پژوهش محوری کتاب های درسی زمینه ساز تحقق تعلیم مبتنی بر تحقیق است

به گزارش ميانا به نقل از مهر ؛ جعفر پاشایی ظهر چهارشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار داشت: امروزه حرکت در مسیر تحقیق و پژوهش به منظور کشف مجهولات علوم، تولید و توسعه دانش، اغلب با هدف دستیابی به بهترین راه حل ها در جهت رفع معضلات و مشکلات جوامع به تحقق توسعه پایدار می انجامد.

وی همچنین در ادامه افزود: یکی از کارکردهای بنیادی آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان دارای بینش و بصیرت علمی و مسلط به روش های مختلف حل مساله است که برآیند آن محققان ماهر و آشنا به مسایل و موضوعات و تحرک بخشیدن به فضای علمی و پژوهشی است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ها و برنامه ها با رویکرد آموزش دانش بنیان در راستای تلفیق آموزش و پرورش با پژوهش رویکری سازنده خواهد بود که این امر زمینه ساز "آموزش مبتنی بر پژوهش" و تدریس مبتنی بر تحقیق در محیط های آموزشی است.

پاشایی ادامه داد: انجام اقداماتی از قبیل اتخاذ رویکرد پژوهش محوری در کتب درسی و تولید کتاب های درسی تحت عنوان تفکر و پژوهش برای دانش آموزان و اجرای برنامه های اقدام پژوهی و درس پژوهی برای معلمان، زمینه بالندگی نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر پژوهش را فراهم می کند.

وی همچنین در پایان گفت: امیدواریم متناسب با تلاش های تحسین برانگیز معلمان در راستای جهت دهی به الگوهای یاددهی- یادگیری مبتنی بر پژوهش در محیط های آموزشی شاهد ارتقای بیش از پیش جایگاه علمی آموزش و پرورش استان باشیم.

ضرورت همکاری مدیران مراکز آموزشی با پژوهشگران برای تسریع در فعالیت های پژوهشی

یکی از مدیران برتر پژوهشی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه انجام اقدامات پژوهشی کار آسانی نیست و حاشیه های مختلفی دارد.، گفت: از مسوولان انتظار داریم مراحل اداری فعالیت های پژوهشگران را تسهیل کنند تا آنها بتوانند بدون داشتن دغدغه های حاشیه ای به فعالیت های پژوهشی خود بپردازند.

اباذر کاظمی خاطر نشان شد: متاسفانه کم کاری برخی از مدیران در واحدهای آموزشی پژوهشگران را با مشکلات جدی مواجه می کند.

مدیران و معلمان در عمل پژوهش خود را نشان دهند

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این همایش در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هفته پژوهش فرصت مناسبی است که از فعالیت های پژوهشگرایانه مدیران و معلمان در طول یک سال فعالیت تقدیر به عمل می آید.

صمد صمدیان با اشاره به جایگاه پژوهش افزود: هدف و مقصد معلم تولید دانش و اتخاذ رویه و مهارتی است که در فرایند یاددهی – یادگیری به کار گرفته می شود و چنین دانش و حرفه ای به جهت گسترده بودن اهداف آموزشی گسترده خواهد شد.

وی ادامه داد: مدیران و معلمان باید اثرات و نتایج پژوهش خود را در عمل نشان دهند چرا که بهره مندی از امر پژوهش به فرآیند آموزشی و تربیتی معلمان کمک می کند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برنامه های جامعی برای هفته پژوهش به مناطق آموزش و پرورش استان ابلاغ شده و هدف از این برنامه ها، اهمیت دادن به امر پژوهش است.

صمدیان ادامه داد: زنگ پژوهش و تقدیر از پژوهش های برتر، رونمایی از انتشارات حوزه تحقیقات شامل کتاب، چکیده نامه پژوهشی و طرح های پژوهشی، برگزاری مسابقات علمی پژوهی، انتشار ویژه نامه، یافته های پژوهشی و مقالات علمی، برگزاری آثار و دستاوردهای پژوهشی در سطح مدارس، ادارات و حوزه استان و تشکیل میزگردهای علمی پژوهشی با حضور پژوهشگران مدیران و مسوولان و نشست های هم اندیشی چهره به چهره از مهم ترین برنامه های هفته پژوهش حوزه آموزش و پرورش استان است.

در بحث پژوهش به صورت معکوس عمل کرده ایم

یکی دیگر از مدیران پژوهشگر برتر آذربایجان شرقی نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه در بحث پژوهش به صورت معکوس عمل کرده ایم، اظهار داشت: تاکنون در بحث پژوهش به جای آغاز این امر از مقطع ابتدایی از مقطع دانشگاهی شروع کرده ایم و این امر در تولید علم مناسب است.

قهرمانی فرد در ادامه افزود: با توجه به اینکه تولید علم متکی به پژوهش های دانشگاهی و علمی  است، مقالات تولید شده در دانشگاه ها در بسیاری از پایگاه ها و مراکز بین المللی ارایه شده است، اما تاکنون این امر اقتصادی نشده است.

قهرمانی فرد خاطرنشان کرد: پژوهش ها در نهاد خانواده شکل می گیرد و کنجکاوی کودکان نشان دهنده پژوهشگری آنهاست و اگر کنجکاوری کودکان را سرکوب کنیم، مطمئنا در آینده ضرر خواهیم کرد.

وی همچنین در ادامه اظهار داشت: آموزش و پرورش در حوزه اقتصادی کردن علوم مداخله کند، چرا که تاکنون با وجود نیروی انسانی توانمند در این مجموعه، اقدامات عملی در این حوزه صورت نگرفته است

گفتنی است در پایان این همایش از معلمان، مدیران و مولفان پژوهشی آذربایجان شرقی تجلیل شد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *