به گزارش میانا به نقل از آناج، چند روزیست که آلودگی بلای جان هوای تبریز شده است و نفس مردمان این شهر را به تنگ آورده است. ادامه دار بودن این وضعیت باعث تشکیل جلسه ای در ستاد مدیریت بحران استان و تعطیلی امروز مدارس ابتدایی در تبریز شد.
حمید قاسمی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج گفت: بر اساس تصمیمات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تبریز، در پنج روز متوالی هوای این شهر شرایط ناسالمی را سپری کرد و به خصوص روز گذشته سهشنبه در اوج وضعیت هشدار و ناسالم قرار گرفت.
وی افزود: شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق ۲٫۵ میکرون در ۱۳۸p.s.i است و به حالت هشدار برای گروههای حساس رسیده است که علت آن، تداوم وارونگی هوا بوده ولی با این وجود، وضعیت تبریز بهتر از سایر کلانشهرهای آلوده کشور گزارش شده است.
وی ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش استان نیز بر اساس تصمیمات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تبریز، مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی تبریز و خسروشاه و همچنین تمام مقاطع تحصیلی مدارس استثنایی را تعطیل اعلام کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در پایان تصریح کرد: شاخص آلودگی هوا اگر زیر ۱۰۰ پی. اس. آی باشد سالم، بین ۱۰۰ و ۲۰۰ ناسالم، بین ۲۰۰ و ۳۰۰ وضعیت اضطرار و ۳۰۰ به بالا وضعیت بحرانی به شمار میرود و با وجود اینکه شرایط تبریز در ۱۶۰ پی. اس. آی قرار دارد، به بیماران قلبی، سالمندان، کودکان و افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند توصیه می شود تا از تردد در فضاهای شهری و خروج از منزل خودداری کنند.
محمد اشجعی، رئیس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان در گفت و گو با آناج با اشاره به پایداری هوای استان تا امشب، بیان کرد: موچی گذار برای استان پیش بینی می شود که بر اساس این موج از میزان آلودگی هوا تا فردا کاسته می شود.
آلودگی هوا یکی از مهم ترین بحران های محیطی کلانشهرهای ایران است که طی چهار دهه اخیر، باعث آسیب به سلامتی شهروندان شده، همچنین اثرات مخربی بر محیط زیست می گذارد و زندگی در این شهرها را پرهزینه و حتی خطرناک ساخته است. گسترش شهرنشینی، رشد جمعیت، صنعتی شدن، عدم ساماندهی سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری و مصرف بالای سوخت های فسیلی از یک سو و تغییرات کاربری و توسعه صنایع از سوی دیگر، افزایش غلظت آلاینده ها در هوای شهرها به ویژه شهرهای بزرگ را به دنبال داشته است. کلانشهر تبریز نیز با این بحران شهری مواجه است.
آلودگی اخیر هوای تبریز، چرا این همه مشکوک است؟
در همین راستا فارس نوشت: نکته دیگری که درباره آلودگی هوای اخیر شهر تبریز، خیلی از مردم این شهر و مسئولان را به خوف انداخته، مه غلیظ و خاکستری است که چهره شهر را ترسناک کرده است در حالی که در برخی روزها با وجود هشدارها درباره آلودگی هوا یا ناسالم بودن آن، چنین مهی دیده نمیشود.
از سویی، همیشه و در همه حال، دستگاههای ذیربط و به ویژه مسئولان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست میگویند، تاکنون اقدامات بسیاری را در زمینه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور شامل تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان صورت گرفته است، اما به راستی چرا با وجود این همه تدبیرها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، از جمله استاندارد کردن سوخت و معاینه فنی خودروها و بسیاری از کارها و اندیشههای دیگر، باز هم میزان آلودگی در کشور روز به روز بیشتر و دستیابی به هدفهای تعیین شده و نتایج مطلوب آنگونه که باید میسر نمیشود؟
معاینه فنی خودروها را بیخیال چه خبر از بنزین یورو ۴
از این حیث، بحران آلودگی هوا به علت پدیده وارونگی و افزایش غلظت آلودگی هوا، در هفتههای اخیر در کلانشهرها و مناطق صنعتی کشورمان و به ویژه در آذربایجان شرقی و به خصوص در شهر تبریز در حالت بحرانی و ناسالم گزارش میشود، به طوریکه این روزها هم میتوان آثار این آلودگی هوا را در کلان شهر تبریز مشاهده کرد.
به عبارت دیگر، در ۱۰ روز اخیر شهروندان شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشورمان مثل تهران، تبریز، البرز، اصفهان، اراک و … به دلیل پدیده وارونگی دما و افزایش غلظت آلودگی هوا به سختی نفس میکشند، و این روزها اقشار مختلف جامعه در این کلانشهرها، روزگار سختی را سپری میکنند!؟
مسکنی مثل اجرای طرح ترافیک
شاید تنها تصمیم اساسی مدیریت شهری پس از آن همه جلسه و سمینار و کمیتههای اضطراری توافق بر سر اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر باشد.
طرح ترافیک تبریز که جرقه ابتدایی آن با روزهای مه گرفته و پر دود همراه با نفس تنگی زمستان پیش و راهبندانهای چند ساعته در خیابانهای محدوده مرکزی تبریز مطرح شد، حالا انگار یکباره این دو مشکل را پشت سر گذاشتهایم که دیگر کسی راغب نیست آن همه جلسه و مصوبات ریز و درشت را پیگیری کند.
این خبرها تا جایی پیشرفت که حتی نقاط اجرای طرح و ساعات آغاز و پایان آن نیز در صدر خبرهای استانی قرار گرفت و تمام اینها نشان از عزم و جزم مسئولان شهری تبریز برای آغاز طرحی بود که به زعم کارشناسان هنوز از زیرساختهای آن در تبریز خبری نیست!
هنوز معلوم نیست این زمان مناسب دقیقا چه تاریخی است ولی همان طور که تجربه ۹ ساله آغاز بحث طرح ترافیک تبریز نشان میدهد باز هم پرونده آن به فراموشی سپرده شده و انگار تا دوباره تابلوهای سازمان محیط زیست اعلام وضعیت هشدار نکنند و تا روزانه هزاران دقیقه از وقت مردم در پشت ترافیک لج درآور خیابانهای مرکز شهر تلف نشود، کسی سراغ این موضوع خاک خورده را نمیگیرد.
امسال در آستانه روز هوای پاک مردم تبریز بیش از همیشه دلتنگ روزهای آفتابی و دیدن آسمان آبی هستند. آسمانی که روزهاست پشت پردهای از مه و دود خفته و شهر صنعتی شده بیباغ و سبزی را عبوستر نشان میدهد.
انگار تمام اینها پیش زمینهای است تا مردم استان خود را برای روزهای سختتر آماده کنند. روزهایی که بادهای منطقه دریاچه ارومیه با انتشار نمک، اراضی کشاورزی و درختان استانهای آذربایجان شرقی و غربی را مورد حمله قرار خواهند داد و دیگر آلودگی یک شوخی فصلی نیست.
بر اساس این گزارش در پایان فقط به این نکته اشاره میکنیم، که طبق آمارها، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند و سالانه ۳ میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست میدهند.
کلانشهرها در حال انتظار
حال آنچه در این زمینه اهمیت دارد اینکه، معضل آلودگی هوای کلانشهرها طی دهه اخیر و به ویژه چند سال گذشته، با وجود تمام تشدید اقدامات مسئولان و دستگاههای ذیربط در این ارتباط چون معاینه فنی خودروها، تعطیلی ادارات، سازمانها و مدارس، کنترل هوشمند، اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد، آبپاشی، نصب فن و پنکه و …، باز هم آلودگی هوا، در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشورمان به عنوان یک چالش اصلی و بسیار مهم برای سلامت شهروندان به حساب میآید.
نکته قابل تأمل دیگر اینکه، با وجود این معضل چندین ساله هنوز دستگاهها، سازمانهای ذیربط، مسئولان و دست اندرکاران این امر، راهکار عملیاتی و مفید برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها ارائه نکردند، و یا به سخن دیگر تا کنون هیچ گونه اقدام مناسبی برای کاهش این معضل انجام نشده است.
مرثیهای برای هوای پاک کلانشهرها
به هر حال آنچه در این خصوص مهم است این است، که ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ ﺩﺭ ﺩﺭﺍﺯﻣﺪﺕ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﺸﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷــﺪ؛ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ، ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻣﺠﺎﺭﻯ ﻫﻮﺍﻳﻰ ﻭ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﺁﺳﻢ میشود ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﺯﻥ ﻫﻮﺍ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺁﺳﻢ ﻣﻰﺷــﻮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺗﻤﺎﺱ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﺑــﺎ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮﻭﺯ ﺑﺮﻭﻧﺸــﻴﺖ ﻣﺰﻣﻦ ﻭ ﺁﻣﻔﻴﺰﻡ ﻣﻰﺷــﻮﺩ.
ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫــﻮﺍ ﺑﺎ ﮔﺎﺯ ﺭﺍﺩﻭﻥ (ﻧﺎﺷــﻰ ﺍﺯ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﻯ ﺩﻳﺰﻟﻰ ﻭ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺳﻨﮕﻴﻦ) ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﺳــﺮﻃﺎﻥ ﺭﻳﻪ ﻣﻰﺷــﻮﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﺮگ ﻭ ﻣﻴﺮ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺷــﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻣﻀﺮ ﺍﺳــﺖ ﻭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ عفونتهای ﺗﻨﻔﺴــﻰ ﻣﻰﺷــﻮﺩ. ﺣﺘﻰ ﺁﻟﻮﺩﮔــﻰ ﻫﻮﺍ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﺟﺒﺮﺍﻧﻰ ﺑﺮﺁﺛﺎﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻰ ﻭ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺩﺍﺭﺩ».
از سوی دیگر، مهمترین مسئلهای که در این خصوص از سوی کارشناسان این حوزه، به عنوان مهمترین چالش پیش روی کلانشهرها مطرح است، اینکه سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته و در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست میدهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژیهای مختلف تنفسی است.
در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در مدت ۱۰ روز آلودگی هوای تبریز یک مسئول در این باره اظهار نظر کرده و جلسهای در این رابطه برگزار شده است، مثل اینکه مسئولان ارشد استان سرشان به انتخابات خیلی گرم شده و فکری به نفس مردم نمیکنند.
انتهای پیام/پ