ام.

این تولید کننده نمونه هم اکنون مشغول به پرورش ماهی، گاوداری، کشاورزی، باغداری، زنبورداری و تولید دستمال‌کاغذی می باشد.

ابراهیمی در خصوص فعالیت و تولید در حوزه های مختلف نیز گفت: به دلیل اینکه شغل پدران و فامیل ما در روستای بالسین میانه اکثراً در همه زمینه های ذکر شده بود، بنده نیز با توجه به آموخته ها و تجربیات آنان توانسته ام بصورت جدی وارد این حوزه بشوم.

علاقه و تعصب آقای ابراهیمی نسبت به دیارش سبب شده تا تمامی دارایی خود در تهران را جمع کرده تا به شهرستان خود برگردد و در آن جا سرمایه‌گذاری کند.

این تولید کننده نمونه با بیان اینکه در حال حاضر مساحت باغ وی ۲۰ و مساحت استخرهای پرورش ماهی ۵۰۰ هکتار است، افزود: خوشبختانه به دلیل کیفیت بالای آب و منحصر بفرد بودن آن بهره وری زیادی حاصل بنده شده است.

 

اقتصاد مقاومتی شهرسنتان میانه

زمین آقای ابراهیمی و مجموعه باغی و دامداری و صنعتی وی در روستای بالسین میانه واقع شده که در نزدیکی سرچشمه آب معدنی می باشد؛ اما قبل از مهاجرت وی تبدیل به زمین بایر و خشک و بدون درخت شده بود و که با همت دوباره ایشان این فعالیت ها از صفر شروع شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه واقعاً نیازمند مساعدت مسئولین هستیم، افزود: بنده استخر دو منظوره پرورش ماهی در سال ۷۵ احداث کرده ام و در آن زمان بعد از احداث چاه کشاورزی، بنا به پیشنهاد اداره جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان میانه، انجام گرفت اما متاسفانه بعداً از سوی همین ادارات بر سر راه تولید ما سنگ اندازی می کنند.

این فعال اقتصاد مقاومتی، ضمن نارضایتی از عدم‌حمایت مسئولین از ارائه وام‌های با بهره بالای ۲۰ درصد گلایه کرد و گفت: مسئولان شهرستان بجای دلگرمی بیشتر باعث دلسرد شدن افرادی همچون من برای تولید و اشتغال می شوند.

وی با اشاره به راه اندازی کارخانه دستمال کاغذی در مجموعه خود، نیز گفت: شبکه بهداشت شهرستان میانه ما را مجبور به تعطیلی این کارخانه و به خاطر برخی موارد جزئی، کد بهداشتی این محصول بومی را به ما نمی‌دهد.

وی گفت: با راه‌اندازی مجدد این کارخانه و حمایت مسئولان امر از فعالیت‌های ما، به‌صراحت می‌توان گفت برای ۲۵ نفر به‌صورت مستقیم و برای حدود ۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مسئولان شهرستان با تنگ‌نظری خود جلوی فعالیت امثال من را می‌گیرند و مانع تحقق اقتصاد مقاومتی و خواسته مقام معظم رهبری می‌شوند، به مانع تراشی های امور آب شهرستان میانه پیش روی مجموعه پرورش ماهی خود اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد چند سال در بخش پرورش ماهی امسال با حمایت های بسیج سازندگی و اخذ تسهیلات اقتصاد مقاومتی ضمن رونق بخشیدن به سایر قسمت های مجموعه، موفق به کسب مجوز و اقدام به ریختن بچه ماهی در داخل استخر پرورش ماهی کرده‌ایم.

وحید مختاری دیگر فعال اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان میانه است، وی متولد سال ۶۵ و دارای مدرک کارشناسی به علت علاقه زیاد به حرفه گاورداری به این شغل روی آورده است.

وی در حال حاضر ۱۵ راس گاومیش و ۳ گاو هلندی دارد به و روزانه ۳۰ و ۶۰ کیلو شیر تولید می کند.

این جوان نمونه فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بعد از یکسال نگهداری از گاو ها آن را برای فروش گوشت نیز به بازار عرضه می کنیم، اظهار داشت: اگر گسی بخواهد در حد و اندازه مجموعه من وارد این شغل شود تقریباً به ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

وی هزینه علوفه روزانه مجموعه خود را ۱۵۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: رسیدگی مداوم و ساعات کاری زیاد به همراه سودی دهی مناسب از جمله ویژه گی های این حرفه است.

اقتصاد مقاومتی شهرسنتان میانه

آقای ابراهیم ایدری متولد سال ۱۳۵۲ که در حال حاضر مدرک کارشناسی داشته و قبلا به کار فروشگاه داری مشغول بوده است، ۱۲ سال است که به حرفه پروش ماهی روی آورده است.

این تولید کننده نمونه و فعال در گفتگو با خبرنگار میانا، گفت: در حال حاضر با ساخت ۱۱ استخر پرورش ماهی در زمینی به ماسحت ۵۰۰ مترمربع برای ۳ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته باشم.

وی افزود: ۳۶ هزار بچه ماهی در استخر های ما موجود است که بعد از سیر مراحل رشد ما هر کیلو از ماهی را در محل به قیمت ۱۳ هزار تومان به فروش می رسانیم.

ایدری با بیان اینکه بچه ماهی ها را از اراک و کرج و غذای آنها را از کارخانجات تولید غذای ماهی در سراسر کشور تهیه می کنیم، افزود: وزن بچه ماهی های خریداری شده یک گرم است که بعد از ۹ ماه به نیم کیلو می رسد.

وی گفت: روزانه ۱۰ کیلو غذا برای کل ماهی های موجود در استخرها ریخته می شود.

بدون شک اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است و ضروری است که مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت‌خوارها به اقتصاد جلوگیری کنند. اگر مسئولین ما فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلاّق ایران اسلامی در عرصه‌ی اقتصادی فراهم کنند، قطعاً تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.

آنچه از این گفتگوهای کوتاه با فعالین اقتصاد مقاومتی شهرستان میانه بر می آمد این است که روحیه بسیجی آنان نه تنها در ظاهر بلکه در عمل نیز مشخص و در تمامی عرصه‌ها به دلیل صداقت در عمل، عامل پیشرفت در امور شده است.

 

انتهای پیام/

 

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *