معرفی کاروانسرای جمال آباد میانه در فیلم مستند بین المللی جاده ابریشم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، فرزاد پاک در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: فیلمبرداری این فیلم در ایران، چین، گرجستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان به عنوان کشورهای واقع در مسیر جاده تاریخی ابریشم، ۷۰ روز به طول می انجامد. 


وی افزود: کارگردان این اثر مستند خاویر لفبر، فیلمبردار کریستوفر بویر،مجری آلفرد مونتسکو هستند و در بخش ایران نیز صدابردار وحید رضویان، مدیر تولید مسعود زمانی، دستیار تولید الناز پناه پور است.


پاک یادآور شد: این فیلم به سفارش کانال تلویزیونی ملی ARTE فرانسه در حال ساخت می باشد و براساس مذاکرات انجام شده، مقرر است فیلم پس از پخش در فرانسه در آینده نزدیک در ایران نیز پخش شود. 
وی گفت: مرحله فیلمبرداری جاده ابریشم در ایران در شهرهای تبریز، تهران، قزوین، کاشان و یزد ۱۱ روز به طول انجامید. 


وی اظهار کرد: کل مستند تلویزیونی 'جاده ابریشم' در۷ قسمت ۲۶ دقیقه ای ساخته می شود و دو قسمت آن مربوط به ایران است که حدود ۱۰ دقیقه آن مربوط به شهر تبریز خواهد بود. 


پاک گفت: بیشترین بخش ایران شناسی جاده ابریشم به خاطر اهمیت تبریز مربوط به این شهر است که در مسیر این جاده تاریخی قرار داشته است. 


وی با اشاره به جایگاه کم مانند تبریز در جاده تاریخی ابریشم تشریح کرد: در بخش تبریز مستند تلویزیونی 'جاده ابریشم'، به نقش این کهن شهر، بازار بزرگ تاریخی تبریز، تیمچه فرش مظفریه و فرش تبریز و سایر تیمچه های این شهر و کاروان سرای جمال آباد در حوالی شهرستان میانه در آذربایجان شرقی پرداخته شده است. 


وی افزود: پرداختن به معماری و قدمت بازار قدیمی تبریز، تصویربرداری از محله ارامنه تبریز به منظور نشان دادن برادری و اخوت با مسلمانان، قدیمی ترین آرایشگاه تبریز، کلیسای مریم مقدس این شهر، تاریخچه جاده ابریشم، بررسی مقایسه ای تبریز امروز با تبریز دوره جاده ابریشم، نقش دیروز و امروز تبریز و ایران در تجارت، معرفی فرهنگ غنی و آداب و رسوم ایران و انعکاس داشته های فرهنگی و میراث ایران در سطح جهان و مبادلات فرهنگی بین المللی آن از جمله اهداف ساخت این فیلم مشترک است. 


وی گفت: بخش های معرفی مسابقه چوگان به عنوان ورزش ایرانی و نقش اسب های اصیل ایرانی در مستند 'جاده ابریشم' در تهران فیلمبرداری شده است، ضمن اینکه تصویربرداری از سرای سعدالسلطنه و بازار قزوین، خانه های تاریخی و حمام فین کاشان و معرفی معماری، بادگیرها و مساجد یزد از دیگر بخش های مربوط به ایران فیلم مستند 'جاده ابریشم' را تشکیل می دهد. 


تهیه کننده بخش ایران مستند تلویزیونی 'جاده ابریشم' یادآور شد: بعد از برجام، فضای فرهنگی و هنری مناسبی درباره ایران در سطح بین المللی شکل گرفته که نمونه آن کار مشترک ایران و فرانسه برای ساخت فیلم مستند جاده ابریشم است. 


مجری و گوینده فرانسوی متن مستند تلویزیونی 'جاده ابریشم' نیز به ایرنا گفت: تصویربرداری از محله ارامنه تبریز (بارون آواک)، تصویری از آزادی کامل اقلیت های این شهر و زندگی همراه با صلح، برادری و اخوت آنها را نشان می دهد. 


آلفرد مونتسکو اظهار کرد: مارکوپولو که به تبریز آمده بود به محله و کلیسای ارامنه رفت و آمد داشت و یکشنبه ها به کلیسای یوحنای مقدس می رفت که زلزله های پیاپی کل این بنای مذهبی را از بین برده است.


وی افزود: کار فیلمبرداری مستند 'جاده ابریشم' در مرحله بعدی در کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان ادامه می یابد و سپس به کشورهای دیگر مسیر جاده ابریشم خواهیم پرداخت.


جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه‌های به هم ‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به ‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.


در جاده ابریشم، سفر از شرق به غرب جهان از شهری به نام چانگ – آن در چین آغاز می‌شد و پس از عبور از این سرزمین از چند شاخه راه گوناگون به آسیای میانه می‌رسید؛ برای ادامه مسیر، در بیشتر دوره‌های راه ابریشم، تاجران و مسافران این راه را گریزی جز گذر از ایران نبود. 


جاده ابریشم، جاده پیوند و صلح بود؛ ابریشم راهی بود ایمن به دور از جنگ‌ها و ستیزه جویی‌های کشور‌ها و امپراتوری‌ها، در هزاره‌ها و سده‌ها. تلاقی‌گاه میان شرق و غرب.


در اواخر قرن نوزدهم فردیناند فون ریشتهوفن، جغرافی دان و زمین‌شناس آلمانی برای اولین بار واژه 'جاده ابریشم' را به کار برد و از آن پس بود که این عبارت مقبول عامه مردم واقع شد. 


این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آنجا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از درون آسیای مرکزی می‌گذشت و از راه بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید.


در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان، بام و صفی‌آباد به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و اردبیل و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به ترابوزان یا بیکی از بندرهای شام پایان می‌گرفت.


قسمت فرعی این راه از سمرقند به خوارزم و از خوارزم به سرای و هشترخان و از آنجا به کنار رودخانهٔ 'دن' و بندرهای دریای آزف پایان می‌یافت.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *