اقتصاد مقاومتی؛ ریاضت اقتصادی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، موضوع اقتصاد مقاومتی و حرکت در مسیر تحقق آن بسیار حائز اهمیت است به نحوی که ایشان امسال را سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری کردند و راه رشد و تعالی کشور و برون رفت از وضعیت کنونی و مشکلات را وابسته به اقتصاد مقاومتی می دانند.

این یادداشت کوتاه در صدد است تا بخش هایی از تفاوت اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را بیان کند.  

   اقتصاد:

   اقتصاد به معنای حرکت در مسیر اعتدال و میانه روی در مصرف است و مفهوم اصلی آن عبارت است از تنظیم معاش و دخل و خرج زندگی به دور از اسراف و تبذیر.

مقاومت:

   مقاومت یکی از مفاهیم کلیدی در تاریخ زندگی بشر است. به گونه ای که می توان گفت مقاومت یک غریزه خدادادی برای عبور از ناملایمات و مقابله با بی عدالتی هاست.

   مقاومت در فرهنگ اسلامی ما مفهومی گسترده داشته و تاریخ پر فراز و نشیب ایران بخصوص پس از شکلگیری انقلاب اسلامی مملو  از کنگاش و مقاومتهای نظامی، فرهنگی، علمی و اقتصادی و … ملت ایران در برابر زیاده خواهی های استکبار است.  

   مقاومت در فرهنگ ما یعنی ایستادگی در برابر طاغوت و استکبار.

ریاضت:

   ریاضت به معنای تحمل رنج و تعب براى تهذیب نفس و تربیت خود یا دیگری است که معمولا با مفاهیم عزلت و گوشه‏ نشینى توأم است و در اصطلاح، خود را به رنج و مشقت انداختن و محدود کردن برای رسیدن به هدف است.

   اما آیا اقتصاد مقاومتی یعنی ریاضت اقتصادی؟

   ریاضت اقتصادی زمانی معنا می یابد که تمامی راه ها به روی ما بسته باشد و تحریم ها، ما را از هر سویی احاطه کرده باشند و منابع ما نیز به قدری محدود باشد که قدرت مقابله نداشته باشیم. یعنی همان شرایطی که در شعب ابیطالب بر پیامبر(ص) و مسلمانان پیش آمد یا شرایط مشابهی که در زمان ستارخان و باقرخان برای مردم تبریز به وجود آمد، یا آنچه در دوران دفاع مقدس رخ داد. بله در این شرایط چاره ای جز اتخاذ ریاضت اقتصادی نداریم و باید مسیر جیره بندی امکانات و منابع را تا اتمام این وضعیت پیمود و در این شرایط می توان گفت مقاومت اقتصادی یعنی همان ریاضت اقتصادی.

   اما در شرایط امروز کشور که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری – امام خامنه ای(مدظله العالی) – ما در شرایط بدر و خیبریم آیا می توان این دو مفهوم را با هم تلفیق کرد؟

   کشور ایران سرشار از منابع عظیم نفتی، گازی و … بوده و از بهترین سرمایه های انسانی هم از لحاظ سنی- کشوری جوان-  و هم از لحاظ علمی –کشوری در رتبه های بالای علمی- و هم از لحاظ فرهنگی دارای غنی ترین فرهنگ – فرهنگ اسلامی – است و بهترین سرمایه ها و بسترهای مناسب تولیدی را در خود جای داده است و با وجود این منابع عظیم و سرمایه های مادی و انسانی اگر یک ایرانی فکر کند که تحریم می تواند این کشور را به زانو در آورد و افکار نادرست، آب در آسیاب دشمن بریزد، واقعا جای شرمساری است.

   کشور ما اکنون نیاز مبرم به مدیریت دارد، مدیریتی که بتواند با استفاده از این سرمایه ها و منابع و کوتاه کردن دست مفسدان اقتصادی، راه و بسترهای تولید ملی را به روی مردم بگشاید و با حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از خروج بی رویه منابع خام کشور و ورود بی رویه تولیدات خارجی، اقتصاد کشور را سر و سامان بخشد.

   عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور یعنی بستر سازی برای تولید؛ تولیدی که تمامی منابع، امکانات، سرمایه و نیروی کار آن فراهم است و فقط نیاز به روشن کردن فتیله های تولید دارد تا از وابستگی به فرهنگ سرمایه داری نئولیبرال خارج شده و با پس زدن افکار استعمار زده ی شبه روشنفکرانه برخی ها که  تلقین کننده نوای «ما نمی توانیم»، در کشور هستند، زمزمه دلنشین سرود " ما می توانیم" را در جای جای این کشور طنین انداز کنیم تا با برنامه قرآنی "إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ  به یقین کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است"، رشد و تعالی کشور و حرکت چرخ های اقتصادی کشور را در سایه همدلی و هم زبانی دولت و ملت در سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" بیش از پیش شاهد باشیم.

   بنابراین آنچه از فحوای مفاهیم و مطالب ارائه شده برداشت می شود این است که اقتصاد مقاومتی معنایی بسیار عمیق و گسترده داشته و بی تردید با مفهوم ریاضت اقتصادی متفاوت است و ریاضت اقتصادی ممکن است بخشی از این مفهوم جامع را به خود اختصاص دهد و در یک کلمه می توان گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی تبلور خودباوری در تولید و خود اتکایی در مصرف.

 

 

نگارنده: علی محمّد عزّتی 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *