وعده و وعیدهای حذف پیامک‌های تبلیغاتی

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، علم، فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، گاه چنان زندگی بشر تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد که بر اساس برخی نظرات جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران، تاریخ هر دوره بشریت را می‌توان از روی ابزارهایی که ابداع می‌شود،تعیین کرد.

 

دو قرن اخیر تحولات و دگرگونی‌های عظیمی در عرصه تکتولوژیک رخ داده که موجب تغییرات اساسی در زندگی بشر شده است.

 

با توجه به وقوع انقلاب صنعتی و تکنولوژیک، زندگی انسان‌ها از حالت ابتدایی به صنعتی تغییر یافته و شهرنشینی رونق یافته است.

 

حال با توجه به گسترش شهرنشینی جوامع، میزان تولیدات آن‌ها نیز افزایش یافته و موتور زندگی بشر امروز بر دور تند می‌چرخد.

 

امروزه زمان و سرعت انجام امور روزمره بشری در اولویت فعالیت‌های او قرار گرفته به طوری که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

بنابراین با گسترده‌تر شدن حوزه فعالیت بشر در عرصه‌های مختلف، انجام برخی امور مثل انعقاد قراردادهای تجاری، انجام کارهای اداری و دفتری برقراری ارتباط و … باید هرچه سریع‌تر انجام گیرد.

 

همزمان با اختراع تلفن و بعد از آن تلگراف، پست و سایر وسایل ارتباطی دیگر مثل اینترنت، کامپیوتر، تلفن‌های همراه، فضاهای مجازی و ماهواره‌ها زندگی اجتماعی و شخصی کاربران به گونه‌ای تحت شعاع قرار گرفته است که انجام بسیاری از کارها، بدون این وسایل ارتباطی امکان‌پذیر نیست.

 

حال در این بین، سیستم‌های پیامکی در تلفن‌های همراه به نوعی جایگزین پست و نامه‌هایی شده است که بدون فوت وقت همان لحظه به دست صاحبش می‌رسد.

 

سرویس‌های پیامکی به عنوان سریع‌ترین راه و روش‌ انتقال پیام مخاطب به مقصد مدنظر او به شمار می‌رود.

 

کاربر به وسیله این سرویس پیام‌ فوری را در قالب‌های مختلف توسط تلفن‌های همراه به گونه‌ای فراهم کرده که مخاطب می‌تواند با نوشتن چند جمله، از کارهای مهم خود را فقط با ارسال یک پیامک انجام دهد.

 

البته کار این سرویس‌های پیام‌رسان تلفنی تنها به انتقال پیام و چند خط نوشته به مخاطب مورد نظر پایان نمی‌یابد، بلکه امروزه این سیستم ارتباطی که امکان انتقال پیام در سریع‌ترین زمان ممکن را دارد موجبات انجام امور تبلیغاتی کاربران نیز شده است.

 

بر این اساس بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی، شرکت‌های تجاری و آموزشگاه‌های مختلف و غیره برای تبلیغ محصول و خدمات خود از این سامانه برای جذب مشتری و کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند.

 

در روزهای اولی که سامانه‌های پیامکی راه‌اندازی شده بودند اغلب افراد از این سرویس‌ها برای ارسال پیام‌های تبریک عید و یا رساندن مطلبی خاص و مهم استفاده می‌کردند، اما بعد از گذشت اندک زمانی پای پیامک‌های تبلیغاتی به گوشی‌های همراه مشترکان باز شد.

 

پیامک‌های تبلیغاتی به وفور در چند سال اخیر در هر ساعت از شبانه‌روز به تلفن‌ همراه مشترکان توسط اپراتورهای مختلف ارسال می‌شوند که موجبات نارضایتی آن‌ها را نیز به همراه داشته است.

 

چرا که امروزه پیامک‌های ارسالی مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری و اداری مختلف، در عنوان‌های بی‌شمار برای جذب مخاطب بیشتر شده و  سرویس‌های پیامکی را به جایی برای رقابت این مراکز با یکدیگر تبدیل کرده است.

 

این رقابت تا حدی شدت گرفته است که اپراتورهای تلفن همراه در هر ساعت از شبانه روز پیام‌های تبلیغاتی که اغلب تکراری  نیز هستند را به کاربران ارسال می‌کنند.

 

البته اپراتورها در برخی از پیامک‌های ارسالی خود امکان لغو دریافت پیامک را برای مخاطبان ایجاد کرده‌اند که متن این پیام‌ها به این مضمون است «در صورت عدم تمایل به دریافت این پیامک‌ها کاربر می‌تواند با ارسال کردن کد قید شده به شماره پیامکی درخواست قطع پیام مورد نظر را داشته باشد.»

 

اما با این وجود اغلب کاربران تلفن همراه که از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی شکایت دارند همچنان در نارضایتی به سر می‌بردند.

 

بنابر گفته برخی کاربران، آن‌ها حتی با ارسال کد عدم دریافت این قبیل پیام‌های ارسالی از سوی اپراتورها، هنوز هم با مشاهده آن‌ها بر روی گوشی تلفن خود مواجه هستند و بارها در این رابطه شکایت خود را به مراجع مربوطه اعلام کرده‌اند که در بیشتر مواقع نیز بی‌نتیجه بوده و یا فقط چند روز از دست این پیام‌ها خلاصی داشته‌اند.

 

حال گاهی خبرهایی در رابطه با امکان حذف همیشگی و دلخواه پیامک‌های تلفنی در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد اما این داستان مربوط به امروز نبوده و دنباله‌دار است، چرا که بارها توسط سازمان‌های مربوطه در امر کنترل پیامک‌های تبلیغاتی به منظور جلوگیری از ارسال آن‌ها اعلام آمادگی کرده و بارها به مشترکان تلفن همراه امید قطع پیام‌های تبلیغاتی را داده‌اند.

 

اما این بار سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی برای کنترل و حذف پیامک‌های دریافتی مشترکان، اقدام به راه‌اندازی سرویس یکپارچه برای حذف پیامک‌های ناخواسته ۳ اپراتور تلفن همراه کرده است تا بدین وسیله بتوانند با استفاده از یک روش واحد، دریافت پیامک‌هایی را که موجب سلب آرامش کاربران شده است را حذف و یا لغو کنند.

 

در این شیوه واحد، تمامی کاربران تلفن همراه در هر ۳ اپراتور می‌توانند برای فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی خدمات پیامکی از طریق سامانه پیامکی ۸۰۰  و یا با شماره‌گیری#۸۰۰*، اقدام کنند.

 

صادق عباسی شاهکوه معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با عملکرد سامانه ۸۰۰ برای حذف پیامک‌های ناخواسته اظهار داشت: پیام‌های تبلیغاتی همان‌طور که اسمش مشخص است تبلیغی بوده و به صورت ناخواسته برای مشترک ارسال می‌شود. در این زمینه از اپراتورها خواسته شده است که در صورت درخواست کاربر، ارسال تمامی پیامک‌های تبلیغاتی برای وی، قطع شود اما در مورد پیامک‌های ارزش افزوده با توجه به دسته‌بندی صورت گرفته، این امکان برای مشترک دیده شده است که بتواند پیامک ارزش افزوده را به دلخواه حذف و یا لغو کند. 

 

حال امیدواریم با راه‌اندازی این سامانه برای قطع و یا لغو پیام‌های تبلیغاتی دیگر با مشکل هجوم پی در پی و بی‌وقفه پیام‌های این چنینی  مواجه نباشیم.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *