صنایع تبدیلی حلقه گمشده کشاورزی شهرستان میانه/ ضرورت بازاریابی مناسب برای فروش محصولات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، صنایع تبدیلی یکی از بهترین روش های توسعه و ایجاد اشتغال و همچنین افزایش میزان در آمد های غیرکشاورزی در مناطق روستایی و کمک حال فروش محصولات زراعی و باغی کشاورزان بشمار می آید.

 صنایع تبدیلی یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی و همچنین فرآوری، عمل آوری محصولات پر مصرف و استراتژیک هر منطقه است که در صورت اجرای صحیح دارای توجیه اقتصادی، فنی و مالی در قطب های عمده تولید محصولات کشاورزی با رویکرد صادرات و مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران در جهت بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی به آنها نیز می باشد.

در سال‌های گذشته به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای رونق تولید، خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی و تأکید همه دستگاه‌های متولی امر بر توجه به فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی، هنوز تحقق نقش واقعی این بخش در اقتصاد کشور و بویژه در شهرستان میانه با موانع بسیاری روبه رو است.

شهرستان میانه به عنوان وسیع ترین شهرستان در استان آذربایجان شرقی و به علت ویژگی های خاص خود و داشتن اراضی محصول خیز و وجود نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص دارای قابلیت ها و پتانسیل های فراوانی برای سرمایه گذاری در بخش معظم کشاورزی و زیر بخش های آن می باشد.

وجود ۴۲ سد خاکی و بتنی به ظرفیت یک میلیارد مترمکعب که بیشترین تعداد سد در بین شهرستان های استان و کشور در یک منطقه جغرافیایی است، وجود بالغ بر ۱۶۶۰۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی و همچنین خروج بیش ۳/۲ میلیارد متر مکعب آب از حوضه آبریز شهرستان ( یعنی بیش از ۲ برابر گنجایش ۴۲ سد موجود از جمله بخشی این پتانسیل های موجود می باشد که به آن میتوان، وجود بالغ بر ۵۰۰۰ نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص در زمینه رشته های مختلف کشاورزی در سطح شهرستان و رشته های مختلف کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مراکز علمی در سطح شهرستان را نیز اضافه کرد.

تنها عاملی که می تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش دهد و ارزش افزوده آنها را زیاد کند و بهره وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی است.

شهرستان میانه با دارا بودن اقلیم های مختلف جهت تولید انواع محصولات گرمسیری و سردسیری مساعد است و در تولید برخی از محصولات مثل گندم، برنج، گوجه فرنگی، گوشت سفید و ماهی مقام اول استان را دارد.

ایجاد صنایع تبدیلی مناسب راهکاری برای افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی

صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های اشتغال نوین به خصوص در مناطق روستایی مطرح شود و این امر می تواند علاوه بر ایجاد منبع در آمدی موثر برای روستاییان به بالارفتن میزان صادرات محصولات نیز کمک کند.

صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی بوده و با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن تولید مواد غذایی و سایر فرآورده های با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری و حمل و نقل آن محصولات فراهم می شود.

ایجاد این صنایع در تولید و فرآروی محصولات کشاورزی و باغی و تحول اساسی در بخش صنایع غذایی اهمیت زیادی دارد، اکنون نبود یا کمبود صنایع تبدیلی در سطح شهرستان موجب شده تا امکان بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی نشود و انگیزه برای تولید بیشتر در محصولات بومی شهرستان میانه همچون سیب، زرد آلو، برنج و گندم و سایر محصولات زارعی و باغی  کاهش یابد.

خبر تلخ خسارت تگرگ به بیش از ۱۶ هزار تن سیب شهرستان میانه در سال گذشته و تصاویر منتشر شده در این راستا از جمله مواردی بود که بر ضرورت توجه بر راه اندازی صنایع تبدیلی همچون صنعت کمپوت سازی و یا آبمیوه افزود که نبود این امکان باعث شد تا مقادیر زیاد این میوه دو انداخته شود.

شهرستان میانه همواره به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید سیب در کشور نامیده شده و سیب آن‌هم دارای کیفیت بالایی می باشد و حجم بالایی از تولیدات سیب این شهرستان به دیگر استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی صادرشده و از همین حیث شاید بتوان سیب را به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی شهرستان میانه نام برد.

بررسی آمار ها نشان می دهد که بیش از ۳۰ درصد محصولات تولیدی کشاورزی در شهرستان به ضایعات تبدیل می شود که این مایه تاسف و تامل می باشد.

تنها عاملی که می تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش دهد و ارزش افزوده آنها را زیاد کند و بهره وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی است.

در صورتی که مسئولین با اندکی توجه به این حوزه علی رغم شناساندن محصولات درجه یک شهرستان و جذب توریست و گردشگر و همچنین رونق بخشیدن به بخش اقتصاد، می توانند به راحتی با برند سازی و بسته بندی مناسب از طریق راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی به راحتی شاهد افزایش فروش و درآمدزایی برای پیشگامان این عرصه باشند.

در حالی که هم اکنون نعمت های خدادای به صورت فله ای وارد بازار مصرف شده و به دلیل تلنبار شدن روی هم مقداری فراوانی از این محصولات فاسد شده و از بین می رود و در این بین اسیر بازار دلالی و همچنین هزار و یک مشکل و مانع دیگر می شوند.

در این میان هستند نهادهایی که با حمایت از چنین طرح های منابع مالی قابل ملاحضه ای در قالب تسهیلات بانکی کم بهره را در اختیار افراد می گذارند، بطوری بسیج سازندگی سپاه ناحیه رتبه اول اعطای وام خوداشتغالی در استان با ۱۹۴۵ میلیون تومان به تعداد ۱۳۸ مورد در سال ۹۴را در این راستا به خود اختصاص داد.

علاوه بر این موضوعات نیاز مبرم تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی شهرستان میانه نسبت به برپایی نمایشگاه های دائمی اقتصاد مقاومتی و بازاری برای فروش محصولات از جمله مواردی است که باید در سال جاری مورد توجه و عملیاتی شود.

 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *