رونمایی از یادنامه و تمبر پدر علم حقوق/ توصیه کاتوزیان به جامعه حقوقی

به گزارش ميانا به نقل از مهر ؛ این مراسم چهارشنبه توسط انجمن علمی حقوق دانشگاه تبریز و با حضور حقوقدانان، وکلاء، قضات، مشاورین حقوقی و بخصوص دانشجویان حقوق دانشگاه های استان برگزار شد که اقدس و بهزاد کاتوزیان همسر و فرزند پدر علم حقوق مهمانان ویژه این برنامه بودند.

 جامعه حقوقی کشور مدیون دکتر کاتوزیان است

حسین فخر، رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز گفت: کاتوزیان، نمونه بارز و بی بدیلی از یک استاد ماندگار و بسیار با سواد و مسلط برای حقوقدانان، اساتید و دانشجویان است.

وی در تبیین ویژگی های شخصیتی دکتر کاتوزیان گفت: آن چه مایه ماندگاری نام استاد است و از او یک الگوی بی نظیر برای جامعه حقوقی کشور ساخته، تسلط ایشان به غنای فقه غنی اسلامی اعم از شیعه و سنی است به طوریکه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که از بین فقها، نظرات کدامیک را بیشتر پسندیده اید، گفته بود این انتخاب برای من بسیار مشکل است چرا که هر گلی بویی دارد.

فخر همچنین گفت: عقاید و نظرات جدید در نظرات دکتر کاتوزیان به وفور وجود دارد و ایشان در نظریات خود سعی کرده که همیشه جانب عدالت را رعایت کند و در حد امکان منطق خشک حقوقی را به کار نگیرد.

رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از این استاد فرزانه و عالم، بیش از ۵۴ عنوان کتاب، چندین مقاله و صدها پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری بر جای مانده است.

در ادامه این مراسم، دکتر محمد علی موحد حقوقدان و ادیب برجسته کشوری در سخنرانی مشروح خود گفت: آشنایی با کاتوزیان از جمله خیرات و برکات عمر من بود.

وی در ادامه سخنان خود چندین خاطره از دکتر کاتوزیان بیان کرد و گفت: دکتر، در اوایل آشنایی با من گفت که هدف وی تدریس است و آینده خود را در همین دانشکده می جوید و دنیال کسب شهرت نیست چرا که معتقد بود نباید مسخ شخصیت ها شد.

وی همچنین گفت: حقوقدان واقعی باید متن قانون را به چالش بکشاند نه اینکه فقط و فقط به متن قانون اکتفاء کند.

دو توصیه زنده یاد کاتوزیان به جامعه حقوقی کشور

در ادامه این جلسه، کلیپی از پدر علم حقوق پخش شد که در بخشی از سخنان خود گفت: دو توصیه به جامعه حقوقی کشور دارم اول اینکه همیشه جانب حق و عدالت را طرفداری کنند و دوم اینکه سعی کنند از راه های دیگر حداقل امکانات معیشتی خود را تامین کنند تا مجبور نباشند به خاطر پول هر پرونده ای را قبول کنند.

پس از سخنرانی هریسی نژاد، مدیر گروه حقوق دانشگاه تبریز، اقدس کاتوزیان، همسر پدر علم حقوق ایران، سخنان خود را با چشمان اشک آلود شروع کرد و گفت: دکتر در آخرین روزهای زندگی خودش که روی تخت بیمارستان بود می گفت من باید ۲۵ مهر در تبریز باشم. به بچه های تبریز قول داده ام ولی متاسفانه عمر او کفایت نکرد که در این همایش شرکت کند.

وی نیز به چندین خاطره خود از زندگی ۶۰ ساله با کاتوزیان اشاره کرد و گفت: آرزویم این بود که هر دو یک روز بمیریم و این را چندین بار به دکتر گفته بودم چون واقعا عاشق هم بودیم.

مراسم بزرگداشت مرحوم ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران در دانشگاه تبریز

من مامور اجرای قانون هستم و نه مامور اجرای دستورات شاه

وی به زندگی پر فراز و نشیب دکتر و خانه نشینی و انفصال از خدمت اشاره کرد و اظهار داشت: دکتر همیشه می گفت من مامور اجرای قانون هستم و نه مامور اجرای دستورات شاه که به همین دلیل نیز در طول زندگی خود دو بار از خدمت قضایی محروم شد و پس از محرومیت از خدمت قضایی، مشکلات مالی زیادی داشتیم و نان و پنیر می خوردیم اما در عین حال صمیمی بودیم و حتی در آن زمان خیلی پیاده می رفت تا کارهایش را انجام دهد.

اگر آدم بدی بود چرا کتاب هایش را در دوران انفصال تدریس  می کردند؟

اقدس کاتوزیان ادامه داد اگر آدم بدی بود چرا در تمامی دانشگاه های کشور کتب او را  حتی در دوران انفصال از خدمت نیز تدریس می کردند؟

وی با بیان اینکه دوران شکوفایی دکتر کاتوزیان، پس از خانه نشین شدن آغاز شد ادامه داد: دکتر اکثر کتاب های خود را پس از خانه نشین شدن نوشت و به خاطر اینکه ساز مخالفت با کارهای شاه زده بود کتابخانه ها می ترسیدند که کتاب های او را چاپ کنند.

همسر دکتر کاتوزیان گفت: حتی برای پیگیری چاپ کتاب هایش، چون پول نداشت، پیاده می رفت و بسیار سحر خیز بود و اکثر کتاب های خود را پس از راز و نیاز صبحگاهی با خدا و با چشمان اشک آلود و از روی عشق می نوشت و همیشه می گفت عاشق دانشجویان خود هستم.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان شد: دکتر کاتوزیان و تعداد زیادی از حقوقدانان مطرح کشوری را در کمال بازدهی و دانایی فکری، بازنشسته کردند.

گفتنی است در خاتمه این مراسم یادنامه و تمبر اختصاصی زنده یاد مرحوم کاتوزیان به دست دکتر محمد علی موحد، ادیب و حقوقدان معاصر رونمایی شد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *