تحمیل هزینه به نظام اسلامی خیانت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، حجت الاسلام حسن روحانی در نامه ای به آیت الله آملی لاریجانی رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان را خواستار شد.


خبر فوق در تاریخ ۱۶ دی ماه روی خروجی اکثر رسانه ها وخبر گزاریها قرار گرفت. رسانه ها را که مرور می کنی حمله به سفارت عربستان در تهران ومشهد موج خبری در رسانه های خارجی وداخلی ایجاد کرده طوریکه شهادت شیخ نمر تحت شعاع قرار گرفته و این اقدام نسجیده افراد خود سر یا هدایت شده ، مسئولین نظامی جمهوری اسلامی بخصوص وزارت امور خارجه  رابه چالش کشانده است.

چند کشور در همراهی با رژیم عربستان با ایران قطع رابطه کرده وبر روابط اقتصادی کشور لطمه وارد شده. هر چند وزن این کشورها از لحاظ اقتصادی چندان مهم نیست. کشوری مانند جیبوتی که ساختمان پارلمان اش در یکی دوسال اخیر توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و بامساحت۲۳ هزار کیلومتر مربع جمعیت۸۱۸٬۱۵۹ نفرکه پیدا کردنش در روی نقشه کار آسانی نیست.

در کنار عربستان قرار گرفته وبرای ایران عزیزمان شاخ وشانه می کشد . وزمزمه ایجاد مشکل برای صادرات نفت ایران در باب المندب با همدستی عربستان ورژیم صهیونیستی به گوش می رسد. علاوه بر اینها در صحنه بین الملل این کشور ها هرچند چندان وزنی ندارد ولی دارای کرسی  ورای هستند. می تواند علیه جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی رای دهند که دود اش به چشم این ملت مظلوم برود.


نامه ای ریاست محترم جمهوری به دستگاه قضائی کارقانونی است. وقوه قضائیه نیز وظیفه رسیدگی دارد. که رای عادلانه را درمورد مجرمین صادر خواهند کرد. آیا این اقدام غیر قانونی ودور از منطق حساب کردیم چه زیانی متوجه نظام جمهوری اسلامی کرده است؟


با مرور گذرا به مواضع مجامع بین المللی وکشورهای خارجی وشخصیتهای داخلی  منتشر شده در ویکی پدیاعمق زیان این افراد خود سر به کشورقابل ارزیابی است. 


واکنش‌های بین‌المللی اعضای شورای امنیت با شدیدترین لحن حملات به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد در جمهوری اسلامی ایران را که باعث تعرض به محوطه های دیپلماتیک و کنسولی شد و خسارات جدی وارد آورد محکوم می کنند.


 غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تعهدات خود وفق حقوق بین الملل و اسناد بین المللی ذیربط خصوصا کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی و کنوانسیون ۱۹۶۱ وین ناظر بر روابط دیپلماتیک، از هیچ اقدامی برای بازداشت کلیه عاملان بروز حادثه و پیگرد قضایی موضوع فروگذار نخواهد کرد و از این حمله متاسف است.

 
 اردوغان اعدام ۴۷ نفر در عربستان را موضوعی داخلی خواند و از اینکه به خاطر اعدام یک روحانی شیعه عده ای صدایشان بلند شده ،اعتراض کرد و خطاب به مقام های ایرانی گفت: در سوریه ۴۰۰ هزار نفر کشته شدند چرا آن موقع صدایتان بلند نشد؟ چرا به سوریه اسلحه میفرستید؟ چرا از بشار اسد قاتل حمایت میکنید؟


 محمد النمر برادر شیخ نمر باقر النمر نیز در توییتی حمله به سفارت عربستان در هر کشوری را محکوم کرد.


وزارت امور خارجه مصر: وزارت امور خارجه مصر حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد را محکوم کرد.


شورای همکاری خلیج فارس با صدور یک بیانیه، حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد را محکوم کرد.


 وزارت خارجه بحرین تعرض به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد را محکوم کرد.


 نبیل عربی، دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان اعلام کرد این اتحادیه در کنار عربستان سعودی است و از این کشور در مبارزه با تروریسم حمایت می‎کند.


 کشور امارات بعد از حمله به سفارت عربستان و در حمایت از این کشور سفیر ایران در ابوظبی را فراخواند
اردن حمله به سفارت عربستان را نقض قوانین بین‌المللی و توافقنامه ژنو در مورد صیانت از هیئت‌های دیپلماتیک دانست.


 سوزاندن سفارت عربستان نقض کشنده از کنوانسیون‌های بین‌المللی است.


وزارت خارجه لیبی این نوع اقدام‌ها را وحشیانه توصیف کرد و آن را مغایر با قوانین عرف بین‌المللی به ویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین دانست.


 وزارت خارجه سودان نیز با اظهار تأسف عمیق این اقدام را محکوم کرد و از مسئولان ایرانی خواست به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و از سفارت‌ها حمایت کنند.


ضمن تأکید بر حق ایرانی‌ها برای اعتراض مسالمت آمیز، حمله به سفارت عربستان در تهران را قویا محکوم کرد
 دولت فرانسه از ریاض و تهران خواست تا از تنش‌های میان خود بکاهند.


وزارت خارجه روسیه حمله به اماکن دیپلماتیک به هیچ وجه نمی‌تواند روشی قانونی برای اعتراض تلقی شود.

همچنین از وخیم‌تر شدن وضعیت در منطقه ابراز نگرانی جدی کرده و از دو کشور ایران و عربستان خواسته برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن اوضاع از خود خویشتنداری نشان دهند.


بریتانیا خواهان ثبات در خاورمیانه و روابط خوب بین کشورهای این منطقه است.


آلمان از عربستان و ایران خواسته است از طریق گفت‌وگو مسائل خود را حل و فصل کنند.


وزارت خارجه قطر این اقدام نقض آشکار معاهدات، عرفهای بین‌المللی و توافق روابط دیپلماتیک وین است.


اقدامات تخریبگرانه و سوزاندن کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و نیز آنچه را که اظهارات توهین‌آمیز مقامات ایرانی و عراقی علیه ریاض خواند، محکوم کرد.


وی ضمن دعوت ایران و عربستان به خونسردی و خویشتن‌داری و حل اختلاف بین آنها از راه‌های دیپلماتیک، حمله به اماکن دیپلماتیک را به شدت محکوم کرد.


 ژاپن از هر دو طرف خواست برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع، خویشتن دار باشند و از طریق گفت وگو و تبادل نظر، مسائل را حل و فصل کنند.


عنیفه امان از مقامات ایرانی خواسته همه اقدامات لازم برای حفاظت از اماکن ماموریت های خارجی را براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک انجام دهند و اقدامات قانونی علیه عاملان این حملات انجام دهد
عمان حمله به سفارت عربستان را، زیر پا گذاشتن قرارداد وین درباره روابط و مصونیت‌های دیپلماتیک عنوان کرده و آن را غیرقابل قبول دانسته است .


واکنش‌های مقام‌های دولتی و نظامی ایران


حسن روحانی رئیس جمهور:


مردم مسلمان ایران اگرچه در کنار همه مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به شدت محکوم می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند که این جنایت، دستمایه افراد و گروه‌های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیرقانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.

حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی شب گذشته در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.


همچنین وی در نامه ای به رییس قوه قضایه از لاریجانی خواست تا پرونده حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، فوری و خارج از نوبت رسیدگی شود.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در واکنش به حمله برخی به سفارت عربستان و همچنین کنسولگری این کشور در مشهد تأکید کرد: حرکات افراطی و حمله به اماکن دیپلماسی و تخریب و خشونت، ادامه راه را سخت و بحران‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند. 


 علی مطهری نماینده تهران حمله به سفارت خانه‌ها را خلاف قوانین بین المللی دانست.


وزیر امور خارجه جواد ظریف در تماس‌هایی که با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای منطقه، دبیر کل سازمان ملل و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت تعهد صریح جمهوری اسلامی ایران در خصوص حفاظت از اماکن دیپلماتیک را خاطر نشان ساخت. معاون اول قوه قضائیه هم اقدامی که مورد سفارت عربستان شد را خلاف قانون و مقررات دانست.


 بسیج دانشگاهی تهران در بیانیه‌ای عدم تأیید و همراهی با وقایع ۱۲ دی مقابل سفارت عربستان را اعلام کرد[۵۸]


معاون امنیتی وزیر کشور اعلام کرد با هرگونه تعرض به سفارتخانه‌های خارجی در تهران برخورد خواهد شد[۵۹]  احمد خاتمی با آتش زدن سفارتخانه‌ها چیزی به دست نمی‌آوریم.


محمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس خواستار برخورد جدی با خاطیان شد.


 سردار سعید منتظرالمهدی سخنگو و معاون اجتماعی ناجا دستگیر شوندگان را لیدرهای حمله کنندگان به سفارت عربستان بودند منتظرالمهدی دربارهٔ اینکه آیا جریانی هدایت حمله‌کنندگان به سفارت را پشتیبانی می‌کرده یا خیر، گفت: دستگاه قضایی باید در این باره تحقیق کند و در بازجویی‌های اولیه به چنین چیزی نرسیدیم؛ و پیش بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده بود و نیروهایمان هم تقویت کردیم. مردم را خیلی وقت‌ها نمی‌شود زد، آخرین درمان روش سلبی است.


صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه ایران حمله به سفارت عربستان را اقدامی غلط و غیر منطقی و نامعقول خوانده و تعرض به سفارتخانه را هیچ اثری ندانسته است .


مکارم شیرازی حمله به سفارت عربستان را برای نظام و اسلام دارای هزینه سختی دانست و گفت وقتی دنیا در حال محکوم کردن سعودی‌ها هستند چرا ما کاری کنیم که ورق برگردد. 


سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه تهران حمله به سفارت را کار سازماندهی شده دانست و مدعی شد این حمله کار نیروهای حزب اللهی نبوده است . 


علیرضا نوبخت سوخنگوی دولت نیز حمله به سفارت عربستان را در شان ملت ایران ندانسته است . 


فرمانده نیروی انتظامی تجمع در جلوی سفارت را کاری درست خواند اما حمله را مشکوک دانست.


محاسبه ضرر وزیان  این اقدام زشت وغیر قانونی این افراد قانون شکن با خوانده محترم.

 


نگارنده:حسین عراقی 

انتهای پیام/
 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *