خواص و لحظه های تاریخ ساز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در یک تقسیم‌بندی کلی جامعه انسانی به دو گروه، عوام و خواص، پیشرو دنباله‌رو، اهل تفکر، تحقیق و تحلیل‌گر و آنان که اهل تحلیل و تحقیق نیستند تقسیم می‌شوند.

دسته اول با صفاتی چون عوام و دنباله‌رو و مقلد شمردیم این گروه در رخدادهای سیاسی و اجتماعی قدرت تحلیل و درک مسائل ندارند چون موج‌بر اثر وزش باد به سمتی حرکت می‌کنند و به‌سرعت رنگ عوض می‌کنند این گروه رفتار خود را با تفکر و تحلیل انجام نمی‌دهند بلکه بیشتر به تقلید از دیگران می‌پردازند.

البته هرگز عوام بودن و نداشتن قدرت تفکر و تحلیل به معنی نداشتن تحصیلات علمی نیست ای‌بسا درس خواندنی که تحصیلات عالیه دارند اما عوام است مدرسه نرفته‌ای که قوه تفکر و تحقیق و تدبر در مسائل رادارند

گروه دوم آگاهان، خواص، پیش رو، اهل تحقیق و تحلیل برای آنان بکار بردیم کسانی هستند که رفتار و اعمال خود را بر اساس تحقیق و آگاهی انتخاب می‌کنند. پیش از حرکت، راه را شناسایی می‌کنند، جهت انتخاب مسیر و علت آن را می‌دانند بر اساس مطالعه تصمیم می‌گیرند کمتر تابع موج تبلیغات و حرکت انبوه خلق هستند. این گروه حوادث را خلق می‌کنند و دسته اول را مطابق میل خود وارد عمل می‌کنند.

مقام معظم رهبری می‌فرماید: باید مواظب باشیم عوام نباشیم، یعنی هر کاری می‌کنیم از روی بصیرت باشد. آن‌کسی- که از روی بصیرت کار نمی‌کند؛ عوام است.

قرآن درباره پیامبر می‌فرماید: ((ادعا الی الله علی بصیرِ انا ومن اتبعنی))؛ یعنی من وپیروانم با بصیرت عمل می کنیم ودعوت می کنیم و پیش می رویم. سوره یوسف آیه ۱۰۸

مقام معظم رهبری می فرماید: آن کسانی که در راسند؛ هم مواظب خودشان باشند هم مواظب کل جامعه باشند که به سمت دنیا طلبی؛ به سمت دل بستن به زخارف دنیا وبه سمت خود خواهی نروند.

خواصی که در راه حق ثابت قدم ماندند: در طول تاریخ افراد زیادی هستند امثال مثل قیس که در برابر حیله های معاویه ثابت قدم ماند ایمانش را به متاع دنیا نفروخت افرادی چون حربن یزید ریاحی این انسان بزرگ در سرنوشت سازترین لحظه تاریخ حیات مسلمین، عجیب ترین چرخش فکری را بر مدار اندیشه خود، به حرکت در آورد و زیبا ترین گرایش در فضای شکننده وسخت متلاطم، به نمایش گذاشت.

یکی از صحنه های که خواص میخواهند خودی نشان بدهند بستر انتخابات است. نخبگان، خواص و برجستگان سیاسی و اجتماعی در هر نظامی دارای اهمیت وی‍ژه ای هستند. این اهمیت به نقش آنان در ایجاد بالندگی یا رکود در مسایل و امور، سیاسی اجتماعی بستگی مستقیم دارد. به دلیل وابستگی های فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف این نقش پررنگتر یا کم رنگ تر می شود. تاثیر گذاری نخبگان بر مخاطبین و افکار عمومی موضوع پر اهمیتی است که بعضا منجر به پیروزی یا شکست در صحنه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… می گردد. طرح مبحث واکاوی نقش نخبگان درفضای مشارکت سیاسی همچون موضوع انتخابات به جهت تاکید رهبران و اندیشمندان در جوامع مختلف و نظر به با اهمیت بودن آن دارد. نظامهای مختلف با گرایشات گوناگون در بکار گیری نخبگان در جهت تحقق اهداف به خوبی بهره برده ومی برند

امروزه خواصی که در یک دهه گذشته رفوزه افکار عمومی شدند می خواهند خودینشان بدهند با ایجاد شبهه آفرینی که از ترفند های روانی دشمن است استفاده برده دنبال باز کردن راههای نفوذ فردی وشبکه ای هستند البته مردم بصیر اینها را تشخیص داده و باز هم به اینها نمره قبولی نمی دهند.

برای مقابله با شبهات نیاز به بصیرت است شبهه در فضای غبار آلود شکل گرفته و گسترش می یابد لذا انتظار از خواص این است که مرزشان و موضعشان را در برخورد با این موضوع مشخص کنند.

در این برهه از زمان باید دنبال روخواص اهل حق وآنهای که شاخص ها و معیارهای انتخاب کاندیدای اصلح معرفی می کنند باشیم.

شاخص ها و معیارهای انتخاب کاندیدای اصلح: چه کسانی را باید انتخاب کنیم، نخبگان باید به چه شاخص هایی توجه کنند و چه شاخص هایی را مد نظر خود و دیگران قرار دهند. بهترین ها کیانند؟ اینها دغدغه هایی است که وجود دارد.

مقام معظم رهبری می فرماید: به نظر من مهمترین شرایط نماینده عبارت است از این‌که متدیّن، کارآمد، دلسوز و شجاع باشد. اگر این چهار شرط در نماینده‌اى جمع شد، همان کارى را که شما آرزو و توقّع دارید، انجام خواهد داد. نماینده باید متدیّن باشد.

بى‌دینى و بى‌تقوایى چیز بدى است؛ هرجا باشد، انسان را آسیب‌پذیر مى‌کند. اگر در جاى حسّاس باشد، آسیب‌پذیرى آن بسیار گران تمام خواهد شد. نماینده باید کارآمد هم باشد. بعضیها متدیّن هستند، اما از آنها کارى ساخته نیست. باید به‌گونه‌اى باشند که بتوانند وظایفى را که بر عهده‌شان قرار دارد، انجام دهند.

سوم این‌که دلسوز مردم – بخصوص طبقات محروم – باشد و براى آنها کار و فکر کند. من در انتخاباتِ دوره قبل – شاید در نمازجمعه بود – گفتم نامزدهاى انتخابات مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال اینها نکنند. اگر کسى وامدار دستگاهها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمى‌تواند براى مردم دلسوزى کند. پس دلسوزى هم یک شرط بزرگ است.

شرط چهارم این است که نماینده مردم باید شجاع باشد. این ملت، ملت شجاع و آزاده‌اى است؛ ملتى است که تهدید قدرتهاى متکبّر جهانى او را به عقب نمى‌نشاند؛ بنابراین نماینده او هم باید شجاع باشد و نترسد؛ شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذیرش حرف حق. اگر خودتان توانستید کسانى را بشناسید که داراى این خصوصیات باشند، بروید به آنها رأى دهید؛ اما اگر خودتان آشنایى ندارید، در هر نقطه کشور از آدمهاى امینى که به آنها اطمینان داشته باشید، بپرسید؛ آنها معرفى مى‌کنند تا ان‌شاءاللَّه یک مجلس قوى، مردمى و متّکى به آراءِ مردم تشکیل شود و بتواند کارهاى بزرگى را که بر عهده او قرار دارد، انجام دهد و مردم را – طبق آنچه شایسته این مردم آزاده و بزرگ است – ان‌شاءاللَّه راضى و خشنود کند، که این رضایت الهى را هم به دنبال دارد.

شهدا حضور در صحنه و اثر انگشت ما را می بینند ما چه کسی را انتخاب وشهادت می دهیم این اصلح است!

 

نگارنده: کاشف الدین بیضایی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *