بازخوانی اندیشه اصلح گزینی از منظر حضرت امام خمینی(ره)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، با عنایت به این دو مطلب که امام راحل(ره) فرموده اند: مردم اگر اسلام را، استقلال و آزادی را، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را می خواهند، همه در انتخابات شرکت کنند.

و همینطور؛ همه شما، همه ما، زن و مرد، هر مکلف همانطور که باید نماز بخواند، همانطور باید سرنوشت خودش را تعیین کند.

اصلح گزینی در انتخابات از منظر حضرت امام خمینی(ره) یعنی حضور تکلیف مدارانه در صحنه انتخابات و رأی آگاهانه برای ادای  یک امر تکلیفی واجب در جهت حفظ اسلام که از اوجب واجبات می باشد.

حال با بررسی اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) در می یابیم ایشان به همان میزان که بر اصل حضور در صحنه و شرکت در انتخابات حساسیت داشته و بر آن تأکید می کردند بر رأی دادن به اصلح نیز تأکید داشتند و آنرا یک عمل تکلیفی می دانسته اند اگر برای تبیین این موضوع و رسیدن به ملاکها و معیارهای انتخاب اصلح از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) نوع نگاه ایشان به صحنه سیاست و فلسفه حکومت اسلامی با توجه به بیانات معظم له مورد توجه قرار گیرد.

اولین اولویت در اصلح گزینی، انتخاب برای اسلام است انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی درتراز اسلام و انقلاب اسلامی جهت مقدمه چینی برای انقلاب امام زمان(عج) و اهتزاز پرچم اسلام درکل دنیاست. و با عنایت به این بیان حضرت امام (ره): " اگر انتخابات برای اسلام باشد در اینصورت ، رضایت حق را بر رضایت خویش مقدم داشته و سعادت دو سرا و کمال خود را تدارک دیده ایم و حافظ و نگهبان جمهوری اسلامی گشته ایم".

دومین اولویت حضرت امام خمینی(ره) در اصلح گزینی ، اعتقاد به جمهوری اسلامی است که ایشان می فرمایند : "سرنوشت اسلام و کشور خود را بدست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر منفعت کشور مقدم ندانند". (صحیفه نور ج ۱۱ . ص ۲۶۹)

سومین اولویت اصلح گزینی از منظر حضرت امام خمینی(ره) اینست که نماینده شرق گرا و غرب گرا نباشد زیرا در صورت گرایش به افکار و اندیشه های غیر اسلامی خط عظیم اسلام را تهدید خواهد کرد بطوری که ایشان می فرمایند : "افرادی را انتخاب کنید که متعهد به اسلام شرقی  و غربی نباشد به صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند". ( صحیفه نور ج ۱۸ . ص ۲۸۴)

چهارمین اولویت حضرت امام خمینی(ره) در اصلح گزینی  داشتن روحیه شجاعت ، شهامت و ایستادگی در برابر دشمنان سفّاک است . بطوری که ایشان می فرمایند: "سعی کنید مثل مدرّس را انتخاب کنید … کسانی که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند، لذا از افرادی باشند که اگر روس ، آمریکا و یا قدرت دیگر دیگر تَشَر زد، نترسد ، باید بایستد و مقابله کند" . (صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸)

پنجمین اولویت حضرت امام خمینی(ره) در اصلح گزینی عدم وابستگی به طبقه مرفهین بی درد است بطوری که یکی از پنج گفتمان حضرت امام (ره) بسیج مستضعفین بوده و ایشان رسیدگی به وضعیت طبقه متوسط به پایین جامعه تأکید خاص داشتند و نیز مرفهین بی درد جامعه نمی توانند مشکلات مردم محروم و مستضعف را درک و حل کنند بنابراین یکی از شاخصهای اصلح گزینی ساده زیستی و عدم تجمل گرایی است چرا که اگر ملتی می خواهد به پیروزی برسد باید مواظب باشد منتخبینی از جنس مردم داشته باشند.

ششمین اولویت حضرت امام خمینی(ره) در اصلح گزینی داشتن سابقه انقلابی است بطوری که ایشان می فرمایند: "اشخاصی که انتخاب می کنید ، سوابق شان را مطالعه کنید … در زمان سابق چه جور بودند در زمان انقلاب چه جور بودند و سوابق خانوادگی شان چه هست ، عقایدشان چه هست". (صحیفه نور ج ۹ . ص ۱۷۷)

هفتمین اولویت حضرت امام خمینی(ره) در اصلح گزینی خدمتگزاری به مردم است. خدمت به مردم در اندیشه حضرت امام (ره) جایگاه والایی دارد که ریشه در تفکر دینی ایشان دارد بطوری که می فرمایند: "به من خدمتگزار بگوئید بهتر است تا رهبر بگوئید".

هشتمین اولویت حضرت امام خمینی(ره) در اصلح گزینی بصیرت است، بصیرت یعنی آگاهی به مسائل روز و داشتن قدرت تشخیص صحیح مسائل ، بطوری که ایشان می فرمایند: "اشخاصی را انتخاب کنید که از هر جهت صالح باشند ، مسلمان بودن تنها فایده ای ندارد باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد".

اما نکته پایانی این است:  انتخاب یا اسلامی است یا  شیطانی ، انتخابی که بر اساس تعصّبات قومی، قبیله ای، حزبی و در جهت منفعت طلبی فردی  و حزبی باشد و سوء استفاده از صداقت مردم در جهت عوام فریبی ، دروغ ، تهمت و تخریب باشد یک انتخاب شیطانی است پس باید بگوئیم " اعوذ بالله من الشیطان الرجیم "

 

نگارنده: جعفر غیابی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *