راهکارهایی برای درک بهتر و پر ثمر بودن شب های قدر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میانا، لازم است در همه‌شب‌های قدر رعایت ادب و احیای آن صورت پذیرد، حضرت موسی (ع) به خداوند عرض کرد: خداوندا مقام قرب تو را می‌خواهم و خداوند در جواب فرمود: قرب من برای کسی است که در شب‌های قدر بیدار باشد.

لازم است در اقبال اعمالی که برای درک شب قدر مطالبی بیان شود؛

صدقه دادن

صدقه منظم، که امام سجاد (ع) از اول ماه مبارک رمضان به آن توصیه می‌نمود تا به برک آن خداوند توفیق درک شب‌های قدر را عنایت نماید.

مذاکره و مباحثه علمی

احیا این شب‌ها به عبادت و افضل عبادات مذاکرات و یا تحقیقات علمی است، چنانکه سیره علمی علمای سلف آن بود که کتاب‌های علمی خود را در شب قدر به پایان می‌بردند.

به‌اندازه کافی استراحت کنیم

مائده کلی در عبادات نشاط در آن است و این اصل باید در شب‌های قدر رعایت شود، لذا باید زمینه کسالت و بی‌حالی را از قبل از بین برد.

ازجمله زمینه‌های کسالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسالت و بی‌حالی گاه به‌واسطه کم‌خوابی است که لازم می‌باشد از روز قبل نسبت به آن برنامه‌ریزی نمود و استراحت کافی داشت.

گاهی نیز کسالت و بی‌حالی به خاطر سنگینی معده است که با کنترل کم و کیف غذا در این شب‌ها می‌توان آن را مرتفع ساخت.

گاهی نیز حجم زیاد اعمال عبادی موجب کسالت می‌شود که هر کس باید بنا بر توان و رغبت خود رعایت نماید و درعین‌حال غافل از تلبیس شیطان نباشد.

بیشترین وقت برای مهم‌ترین کارها

برنامه شب‌های قدر را تنظیم کنیم، بخشی از آن را به نمازهای وارده و ادعیه و تدبر در آن‌ها که نوعی مذاکره علمی محسوب می‌شود، و بخش دیگر را به تلاوت قرآن و بر سر گرفتن آن در مساجد و حسینیه‌ها معطوف کنیم.

دعا برای برادران دینی و گناه‌کاران

هنگام دعا کردن دیگران را بر خود مقدم بدارید که هم‌قرین به اجابت است و هم در حق خودتان به خود مضاعف مستجاب می‌گردد.

در این شب‌های عزیز به دلایل زیر باید برای گناه‌کاران امت اسلام نیز دعا کرد؛

الف) تأسی به سیره انبیاء الهی (حضرت ابراهیم درباره عموی خود آذر دعا می‌کرد و پیامبر اسلام (ص) نیز درباره امت خود از خداوند طلب مغفرت می‌نمود)

ب) ضرر گناه‌کاران از امت اسلام بر سایرین بیش از دیگران است و با دعا برای اصلاح آنان این ضرر برداشته می‌شود.

ج) چون برای رفتگان از خطاکاران کسی دعا نمی‌کند، با طلب مغفرت در حق آن‌ها، ایشان نیز بسیار خوشحال می‌شوند و در حق داعی دعا می‌کنند.

بهترین درخواست ما در بهترین حالت

دعا برای ظهور امام زمان (عج) و سلامتی رهبر انقلاب (مد) و همچنین عاقبت‌به‌خیری و همچنین دعا برای نعمت امنیت و سلامتی ازجمله این موارد می‌باشد.

تلاوت قرآن

در میان سوره های قرآنی در شب های قدر بر سوره های دخان و قدر تاکید بیشتری شده است، بخصوص در شب ۲۳، هزار مرتبه سوره قدر را کامل خوانده شود و اگر به واسطه تبلیغ و یا امری دیگری غذر داری، باقی مانده آن را در روز بعد تاقبل از غروب آفتاب به اتمام برسانید.

توسل به معصومین (ع)

در شب های قدر، بخصوص در شب ۲۳ توسل به توسل به مقام نوری حضرات صدیقه ی طاهره (س) و امام عصر داشته باشید. هر کس به هر وسیله که می تواند مثلاً هدیه کردن ثواب عبادت ها و یا خواندن زیارتشان و یا شرکت در روضه ها و مجالس عزاداری.

اعمال مشترک و اعمال مخصوص

بهتر است در خصوص اطلاع از اعمال مخصوص سه شب قدر به مفاتیح الجنان مراجعه شود و در اهمیت این سه شب از کلام نورانی امام صادق (ع) همین بس که می فرمانید: تقدیر در شب ۱۹، استقرار آن در شب ۲۱ و قطعیت آن در شب ۲۳ و به امضا می رسد.

 

نگارنده: حسین غلامپور

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *