فرمانداری که مخالف اظهارات رئیس جمهور عمل می‌کند/ بستن دهان منتقدین منجر به فساد نمی‌شود؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از آناج، حجت الاسلام روحانی در شعار انتخاباتی خود مسئله آزادی مطبوعات را مورد تاکید قرار داد و بعد از پیروزی، در سخنرانی‌هایش از رسانه‌ها خواست دولت را نقد کنند چراکه معتقد بود این دولت از نقد نمی‌هراسد بلکه استقبال می‌کند.

وی در مناظره انتخاباتی خود بیان داشت: " آزادی رسانه‌ها نیز یکی دیگر از عوامل برای جلوگیری از فساد است ؛ رسانه‌ها می‌توانند برای چرخش امور به ملت، دولت و کشور کمک کنند و می‌توانند بهترین حامی، ناظر و یار دولت باشند."

 اخیرا نامه‌ای از سوی فرمانداری شهرستان هشترود منتشر شد که در آن نام خبرنگاران به منظور همکارای ادارات با آنان درج شده است؛ در نامه‌ای که به نهادهای این شهرستان ارسال شده تنها نام ۴ خبرنگار به چشم می‌خورد که سه تن از آنان در رسانه‌های حامی دولت عضویت دارند و نام خبرنگار صدا و سیما نیز از روی ناچاری به این فهرست اضافه شده است.

این نامه درحالی به امضاء فرماندار هشترود رسیده که رسانه‌های زیادی در این شهرستان مجوز فعالیت داشته و خبرنگاران خبرگزاری‌های کشوری و پایگاه‌های خبری استان هم در هشترود مستقر هستند.

دولت تدبیر و امید بارها به موضوع آزادی بیان تاکید کرده و خواستار نقد منصفانه شده است اما در عمل فرمانداران، در نزدیکی ایام انتخابات سعی در محدود کردن فعالیت رسانه‌های منتقد دارند که این امر با شعار دولت یازدهم منافات دارد.

در واقع فرماندار هشترود با برخوردی سلیقه‌ای رسانه‌های منتقد را حذف کرده و سعی در تحمیل خبرنگاران مد نظر خود به ادارات و سازمان‌ها دارد، از سویی دیگر معلوم نیست فرمانداری با کدام مجوز قانونی و توجیه در امور مطبوعاتی وزارت ارشاد دخالت می‌کند.

 البته اخبار تائید نشده و تاسف باری نیز از سایر روش ها برای محدود کردن  و بستن دهان انتقادی مطبوعات و رسانه ها به گوش می رسد که در صورت صحت و تائید آن  باید نسبت به این وضعیت ایجاد شده تاسف خورد.

 

 

گویا فرمانداران دولت تدبیر صرفا دوست دارن مورد تعریف و تمجید قرار بگیرند و تحمل شنیدن نقد‌های منصفانه را هم ندارند.

ناگفته نماند که این رویه محدود به شهرستان هشترود نمی‌شود و در سایر شهرستان‌های استان هم مسئولین با رسانه‌ها برخورد سلیقه‌ای دارند؛ کلانشهر تبریز نیز از این قاعده مستثنی نمانده و از رسانه‌های منتقد دولت به ندرت در برنامه‌هایی که متولی آنها نهادهای دولتی و استانداری است دعوت به عمل می‌آید.

بهتر است یادی هم از سخنان آقای روحانی در روز دانشجو کنیم که گفت: "اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد ؛ البته نقد برخی نهادها دشوار است فعلا از رئیس جمهور و دولت شروع کنید"

آقای رئیس جمهور این را به یادگار داشته باشد که رسانه‌ها می‌خواستند نقد کنند اما فرماندارانتان اجازه ندادند و آیا این امر منجر به فساد نمی‌شود؟ آیا باید دهان منتقد را بست؟ این مردم نباید از ایرادات دولت آگاه شوند و در جریان امور قرار بگیرند؟

اگر نهادهای نظارتی در دولت و مدیریت ارشد استان اطلاع از این وضعیت دارند که هیچ ! اما اگر مطلع نیستند شایسته است با بررسی و پیگیری تدبیری برای این معضل بیاندیشند تا بلکه امیدها از جامعه رسانه رخت نبندد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *