تبریز میزبان ۳ اجلاس بین‌المللی گردشگری در سال ۹۵/کاهش ۱۸ درصدی گردشگران نوروزی آذربایجان شرقی به‌دلیل سرما

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، فرزین حق پرست در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی ۹۵، با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر-بازدید در ایام نوروز از ۲۷ اسفند تا ۱۳ فروردین از اماکن گردشگری آذربایجان شرقی بازدید کردند، اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد از این افراد در ایام نوروز در اقامتگاه‌های استان اسکان یافتند.

وی با اشاره به اینکه سرمای هوا و سه بار بارش برف آذربایجان شرقی در کاهش گردشگران نوروزی آذربایجان شرقی تأثیر داشت، افزود: میزان گردشگران نوروز ۹۵ نسبت به نوروز ۹۴ حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، درصد اشغال هتل نوروزی در استان را ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: تنها ۶ شکایت در ایام نوروز در مراجع رسمی ثبت شده و نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است. 

حق پرست، با یادآوری اینکه بر اساس آمار فروش بلیط در موزه‌ها و سایت‌های ثبت جهانی و تاریخی و… حدود ۲۰۰ هزار نفر از این آثار بازدید کردند، خاطر نشان کرد: بازدید از سایت جهانی منطقه آزاد ارس و کلیسای سنت استپانوس با ۳۳ هزار نفر، رصدخانه مراغه با ۲۴ هزار نفر و موزه آذربایجان با حدود ۱۶ هزار نفر به ترتیب بیشترین میزان بازدید را داشته است.

وی از کسب رتبه اول استان آذربایجان شرقی در حوزه مدیریت و برنامه ریزی در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران خبر داد و ابراز داشت: نمایشگاه گردشگری جمهوری آذربایجان نیز از ۱۹ تا ۲۱ فروردین در باکو آغاز برگزار میشود که آذربایجان شرقی در این نمایشگاه حضور فعالی خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه امسال سه رویداد مهم و بزرگ در آذربایجان شرقی خواهیم داشت، ادامه داد: نخستین رویداد مهم، ۷ الی ۸ اردیبهشت است که اجلاس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه در تبریز برگزار می‌شود.

حق پرست، از برگزاری حراج بین المللی فرش و آثار نفیس صنایع دستی در تبریز برای اولین بار پس از تهران در ایران خبر داد و اظهار داشت: تیم حراج نیز از پتانسیل‌های تبریز بازدید کرد و احتمالاً اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد برگزار می‌شود.

وی سومین رویداد مهم را میزبانی از وزرای گردشگری کشورهای آسیایی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: این اجلاس شهریور ماه با حضور ۳۲ وزیر گردشگری در لاله پارک برگزار می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه تبریز ۱۶ و ۱۷ فروردین میزبان قطار بین المللی گردشگران خارجی است، افزود: این قطار ۷۴ مسافر دارد که امروز از اماکن گردشگری تبریز بازدید می‌کنند و در نهایت، ساعت ۱۷، تبریز را با قطار به مقصد تهران ترک می‌کنند.

 حق پرست، از برگزاری نمایشگاه‌های فروش صنایع دستی در ۱۰ نقطه از استان خبر داد و گفت: بازارچه‌های فروش صنایع دستی نیز در ۱۱ نقطه از آذربایجان شرقی برگزار شد و بیش از ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال فروش داشته است.

وی به افزایش ۱ هزار و ۱۰۰ تخت با افتتاح ۹ هتل جدید در استان اشاره کرد و ابراز داشت: اکنون ۷ هزار و ۸۹۵ تخت داریم که با افزایش تخت و اقامت، برای گردشگری تبریز ۲۰۱۸ آماده می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، صدور ۲۰۱ مجوزسرمایه گذاری برای سال ۹۵ را نیز یادآور شد و گفت: برای این پروژه‌ها در مجموع بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد که تحولات چشمگیری در زمینه گردشگری استان رخ خواهد داد که به عنوان مثال، بزرگ‌ترین پارک آبی کشور نیز امسال در تبریز به بهره برداری می‌رسد.

حق پرست با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی بیش از ۵ هزار اثر تاریخی دارد که بخشی از آنها نیز تا کنون ثبت نشده‌اند، اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ خانه تاریخی نیز در تبریز داریم که برخی از آنها به دلیل مالکیت اشخاص، امکان بازسازی و دخالت میراث فرهنگی وجود ندارد و بعضاً به تخریب این خانه‌ها نیز منجر می‌شود. 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *