آئین سنتی پخت آش در توره داغی بخش کاغذکنان میانه برگزار شد+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  از قدیم الایام توره داغی در میان اهالی آقکند از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و با توجه به آتشفشانی بودن این کوه باعظمت یک سری افسانه ها و باورهایی در میان اهالی از قدیم هست که میگویند در زیر این کوه خزانه و گنجهایی نهفته است و دو اژدها نگهبان آنهاست .

گذشتگان معتقدند در قله کوه هم یک سنگ قیمتی و درخشانی بوده که کاروانیان عبوری از آن منطقه و بخصوص جاده ابریشم را هدایت می کرده و در سینه کوه هم نقش لفظ الله جلوه ای ویژه به این کوه داده است.

مراسم آش توره داغی تا حدود ۲۰ سال پیش برقرار بود متاسفانه در سالهای اخیر خیلی کم رنگ شده و یا اصلا با شور و شوق گذشته برگزار نمی گردید.

این مراسم سنتی بدین صورت است که یک نفر نذر یا نیت می کند که اگرنیت وآرزویش برآورده شد در طول سال و در یک موقع مناسب در توره داغی مراسم آش برگزار نماید و کل هزینه مراسم به عهده وی می باشد و کل محله، طایفه و خوشاوندان خود را چند روز قبل دعوت و در روز مشخص آن مراسم دربالای کوه برگزار می گردد.

در این مراسم یک درخت سقز(ساققیز آغاجی) هم در بالای کوه هست که هر کسی هر آرزو و نیتی در دل دارد یک تیکه پارچه به شاخه های آن درخت می بندد و به خدا می سپارد و آن درخت همیشه پر است از پارچه های رنگارنگ و هر پارچه پراست از رازها و آرزوهای خوب و بر دل مانده که شاید هیچ موقع آشکارا بازگو نشوند و شاید فقط آن درخت تنها از آنها خبر داشته باشد.

۴۲۵۲۰۲۳۲۶_۵۹۱۵۳_۹۸۱۹۰۷۷۰۶۲۰۰۶۳۴۶۸۴۳۴۲۵۲۱۹۵۶۵_۵۸۷۳۱_۶۱۵۰۳۱۶۴۳۶۸۶۱۰۸۷۲۶۹۴۲۵۲۲۸۳۴۱_۶۱۷۹۱_۳۹۴۷۷۶۹۰۰۳۵۶۷۲۰۴۲۱۶۴۲۵۴۳۱۴۸۹_۵۰۶۵_۱۸۴۰۲۶۴۲۸۳۷۸۱۱۰۱۹۵۱۴۲۵۶۰۹۱۴۹_۴۸۱۶_۸۲۰۲۴۳۱۰۸۳۹۳۶۴۰۸۶۱۷
انتهای پیام/
هرگونه کپی برداری از مطالب سایت میانا بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *