ملاک و معیار های اصلح گزینی از دیدگاه قرآن چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، ماندگارترین اثر تاریخی در تمام اعصار، قرآن کریم بوده و هست و تا ابد بوی تازگی و به‌روز بودن آن، مشام تمام پاک اندیشگان را می‌نوازد آری سخن از کلام خداوند است کلامی که مقید به زمان و مکان نیست جاری بوده و پاک، پاک‌کننده و صفابخش و نور آن تا قیامت بر جانهای طالب صراط مستقیم و کمال حقیقی نورافشانی می کند حال آیا این معجزه زنده پیامبر اعظم (ص) می تواند در انتخاب شایسته نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همچون همیشه انسان ها را رهنمون گردد؟ آیا مصادیقی برای یک انتخاب شایسته از دیدگاه وجود دارد؟ و تا چه حدی این مصادیق برای یک نماینده لازم و مکفی است؟

آنچه مسلم است ما به دنبال انتخاب یک نمابنده برای مجلس شورای اسلامی هستیم مجلس شورایی که مصوبات آن باید منطبق بر قرآن باشد نه یک مجلس لائیک و لیبرال، لذا شایسته است انتخاب برای اسلام بر اساس معیار های قرانی که تبلور اسلام ناب است، صورت گیرد.

ایمان اولین معیار انتخاب صالحان در قرآن است ایمان به خدا باعث می شود در مسیر اجرای دستورات الهی گام برداشته و برای پیاده سازی اسلام ناب محمدی (ص) در جامعه و اسلامی کردن آن از هر حیثی تلاش کند بطوری که در سوره سجده آیه ۱۸ می فرماید: أَفَمَنْ کَانَ مُؤْمِنًا کَمَنْ کَانَ فَاسِقًا ۚ لَا یَسْتَوُونَ «آیا شخص مؤمن و شخص فاسق با هم برابرند» آیا تفاوت مؤمن و مسلمان را می دانیم انسان با گفتن ذکر اشهد ان لا الله الا لله، اشهد ان محمد رسول الله مسلمان می شود که در مذهب تشیع اشهد ان علی ولی الله با نگاه عمیق به بحث ولایت و غدیر تکمیل کننده این شهادتین است امّا آیا شرایط و خصوصیات مؤمنان را می دانیم در سند بحارالانوار جلد ۶۷، ص ۲۱۰ از پیامبر اعظم (ص) روایت شده است که: ایمان مؤمن کامل نمی شود تا اینکه ۱۰۳ خصلت در فعل، عمل، نیت و باطن او ظاهر گردد «که بعلت عدم اطاله کلام مطالعه به عزیزان واگذار می گردد»

تقوی دومین معیار انتخاب صالحان از منظر قرآن کریم است تقوی یعنی در هر مکان و زمانی خدا را ناظر اعمال خود دانستن، چنین کسی از جایگاه خود برای منافع و مطامع شخصی، حزبی، سببی و نسبی سوء استفاده نمی کند، مقام و مسئولیت را به عنوان آزمایشی می بیند برای خدمت خالصانه به خلق خدای، بطوری که قرآن در سوره حجرات آیه ۱۳ می فرماید: «… إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ…» …همانا که کریمترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند با تقوی ترین شماست… .

در تکمیل تقوی قرآن در سوره طلاق آیه ۲ و ۳ می فرماید «و من یتق الله یجعل له مخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه، إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدراً» و هرکسی از خداوند پروا کند (تقوی) برای او راه خروجی (از مشکلات) قرار میدهد و او را از راهی که گمان نمی برد روزی می دهد.

عمل به امر خود سومین معیار انتخاب صالحان از منظر قرآن کریم است بطوری که قران در سوره صف آیه ۲ می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» ای کسانیه ایمان آوردید (به زبان) چرا چیزی به زبان می گوئید که در مقام عمل خلاف ان می کنید.

اگر شخصی ایمان و تقوی داشته باشد امّا به گفته های خود عمل نکند که همانا رعایت تمام مصادیق یک مؤمن است آیا این شخص می تواند مسلمان مؤمن باشد یا منافق، آیا احکام قرآن و شدّت و حدّت عذاب منافقین در قرآن را خوانده ایم؟

ولایت پذیری چهارمین معیار انتخاب صالحان از منظر قران کریم است بطوری که در سوره حجرات آیه ۱ می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» ای کسانیکه ایمان آوردید از خدا و رسول خدا (ص) پیشی نگیرید، در سوره نساء آیه ۵۹ می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا» ای کسانیکه ایمان آوردید از خداوند و رسول او و اولی الأمر منتخب رسول (ص) اطاعت کنید و چون در چیزی کارتان به گفتگو و نزاع کشد به حکم خدا و رسول خدا (ص) باز گردید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید …

ولایت پذیری آنقدر در قرآن مورد تأکید قرارگرفته که باز قرآن در سوره نور آیه ۶۲ می فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ…» یعنی مؤمنان واقعی کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورند و هنگامی که در کارمهمی با او باشند بی اجازه او جایی نمی روند …

حال آیا از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مهمتر می توان یافت، به چه اندازه به خدا و رسول خدا (ص)، اولی الامر و ولایت مطلقه فقیه که تبلور آنها در قران کریم نقش بسته رجوع کرده ایم؟ آیا معیارها و مصادیق یک نماینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را از دیدگاه امام المسلمین جهان، حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی) را می دانیم؟

داشتن سابقه جهاد در راه خدا پنجمین معیار صالحان برای تصدی مسئولیت است آنهایی که از بطن مردم بوده و اهل جهاد و جبهه که برای استقرار انقلاب اسلامی از جان، مال، آبرو و … خود هزینه کرده اند و امتحان پس داد اند بطوری که قرآن کریم در سوره نساء آیه ۹۵ می فرماید: «… فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» … و فرمود مجاهدان را بر نشسته گان اجر و ثواب بزرگی برتری داده است و این برتری دلیل بر سهم خواهی مجاهدین بمانند طلحه و زبیر و … نخواهد بود بلکه برای تکمیل فهم آیه شریفه قرآن در سوره واقعه آیه ۱۰ و ۱۱ می فرماید: «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿۱۰﴾ُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» آنانکه در ایمان بر همه پیشی گرفتند آنان بحقیقت مقربان درگاه الهی هستند، اما آنانکه از اول انقلاب با امام (ره) بوده اند در ۸ سال دفاع مقدس و لحظه لحظه این نظام الهی پشتیبان ولایت مطلقه فقیه بودند و تا آخر هم هستند آنها مصداق مجاهدین هستند نه آنانکه به شهوت شهرت و ثروت دنیا اغفال شده و آلوده عمل شیطانی و در مسیر شیطانی قرار گرفته اند.

مأیوس شدن دشمنان از انتخاب گزینه اصلح ششمین معیار برای تصدی مسئولیت است در سوره مائده آیه ۳ می فرماید: «… الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ…» «… امروز کافران از دین شما مأیوس شدند …» از این آیه درک می شود همانگونه که بعد از انتخاب امام علی (ع) در روز غدیر و بیعت مردم با ایشان دشمنان اسلام از دست بردزدن به دین و اخلال و انحراف در آن مأیوس شده اند جالب است بدانیم در ادامه آیه بعلت انتخاب شایسته و الهی، کامل شدن دین و تمام شدن نعمتها برای بشریت ذکر شده ما اعتقاد داریم قرآن معجزه زنده و جاوید الهی است در صورتی که انتخاب ما درست و شایسته و مورد رضایت الهی باشد و این انتخاب مقدمه ای برای انقلاب امام عصر (عج) شود و از اتمام نعمت برای انتخاب کنندگان به همراه خواهد داشت.

رسیدگی به محرومین جامعه هفتمین معیار اصلح گزینی است بطوری که در سوره انسان آیه ۸ می فرماید: «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» از روی محبت به مسکین، یتیم و اسیر طعام میدهند، انتخاب اصلح و پیرو مولای متقیان حضرت علی (ع) باید نگاه ویژه به محرومین و بر طرف کردن نیازمندیهای آنها داشته باشد، محرومیت زدایی در دین اسلام توسط تمام ائمه و صلحا توصیه شده است انتخاب اصلح، انتخابی است که بمانند امام خمینی (ره) که یکی از ۵ گفتمان اصلی ایشان بسیج مستضعفین بوده است.

آیا منتخب ما هم یاور مظلوم و محروم است؟ یا به مراکز فساد مالی و دست اندازان بیت المال وصل است؟ اینهمه هزینه هایی که از طرف برخی انجام می شود چه کسی و از کجا تامین میکند؟ ایا این هزینه ها، نماینده ما را وام دار مراکز قدرت نخواهد کرد؟ آیا مفسده ای برای عدم رسیدگی به وظایف قانونی را ایجاد نخواهد کرد.

شجاعت هشتمین معیار اصلح گزینی است که یکی از صفات پسندیده انسانی است و همه انبیاء و اولیاء بالاخص خاتم الانبیاء (ص) و امامان معصوم (ع) دارای این صفت هستند.

در سوره احزاب آیه ۳۹ می فرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»

«این سنت خداست در حق آنانکه تبلیغ رسالت خدا بخلق کنند و از خدا می ترسند و از هیچکس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب و مراقبت کار خلق به تنهایی کفایت می کند»

با عنایت به اینکه رسالت ما صدور انقلاب اسلامی به تمام دنیاست نماینده یعنی مبلّغ دین خدا که در این را نباید ذره ای ترس و واهمه از غیر خدا داشته باشد چرا که آنکه خدا دارد همه چیز دارد و آنکه خدا ندارد هیچ ندارد و نیز در سوره فتح ایه ۲۹ می فرماید در تصدیق این بیان می فرماید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ…» محمد (ص) پیامبر خداست؛ و کسانى که همراه اویند، در برابر کفرگرایان، سختگیر و میان خود مهربانند…

باید توجه داشت قرآن کریم در سوره نساء آیه ۵۸ می فرماید: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا…» همانا خدا به شما امر می کند که امانت را البته به صاحبانش باز دهید…

تصدی مسئولیت تصویب قانون یا انتخاب رهبر از بزرگترین امانت الهی است اگر افراد امین و مؤمن با معیارهای قرآنی انتخاب شوند انتخاب، یک انتخاب ارزشی و الهی است که می تواند دین خدا را در مقابل کفر و نفاق یاری دهد این هشت معیار شاید از اصلی ترین معیارهای یک انتخاب الهی باشد انتخابی بر پایه قرآن یک انتخاب تکلیف مدارانه است، آری شرکت در انتخابات و رأی آگاهانه تکلیف سیاسی است.

معیار شما برای انتخاب چیست؟

 

نگارنده: جعفر غیابی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *