آقای فرماندار جوانان میانه اوقات فراغت ندارند/ متولی فرهنگ باید زمینه پر کردن اوقات فراغت جوانان را فراهم سازد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از میانه نیوز، غنی‌سازی اوقات فراغت مختص به سن و قشر خاصی از افراد جامعه نیست و یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه مسؤولان مربوطه قرار گیرد.اوقات فراغت به معنای بیکاری نیست، بلکه فعالیت اختیاری است که مایه آرامش افراد را فراهم می‌کند و مربوط به زمان بیکاری نبوده و خود نوعی کار است که با مفاهیم تفریح، آرامش و رفع خستگی ارتباط مستقیم دارد.

اوقات فراغت و برنامه‌ریزی در این زمینه از آنجایی مورد اهمیت قرار می‌گیرد که زمینه‌ساز ارتباطات درون‌گرایی و مانع از چالش‌های اجتماعی همچون افسردگی و … باشد. اوقات فراغت نیازمند فضایی است که با روزمرگی ما فاصله دارد و فرصتی را برای رشد اجتماعی و شکوفایی اجتماعی افراد به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم می‌کند.

مسؤولان تعریف درستی از شادی ندارند/ اغلب دستگاه‌ها به برنامه‌های اوقات فراغت بی‌توجه هستند

با آغاز ایام تابستان و تعریف‌های متفاوت اداره‌های مرتبط از اوقات فراغت در زمینه فراهم‌سازی مطلوب برنامه‌های فراغتی برای دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان سلیقه را با برنامه‌های فراغتی یکی می‌کنند که این رویه، رویه نادرستی است.

از آنجایی که می‌توان سبک زندگی انسانی را از روی اوقات فراغت شناسایی کرد، چگونگی پر کردن اوقات فراغت نکته حائز اهمیت است که در این راستا مهم‌ترین دغدغه برای ارتقای زندگی مردم در نظر گرفتن برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه پر کردن اوقات فراغت افراد است.

از سوی دیگر در راستای پر کردن اوقات فراغت، ایجاد فضاهای پاک و شاد در جامعه برخی مسؤولان میانه تعریف درستی از شادی ندارند و اکنون در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم با پاردوکس‌های متفاوت که در این راستا نیاز است تا سازمان‌های مردم‌نهاد در سطوح وسیع تشکیل شوند و فعالیت‌های لازم را انجام دهند که در واقع اوقات فراغت بستر مطلوبی را در این زمینه فراهم می‌کند.

اغلب دستگاه‌ها به برنامه‌های اوقات فراغت بی‌توجه هستند و در این راستا برنامه‌های مشخص، جذاب، بانشاط و با نتیجه‌ای را در نهادها و بخش‌های متفاوت ارائه نمی‌دهند.

http://khabarnema.ir/uploads/2016/05/IMG16211926.jpg

افزایش حس مسؤولیت بین جوانان با استعدادیابی فرهنگی

ورزش و برگزاری ورزش‌های همگانی به عنوان عنصری سالم‌ساز و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی به همراه پویایی، جزئی از برنامه‌های اوقات فراغت می‌تواند باشد تا در این راستا با بررسی نگرش جوانان تصمیمات بهینه گرفته شود.

احیا و راه‌اندازی خانه‌های جوانان و استعدادیابی فرهنگی در نسل‌های جوان می‌تواند خلاقیت، بهبود روابط اجتماعی و افزایش حس مسؤولیت را بین جوانان و نوجوانان افزایش دهد.

تفکر خلاق بخشی از برنامه‌ریزی برای برنامه‌های اوقات فراغت را تشکیل می‌دهد که با تفکر نکردن برخی مسؤولان مربوطه در این زمینه مواجهه هستیم و این افراد تنها خود را به تصمیم گرفتن محدود کرده‌اند، در حالی که تصمیم گرفتن در خصوص مناسبت‌های روزمره بدون در نظر گرفتن زمان، موقعیت و خلاقیت یعنی فکر نکردن است.

اهمیت اوقات فراغت تنها در محدوده و مکان خاصی از کشور محدود نمی‌شود، اما آنچه دغدغه‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت عبور ساده برخی مسؤولان از این موضوع است.

http://www.irannaz.com/user_files/L126151151193.jpg

آمار هر ساله جذابیتی برای جوانان ندارد/ برنامه‌های اوقات فراغت به تابستان محدود شده است

جلسه های توجیهی اوقات فراغت شهرستان میانه در حالی برگزار می شود که مسؤولان مربوطه تنها به ارائه کارهای خود بسنده می کنند، اما آیا تنها ارائه آمار و برنامه‌های هر ساله و تکراری می‌تواند برای جوانان و نوجوانان جذابیت و شادی را به همراه داشته باشد در صورتی که اوقات فراغت تنها محدود به سن خاصی نمی‌شود و تمام مسؤولان موظف هستند در این زمینه برای تمام افراد برنامه‌های اوقات فراغت را در نظر بگیرند.

اجرای برنامه‌های اوقات فراغت نیازمند تعامل و همکاری تمام نهادهای مربوطه با یکدیگر است تا مسؤولان بتوانند در تمام طول سال برنامه‌های مدونی را برای افراد در نظر بگیرند.

میانه از جمله شهرستان‌هایی است که برنامه‌های اوقات فراغت آن تنها در ایام تابستان و کلاس‌های محدود خلاصه شده است و شاهد تکرار برنامه‌های مختلف در حوزهای آموزشی و فرهنگی هستیم.

با توجه به نقش فرهنگی مساجد همچنان شاهد منبرگریزی برخی جوانان و دور شدن آنها از فضاهای معنوی و دینی مساجد هستیم که این موضوع نیز با توجه به در نظر گرفتن الگو‌ها و کلید‌های اساسی اوقات فراغت سهم عظیم خود را در جذب جوانان و نوجوانان از دست می‌دهند.

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/12/3/788250_468.jpg

متولی فرهنگ باید زمینه پر کردن اوقات فراغت جوانان را فراهم سازد

در این میان بی‌برنامگی سایر ارگان‌ها در شهرستان میانه به چشم می‌خورد، زیرا متولی فرهنگ باید زمینه پر کردن اوقات فراغت جوانان را فراهم سازد و فرماندار شهرستان میانه نیز به عنوان نماینده عالی رتبه دولت در این شهرستان باید به این بی برنامگی در شهرستان پایان دهد لذا با وجود رتبه اول بیکاری شهرستان میانه در سطح استان، جوانان این شهرستان به دلیل نبود اشتغال و برنامه های اوقات فراغت، به سمت سوی آسیب های اجتماعی از جمله قلیان و غیره رو می برند.

از سوی دیگر شهرداری میانه نیز سهم عمده‌ای را در خصوص تأمین اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دارد که بی‌شک در این ایام سرگرم برنامه‌های عمرانی خود هست و جوانان شهر را به فراموشی می‌سپارد و بخش اجتماعی شهرداری‌ها غیرفعال عمل کرده و تنها متولی پرداخت هزینه‌های سایر برنامه‌ها می‌شوند و خود بدون خلاقیت و تفکر اقدامی را در این زمینه انجام نمی‌دهند.

در آخر، امیدواریم در این راستا نیز مدیران شهرستانی و استانی شرایط مطلوبی را برای جوانان و نوجوانان شهرستان میانه در فضاهای آموزشی و تفریحی اوقات فراغت  فراهم کنند.

گزارش از محمد زینالی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. باید هم دختران و هم پسران برنامه های فرهنگی داشته باشند تا از نابهنجاری های اجتماعی جلوگیری شود الان در شهرستان میانه دختران هم تغییر فرهنگ پوشش و معشرتشان همانند پسرها زنگ خطری هست اگر ورزشی یا برنامه های شاد مفرحی ایجاد بشود کمتر شاهد خواهیم بود که جوانان اوقات خودرا به کارهای نابهنجار بگذرانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *