ولایت‌فقیه عامل وحدت و امنیت ملی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، دشمن می‌داند که بزرگ‌ترین خطر علیه استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا، اسلام است و مهم‌ترین گروه از مسلمانان نیز شیعه می‌باشد. لذا جهت مبارزه با شیعیان، خصوصاً شیعیان ایران برنامه‌ریزی کرده است که محور آن تشیع، ولایت‌فقیه است؛ پس باید ابتدا آن را تضعیف کنند و زمینه را برای حذف ولایت‌فقیه فراهم نمایند.

به همین خاطر نوک پیکان حملات دشمن ولایت‌فقیه است و این همان نکته مهمی است که مردم جامعه بایستی نسبت به آن آگاه شوند همان چیزی که دشمن بیشترین هجمه را به‌سوی آن دارد و آن مسائله ولایت‌فقیه است که امروز به‌عنوان ستون خیمه اسلام و عامل وحدت و امنیت ملی است.

خداوند می‌فرماید : «چنگ زنید به ریسمان خداوند و متفرق نشوید»   (آل‌عمران، ۱۰۳)

با این باور، هر جا که سخن از اسلام و خداوند است آنجا سخن از وحدت و انسجام است برعکس هر جا که بحث از طاغوت است، سخن از تفرقه و جدایی است. لذا برای تبیین بیشتر جایگاه ولایت‌فقیه و نقش آن در حکومت اسلامی از خود ولی‌فقیه استمداد می‌طلبیم: امام خمینی (ره) می‌فرماید: به حرف‌های آن‌هایی که برخلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفکر حساب می‌کند و می‌خواهند ولایت‌فقیه را قبول نکنند، گوش ندهید، اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت‌فقیه در کار نباشد، طاغوت است. یا خدا یا طاغوت … طاغوت وقتی از بین می‌رود که به امر خدای تبارک‌وتعالی یک کسی نصب شود. (صحیفه نور ج ۹ ص ۲۵۱)

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، ولایت‌فقیه را نقطه اتحاد و انسجام راه‌ها مطرح می‌کنند که در مواقع حساس این وحدت و انسجام مردم را هدایت می‌کند. ایشان می‌فرمایند :  اصل ولایت‌فقیه و پیوستن همه‌ی راه‌های اصلی نظام به مرکز ولایت، نقطه‌ی درخشان نظام اسلامی و تحقق آن یادگار ارزنده و فراموش‌نشدنی حضرت امام خمینی (ره) است. این اصل همان ذخیره پایان‌ناپذیری است که باید مشکلات نظام اسلامی را در حساس‌ترین لحظات و خطرناک‌ترین گردنه‌های مسیر پرخطر جمهوری اسلامی حل کند و گره‌های ناگشودنی را بگشاید، خدشه در التزام به ولایت‌فقیه و تبعیت از رهبری، خدشه در کلیه‌ی نظام اسلامی است واینجانب این را از هیچ کس وهیچ دسته وگروهی تحمل نخواهم کرد. (حدیث ولایت ج ۳ ص ۱۳۶)-

رهبر انقلاب در ادامه حضرت امام خمینی (ره) راعامل وحدت بیان می کند ومی فرماید: تا امام بزرگوار آن مظهر وحدت وسرچشمه جوشان الفت ومحبت در میان آحاد مردم بود، دشمن نتوانست کاری انجام دهد. تمام دلبستگی استکبار این بود که در فقدان امام وارد صحنه شود، امروز بحمدالله ملت مادریک انسجام اعجاب انگیز قرار دارد (ج حدیث ولایت، ج ۱ ص ۱۱۳). مقام معظم رهبری در جایی دیگر «ولایت» رامترادف «وحدت» معرفی می کند وجامعه اسلامی را (که دارای ولایت است) به عنوان یک نظام وحدت بخش تبیین می کنند ومی فرماید: بنای توحید که مبنای فکری واعتقادی واجتماعی وعملی ماست، در وحدت است تفکرات شرکت آلود انسانها را هم تقسیم می کرد … ولایت یعنی پیوند وارتباط تنگاتنگ ومستحکم وغیر قابل انفصال وانفکاک جامعه ی اسلامی که دارای ولایت است، یعنی همه ی اجزای آن به یکدیگر وبه آن محور ومرکز این جامعه- یعنی ولیّ متصل است.

لازمه همین ارتباط واتصال است که جامعه ی اسلامی در درون خود یکی است ومتحد ومتصل به هم است ودربیرون نیز اجزایی مساعد با خود را جذب می کند واز اجزایی را که با آن دشمن باشند، به شدت دفع می کند وبا آن معارضه می نماید «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» لازمه ولایت وتوحید جامعه ی اسلامی است … لذا هرجا در میان مومنین وبندگان صالح خدا وحدت هست آن جا توحید وخداهم هست هر جا بین مومنین وبین بندگان صالح خدا اختلاف هست، آنجا قطعاً شیطان ودشمن خدا حاضر است. حدیث ولایت، ج ۳، ص ۸۵-۸۶

خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره آل عمران خطالب به رسول اکرم (ص) می فرماید : « بگو ای اهل کتاب، به سوی سخنی بیایید که بین من وشما مشترک است …» رهبر معظم انقلاب با تمسک به این آیه قرآن، در جمع مسئولان وکارگزارن نظام اسلامی می فرماید: مگر نمی شود نقاط مشترک را هم در مقابل نقاط محل افتراق مورد توجه قرار داد؟ چه اشکالی دارد جمعهایی که با هم معارضند … هر چند وقت یک بار با همدیگر بنشینند، آن نقاط مشترک فیما بین خودشان را به زبان بیاورند، شما مگر در چند چیز با هم اختلاف دارید؟ مگر نقاط اختلاف از نقاط اتفاق و وحدت نظر قویتر ومهتر است؟ (حدیث ولایت، ج ۷، ص ۲۶۳).

از جمله آیاتی که صراحتاً از وحدت ودوری از تفرقه صحبت می کند، آیه ۱۰۳ آل عمران است: «واعتصموا بحبل الله ولاتفراقو» مقام معظم رهبری ضمن توضیح آیه می فرمایند: همه ملت ایران این درس پرمغز وکوتاه را از امام عزیز مان به یاد داشته باشند و وحدت کلمه برمحور اسلام رافراموش نکنند -واعتصموا بحبل الله-  به ریسمان الهی چنگ زنید وبرمحور اسلام متحد شوید. این اتحاد، علاج همه ی دردها وکوبنده تمام دشمنان است، اکسید عظیم برای پیروزی ملت  ایران همین یک نکته است: اتحاد کلمه براساس اسلام.  (حدیث ولایت ج ۱ ص ۲۸۹)

 مقام معظم رهبری که هنوز چند صباحی از سکّانداری رهبری نظام اسلامی نگذشته بود در پیامی به ملت ایران به مناسبت چهلمین روز رحلت امام (ره) نقطه اتکاء  وحدت را محور اسلام، خط امام و ولایت فقیه معرفی کردند ومی فرماید: «وحدت عمومی به معنای گرد آمدن صاحبان سلیقه ها و روش های گوناگون برگرد محور اسلام، خط امام و ولایت فقیه است، این همان اعتصام به «حبل الله» است که عموم مسلمین بدان مکلف گشته اند واین، آن اسم اعظمی است که همه گره ها را باز وهمه موانع رابرطرف وهمه شیاطین را مغلوب می کنند» (حدیث ولایت، ج ۱ ص ۳۰۲)

 ما به فرقه های عالم اسلام نمی گوییم از عقاید مخصوص فرقه ی خود دست بکشید وعقاید فرقه ی دیگر را قبول کنید، اما به همه مسلمین می گوییم در میان ما موارد مشترک، بیشتر ومهمتر واساسی تر از موارد اختلاف است. دشمنان ما روی موارد اختلاف تکیه می کنند، ما برعکس باید مواضع مشترک را تقویت کنیم ونگذاریم دشمن بهانه به دست آورد وبا تفرق ما، نقطه فشار روی پیکر امت اسلامی را پیدا کند دشمن از دیدگاه خود دست بردار نبوده است، از نزدیک به دویست سال پیش- هنگامی که استعمار وارد کشورهای اسلامی شد تا امروز روی قضیه ی اختلاف بین فرقه های مسلمین کارکردند، ما باید خیلی مواظب باشیم. شیعه وسنی باید خود را متعهد کنند که در راه نزدیک کردن فرق اسلامی به یکدیگر بکوشند واز محبت وتعامل برادرانه با یکدیگر، حراست وپشتیبانی کنند. (حدیث ولایت، ج ۱ ص ۱۳۰)

با توجه به شواهدارائه شده، وجود ولایت فقیه به عنوان کعبه دلها وگوش وجان سپردن به رهنمودهای ایشان، تضمین کننده وحدت مسلمین می باشد. امام صادق (ع) می فرماید: ما اهل بیت حبل الله هستیم . (تفسیر نور، ج ۲ ص ۱۲۴) و ولایت فقیه نیز به عنوان جانشین اهل بیت (ع)، حبل الله بندگان خدا در عصر غیبت می باشد.

هرچندکه ملت ایران دارای مذاهب مختلف است و این عامل نقطه امید دشمنان اسلام شده است ولی ولایت فقیه این نقطه امید دشمنان را به یأس مبدل کرده است که تبلوری از «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» است لذا در کنار ارائه رهنمودها ونظارت برای بوجود آمدن وحدت اسلامی، در حوزه عمل نیز، جمهوری اسلامی ایران در تمامی صحنه ها وحدت شیعه وسنی را عملاً به نمایش گذاشته، تشکیل مجمع «التقریب بین المذاهب الاسلامیه» توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۹ با هدف ایجاد ونزدیکی بین فرق اسلامی ورسیدن به اتحاد ملی در داخل وانسجام اسلامی با دیگر ممالک اسلامی در همین راستاست.

همچنین اعلام ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول توسط جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته وحدت نقش مهمی در ایجاد وحدت اسلامی داشته است. در حالی که اهل سنت ۱۲ ربیع الاول وشیعیان ۱۷ ربیع الاول را تاریخ ولادت پیامبر اکرم (ص) می دانند وشاید یکی عامل اختلافی هم محسوب  می شد. اینک به جهت نامگذاری هفته وحدت ما بین این دو تاریخ نه تنها این عامل اختلاف، خود به عامل وحدت تبدیل شد بلکه فرصت مناسبی ایجاد کرده است که همه ساله به مدت یک هفته، اندیشمندان وپیروان این دو مذهب در کنار یکدیگر جمع شوند وبا بحث در مورد نقاط اشتراک به وسعت دامنه وحدت اسلامی بیفزایند.

جمهوری اسلامی ایران در کنار اقدامات عملی که برای اتحاد احاد امت اسلام بکار می گیرد، برای اتحاد اندیشمندان جامعه اقدامات خاصی هم انجام داده است. اعلام روز شهادت دکتر مفتح، به عنوان روز وحدت حوزه ودانشگاه یکی از نمونه های عینی این اتحاد می باشد.

اینک مصادیقی از فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان اقدامات عملی برای وحدت وانسجام اسلامی ذکر می شود:

«ما گفتیم یک عده از علما ومتفکران دور هم بنشینند ودر سطح علمی وفرهنگی، برای تقریب ونزدیک کردن، «موسسه التقریب بین المذاهب الاسلامیه» را بوجود آورند. چهار مذهب فقهی در اهل سنت هست، مذهب امامیه هست، مذهب زیدیه هست، مذاهب دیگر اسلامی هستند، اینها بنشیند ببینند در مسایل علمی ودینی، چه قدر می توانند با یکدیگر همکاری وکار کنندما این مرکز را تشکیل دادیم …» (حدیث ولایت ج ۵، ص ۲۳۰)

«ما می گوییم شیعه وسنی باید همیشه سرعقل باشند… نگذارند دشمن از اختلاف اینها سوء استفاده کند برگزاری هفته وحدت برای این است»(حدیت ولایت ج ۵ ص ۲۲۹) . حرف مادر هفته ی وحدت به عنوان پیام وحدت این است که مسلمانان بیایند با هم متحد بشوند وبا یکدیگر دشمنی نکنند. (حدیث ولایت ج ۲ ص ۲۱۱)

در نظام اسلامی علم ودین پابه پا باید حرکت کند. وحدت حوزه ودانشگاه یعنی این … حوزه ودانشگاه به هم وصل وخویشتین باشند وبه هم کمک بکنند وبا یکدیگر همکاری نمایند. سرحضور نمایندگان روحانی در دانشگاهها همین است چه قدر خوب است که این ارتباط ها برنامه ریزی وسازماندهی بشود. این یکی از بهترین وطبیعی ترین وحدت هاست (حدیث ولایت، ج ۳ ص ۹۱).

اعتقاد به ولایت فقیه در زمان غیبت معصوم (ع) یکی از ویژگیهای جامعه شیعی است. وبا تمسک به این عقیده جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است علی رغم وجود دشمنان سرسخت، طعم شیرین حاکمت ولایت فقیه را چشیده وبا دل جان از آن حمایت می کند. از طرفی وجود چنین نعمت عظمایی باعث شده، بارها نظام اسلامی ازخطر سقوط حتمی نجات پیدا کند. لذا برای حفظ چنین موقعیت در کنار اقداماتی برای وحدت فرقه های مختلف اسلامی، یک گام جلوتر برداشته تا حداقل اختلافات موجود در بین شیعیان را به حداکثر وحدت وانسجام تبدیل کرد. مقام معظم رهبری دراین مورد    می فرمایند:

اما وظیفه داریم در کنار آن شعار وعمل به وحدت – که یک برنامه وحدت اسلامی می دهیم، چرا شعار وحدت شیعی ندهیم ودر داخل شیعه به فکر ایجاد یک وحدت نباشیم ؟ مادرخانواده اسلامی یک عضو حجیم هستیم. تاثیر ما شیعیان در ایجاد وحدت، تاثیر زیادی است. ما می توانیم تاثیر زیادی در همه جای دنیا یگذاریم (حدیث ولایت، ج ۴، ص ۱۰۰).

از این فرمایش رهبر انقلاب چنین برداشت می شود: که اولاً تمام مسلمانان همانند یک خانواده اند و وجود انس والفت و وحدت دربین اعضا، از ویژگیهای اصلی خانواده می باشد. از طرفی شیعیان را به عنوان عضو حجیم معرفی می کند که تاثیر اش در وحدت اعضای دیگر و ایجاد امنیت ملی برای حکومت شیعی بسیار با اهمیت است زیرا کسی که شعار وحدت می دهد ودیگران را به انسجام اسلامی دعوت می کند، باید خودش را به عنوان الگوی وحدت  امنیت ملی ارائه کند وگرنه غیر قابل قبول خواهد بود.

      ولایت فقیه در مسیر طولی حاکمیت خداوند بربندگان، درعصر غیبت امام معصوم (ع) رأس حکومت اسلامی قرار می گیرد واین نوع حکومت تنها در جمهوری  اسلامی ایران نمود عینی پیدا کرده است وبه تبع آن در قانون اساسی جایگاه خاصی برای اجرا ونظارت برحاکمیت اسلامی پیدا کرده است. برای تحقق امت واحد اسلام، در قرآن که اصل یازدهم قانون اساسی به آن اشاره دارد، ولایت فقیه باید نقطه اتکای امت اسلامی بشود.

لذا از یک طرف رهبری ومدیریت صحیح اسلامی با عفو وعطوفت همراه است ونظام حکومتی اسلام برمبنای محبت واتصال به مردم بنا می شود واین نقطه مرکزی وحدت می باشد واز طرفی دیگر شناسایی کیدهای دشمنان وعوامل تفرقه زا وپیشگیری از آن در جهت جلوگیری از تضعیف امنیت ملی وانسجام اسلامی به مثابه «اشداء علی الکفار» مطرح است. به همین جهت لبه تیغ دشمنان از یک طرف وحدت و امنیت ملی را هدف قرار داده واز طرف دیگر ولایت فقیه را، واین به نوبه خود اهمیت نقش ولایت فقیه در ایجاد وحدت و امنیت ملی را مشخص تر و ما را در جهت حمایت از ولی فقیه مصمم تر می کند.

از  آنچه بررسی شد چنین نتیجه گیری می شود: وجود ولایت فقیه در جامعه اسلامی به عنوان «حبل الله» وحلقه اتصال مردم به خدا، در ذات خود وحدت آفرین است. ودر طول تاریخ هرگاه مردم دست به دست ولایت دادند هدایت یافتند وهر وقت در حمایت از ولایت سست شدند متفرق شده در نتیجه گمراه گشتند،  لذا وحدت و امنیت ملی ایران عزیز ما در گِرو قبول اصل ولایت مطلقه فقیه و پشتیبانی از آن است. تا به فرموده امام خمینی (ره)، آسیبی به این مملکت نرسد؛ و این همان تحقق وحدت و امنیت ملی است.  

 

نگارنده: قربان امینی

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *