افزایش فقر حرکتی در کشور/ ۲۶ میلیون ایرانی در معرض دیابت قرار دارند

به گزارش ميانا به نقل از مهر ؛ در این نشست که صبح چهارشنبه در اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد، ملایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت ورزش و جوانان کشور گفت: متاسفانه در سال های گذشته، نگاه مردم به ورزش، در حد یک نگاه تفریحی بود ولی درحال حاضر تلاش می کنیم که ورزش به یکی از دغدغه های اجتماعی مردم و مسئولان تبدیل شود به طوریکه با تلاش های مسئولین امر، حجم بسیار بالایی از اخبار تولیدی توسط صدا و سیما و سایر رسانه ها را اخبار ورزشی تشکیل می دهد.

افشین ملایی در ادامه گفت: باید تلاش خود در زمینه افزایش توجه مردم به ورزش را بیشتر کنیم چرا که در حال حاضر، ورزش در ایران، به عنوان دغدغه اجتماعی و نیاز روزانه مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مطالبی در خصوص اهمیت نیروی انسانی سالم در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ادامه داد: باید سعی کنیم که نگرش مردم نسبت به ورزش را تغییر دهیم چرا که اگر نیروی انسانی سالم داشته باشیم ولی نتوانیم نوع نگرش مردم را اصلاح کنیم ضریب نفوذ فعالیت های ما کاهش چشمگیری خواهد داشت.

کمرنگ شدن رویکرد سلامت محور در ورزش کشور

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت ورزش و جوانان در تبیین وضعیت کلی ورزش کشور نیز به مواردی همچون کم توجهی استان ها به نظام جامع ورزش به عنوان سند بالادستی، فعالیت های جزیره ای و نبود تقسیم کار اصولی، کمرنگ شدن رویکرد سلامت محور در ورزش و توجه صرف به کسب مدال و قهرمانی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

۸۰ درصد بودجه ورزش صرف دو ورزش قهرمانی می شود

این مقام مسئول همچنین از کمرنگ شدن ارزش ها در ورزش کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بودجه های ورزشی به صورت متوازن توزیع نمی گردد و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد منابع مالی ورزش کشور، به یک یا دو ورزش قهرمانی تعلق می گیرد.

افشین ملایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت ورزش و جوانان کشور

 ۴۸ درصد دانش آموزان کشور چاق هستند

مدیر کل حوزه دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت ورزش و جوانان کشور نسبت به افزایش فقر حرکتی در کشور هشدار داد و گفت: متاسفانه در اثر افزایش فقر حرکتی در کشور، ۲۶ میلیون ایرانی در معرض دیابت قرار دارند و همچنین ۴۸ درصد دانش آموزان کشور، مبتلا به چاقی هستند.

 وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نقش دولت در لایحه های مختلف ورزشی مشخص نیست، افزود: متاسفانه ورزش کشور فاقد یک نگاه استراتژیک ملی است و دولت سعی می کند که بخش اعظمی از بودجه کشور را به سمت بهداشت و درمان سوق دهد در حالی که توجه اصولی به ورزش در کشور می تواند میزان بیماری ها را به شدت کاهش دهد.

وی تامین سلامت عمومی مردم را مهم ترین چالش اصلی ورزش کشور عنوان کرد و گفت: برای این منظور باید اقدامات اساسی و بنیادین خود را از حوزه هایی همچون مهد کودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس آغاز کنیم و با یک زیر سازی پایدار ورزشی بتوانیم در مدت زمان کوتاهی، سلامت عمومی مردم را بیش از پیش بهبود بخشیم.

لزوم توجه به ورزش همگانی و قهرمانی با رویکرد و نگاه ملی – مذهبی

مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز در سخنان خود از انعقاد تفاهم نامه همکاری در رابطه با توسعه ورزش استان با رویکرد علمی و فرهنگی  بین دانشگاه تبریز و وزارت ورزش خبر داد.

سید محمد شروین اسبقیان بهره گیری از تجارب و توان علمی اساتید دانشگاه در رابطه با احیای رویکرد علمی و فرهنگی را از مهمترین سیاست های کنونی وزارت عنوان کرد و ابراز داشت:  اگر استان ما توانسته در چند سال اخیر، رتبه های برتر در شاخص های ورزشی را به خود اختصاص دهد ناشی از توجه بیش از پیش به علوم و فنون روز بوده است.

مسوول ورزش آذربایجان شرقی ادامه داد: برنامه ریزی کرده بودیم که از نظر کسب رتبه های ممتاز در شاخص های ورزشی، جزء سه استان برتر کشور باشیم که در دو سال اخیر به این هدف نیز دست پیدا کرده ایم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه طرح سند تدبیر ورزش استان اشاره و اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی های استانی در جهت ایجاد و ساماندهی هسته های کلیدی ورزش استان و سایر حوزه ها، این طرح اخیرا توسط معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی در جلسه استانداران ارائه شد که مورد قبول قرار گرفت و قرار است در کل کشور اجراء شود.

 اسبقیان همچنین بر لزوم توجه به ورزش همگانی و قهرمانی با رویکرد و نگاه ملی – مذهبی تاکید کرد و ادامه داد: اجرای نظام آموزشی مدون در حوزه ورزش، استفاده از توان بخش خصوصی، افزایش سرانه ورزشی و مواردی از این قبیل از مهم ترین سیاست های کنونی وزارت ورزش و جوانان است که ما نیز سعی می کنیم با توجه به منابع و امکانات خود در این راستا حرکت کنیم.

سید محمد شروین اسبقیان، مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی

تکمیل ورزشگاه یادگار امام (ره) با تاکید شخص وزیر صورت می گیرد

مدیر کل ورزش و جوانان استان از افزایش ایستگاه های سلامت استان همچنین از ۱۵۰ باب به ۳۰۰ باب خبر داد و گفت: تکمیل ورزشگاه یادگار امام (ره) به عنوان دهکده ورزشی شمالغرب طبق تاکیدات شخص وزیر صورت خواهد گرفت که بر اساس برآوردهای نهایی، تکمیل آن نیازمند ۳۷۳ میلیارد ریال اعتبار است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت خیرین در حوزه ورزش گفت: اعتبارات استانی و محلی برای اجرا و تکمیل پروژه هایی مانند ورزشگاه یادگار امام (ره) مشخص شده است ولی از توان شهرداری ها، بخش خصوصی و خیرین باید بیش از پیش استفاده کنیم.

اسبقیان در ادامه به مهمترین اقدامات صورت گرفته در اداره کل ورزش و جوانان استان در طول دو سال اخیر اشاره کرد که از آن میان می توان به میزبانی ۳۷ رویداد ورزشی بطور میانگین در سال، برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگ و بین المللی همچون تور دوچرخه سواری آذربایجان و افزایش تعداد ورزشگاران سازمان یافته به میزان شش درصد در هر سال اشاره کرد.

۲۱ درصد جمعیت استان در حوزه ورزش همگانی فعالیت می کنند

اسبقیان تعداد ورزشکاران استان را ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱ درصد از جمعیت استان در حوزه ورزش همگانی فعالیت می کنند که سعی می کنیم در آینده ای نه چندان دور این رقم را به ۲۸ درصد و بالاتر از آن برسانیم.

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنانی خود با اظهار تاسف نسبت به عدم کسب مدال توسط ورزشکاران استان در المپیک لندن گفت: کسب حداقل یک و حداکثر سه مدال در المپیک برزیل، یکی از مهمترین اولویت های اداره کل ورزش و جوانان استان است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *