هوای وصل در شبهای بی قراری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، شب های قدر، شبهایی که میلیونها روزه دار با قلبهایی سرشار از محبت معبود و با چشمانی گریان و امید به  الطاف بی کران الهی و توفیق عبودیت و بندگی سر بر آستان حضرت دوست نهاده و با اشک و سوز و آه و توبه و انابه و استغفار به خالق مهربان هستی تقرب می جویند.

زیباترین لحظه های بندگی و سرسپردگی بندگان خدا را فقط در این شبهای نورانی می توان یافت آنهایی که با کوله باری از گناه و معصیت و با ایمان به رحمت واسعه الهی و با دلهای شکسته و اشکهای لبریز،آینه غبار آلود دلهایشان را با آب حیات توبه و استغفار شستشو داده و خانه دلشان را از معاصی و نافرمانی ها جاروب می نمایند.

شب اسرارآمیز و فوق العاده نورانی که شب نزول قرآن بر قلب یس، آن اعجوبه خلقت و فخر آفرینش بوده و شب امضای مقدرات امور بندگان خدا و امضای آن توسط ولی و حجت زمان می باشد.

همان شبی که بهتر از هزار ماه بوده و قلب ماه مبارک رمضان می باشد

در آن شب فرشتگاه و نگارندگان اعمال به آسمان دنیا فرود می آیند و کارهایی را که به بندگان در طول سال خواهد رسید، می نویسند و کار، بسته به فرمان و خواست اوست آنچه را بخواهد، جلو، و آنچه را بخواهد، عقب می اندازد و آن چه را بخواهد، محو یا اثبات می کند؛ و ام الکتاب پیش اوست و هر کار حکمت آمیزی فیصله داده می شود هر چه در طول سال تا شب قدر آینده خواهد شد (از خیر و شر، یا روزی و هر کاری، یا مرگ و زندگی)، فرو فرستاده می شود.

در آن شب، کاروان مکه، نوشته می شود. پس حاجیان آن سال، هر که نوشته شده باشد نمی تواند به مکه نرود، هر چند تهی دست و بیمار باشد و هر که حج او مقدر نباشد، نمی تواند حج بگزارد، هر چند ثروتمند و تن درست باشد.

و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟

آیه شریف «و ما ادرئک ما لیله القدر» به روشنی بر این نکته دلالت دارد که دست یافتن به معنای حقیقی شب قدر بسیار دشوار و فراتر از سطح ادراک توده های مردم است. روشن است که وقتی مخاطب این آیه، پیامبر اکرم(ص) باشد، پرسش موجود در آیه، نشان دهنده عظمت و ارج شب قدر است؛ چرا که مفهوم شب قدر، هرگز بر شخصیتی عظیم که قرآن بر دل پاک او فرود آمده و جان او جایگاه شب قدر است و فرشتگان الهی در آن شب برای سامان بخشی به امور جهان و تقدیر هستی نزد او می آیند، ناشناخته نیست.

افزون بر این، فراهم آمدن زمینه شناخت و شهود حقیقت شب قدر برای شماری از اهل سیر و سلوک –که با بهره گیری از تعالیم اهل بیت(ع) در این زمینه، به آن رسیده اند – گویای این حقیقت است.

عالم ربانی آیه الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در پاسخ این سوال که: «معنای دیدار شب قدر و لذَت آن چیست؟» می گوید: دیدار شب قدر، عبارت است از: کشف فرود آمدن امر آسمانی به زمین در این شب، آن گونه که برای امام زمان(ع) آشکار می شود.

دیدن آن حقیقت و توفیق یافتن به این دیدار و شهود، کاری بس عظیم و والاست، همان گونه که امام صادق(ع) آن را چنین توصیف فرموده است: «انَ القلب الَذی یعاین ما ینزل فی لیله القدر لعظیم الشَان؛ دلی که آن چه را در شب قدر فرود آورده می شود، می بیند، بسی والاست.»

چه کسانی از کوثر قدر بهرمند می شوند و به درگاه حضرت دوست بار می یابند؟

امام باقر(ع) می فرماید: پیامبر اکرم(ص) چون از عرفات برگشت و به منا رفت، وارد مسجد شد، مردم گردش جمع شدند و از شب قدر می پرسیدند، پیامبر(ص) به سخن ایستادو پس از ثنای الهی چنین فرمود:

«شما از من درباره شب قدر پرسیدید، بیان نکردن آن برای این نبود که نسبت به آن عالم نبودم. بدانید – ای مردم _ هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و او صحیح و سالم باشد و روزه اش را روزه بدارد و بخشی از شب آن را به عبادت برخیزد و مواظب نمازش باشد و در گرمای آن به نماز جمعه اش برود و سحرگاه به نماز عیدش برود، به یقین، شب قدر را دریافته و به جایزه پروردگار، دست یافته است».

پس خوشا به حال آن که آن شب را با رکوع و سجود زنده بدارد و گناهانش را در برابر دیدگانش بیاورد و اشک ندامت و خجلت بر دیدگان سرازیر نماید. پس هرگاه چنین کند، امید دارم که اگر خدا بخواهد، محروم و ناکام نگردد.

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده سحری آن شب قدر که این تازه براتم دادند
گفت: بارخدایا! قربت را خواهانم؛ گفتا: شبهای قدر را قدر دان و بیدار باش!
گفت: جان جانان! رحمتت را جویایم؛ بگفتا: در شبهای قدر رحم برمساکین نما!
گفت: خدای من! دغدغه عبور از پل صراط و لغزش از آن را دارم؛ بگفتا: در شبهای قدر مقداری از اموالت را صدقه ده!
گفت: پروردگارا ! مشتاق درختان و میوه های رنگارنگ بهشتی آن هستم؛ بگفتا:در آن شب تسبیح گوی حضرت حق باش!
گفت: از نیران جهنم هراسانم و نجات از آن را خواهان؛ بفرمود: راه نجات استغفار در سیده اللیالی است.
گفت: خرسندی تو را می خواهم. فرمود: خرسندی من، برای کسی است که در شب قدر، دو رکعت نماز بگزارد

 

نگارنده: حجت اله رجبی

انتهای پیام/

 

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *