بررسی الزامات رهبر انقلاب در خصوص تحقیق و توسعه هسته ای در هشت سال آینده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، متن بیش از ۱۵۰ صفحه ای برجام، به جهت کثرت مطالب و پیچیدگی آنها، به احتمال فراوان باعث شده تا بخش قابل توجهی از مردم کشورمان از مطالعه آن صرفنظر کرده و تنها به تحلیل افراد و رسانه های مختلف بسنده کنند.
در نامه مهم رهبر معظم انقلاب که در روزهای گذشته خطاب به رئیس جمهور منتشر شد، برجام را «دچار نقاط ابهام و ضعف‌ های ساختاری و موارد متعددی» دانستند، که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه،‌ می‌تواند به خسارت‌ های بزرگی برای حال و آینده کشور منتهی شود.
ایشان همچنین در این نامه یادآور شدند: سازمان انرژی اتمی، ‌تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌ گونه ‌ای ساماندهی کند که در پایان دوره‌ی ۸ ساله هیچ کمبود فناوری برای ایجاد غنی‌سازی مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد. 
در سوی دیگر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب گفت: ما سعی می‌کنیم که کاملاً نعل به نعل تابع فرمان ایشان باشیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که خدای ناکرده فریب طرف مقابل را در اقدامات پیش‌رو نخوریم و با حمایت مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور وظایف خود را در این راستا به خوبی به پیش ببریم تا ضمن حفظ ساختار فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بتوانیم آن را نیز گسترش دهیم. به خصوص در به‌کارگیری این دستاوردهای هسته‌ای در زمینه صنعت، سلامت، کشاورزی و دیگر صنایع.
در واقع رهبر معظم انقلاب با این اقدام خود، نقشه های دشمن برای نقض تعهدات و فشار به ایران و نیز نفوذ به ساختارهای سیاسی و اقتصادی را نقش برآب کرد. مواردی که در صورت اجرا از سوی قوای مجریه و دولتمردان تامین کننده منافع ملی و پیشرفت کشور را با خود به همراه خواهد داشت.

بررسی الزامات رهبر انقلاب در خصوص تحقیق و توسعه هسته ای در هشت سال آینده
اعمال محدودیت برای فعالیت های هسته ای تنها بخشی از متن نهایی برجام و یکی از شیوه هایی که سرنوشت علمی کشور در زمینه فناوری های هسته در گرو آن خواهد بود. موضوعی که عدم توجه به آن می تواند در نهایت باعث کاهش دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته و مهاجرت دانشمندان به دیگر کشورها را به دنبال داشته باشد.
جمهوری اسلامی در دهه چهارم حیات خود در عرصه های مختلف نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، ورزشی و … توانسته حرکت روبه جلوی امیدوارکننده ای را در عین وجود تضییقات و فشارهای مختلف داشته و اهمیت این موضوع به حدی است که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از خطوط قرمز نظام در مذاکرات عنوان شده است. 
یعنی اگر تیم مذاکره کننده هسته ای حاضر به دست کشیدن از تمامی فعالیت های مرتبط هسته ای می شد، بی شک طرف غربی رضایت مندی بیشتری به منظور ادامه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در سایر زمینه ها از خود نشان می داد.
بدون شک باید در نظر داشت در حال حاضر کار ساخت دستگاه های هسته ای برای دانشمندان ایرانی کاری بس سهل و آسان است و این ادامه تحیق و توسعه در مسائل هسته ای است که می توان در دراز مدت سایر علوم را از دل آن بیرون آورد.
نیازکشور به تولید برق هسته ای 
انرژی هسته ای یک منبع انرژی جایگزین برای دیگر انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی می باشد. امروز، انرژی هسته ای تنها یک درصد از تولید برق کل ایران را شامل می شود، و در صورت افزایش این میزان می توان سالیانه شاهد صرفه جویی میلیاردی در هزینه های تولید برق از طریق سوخت های فسیلی همچون نفت و گاز و کاهش  آلاینده های زیست محیطی شد.
کاربردهای فناوری هسته‌ای در کشاورزی
امروزه فناوری هسته‌‌ای برای بهبود ابعاد مختلف کشاورزی از به ‌سازی و اصلاح ژنتیکی دانه ‌های گیاهی گرفته تا از بین بردن آفات و سرعت بخشیدن به رشد گیاهان به کار گرفته می‌ شود و در واقع کاربرد این فناوری به نوعی منجر به وقوع انقلابی در کشاورزی شده است.
در واقع با بهره‌ گیری از فناوری هسته‌ای این امکان فراهم می ‌شود که بتوانیم هم کیفیت محصولات تولیدی و هم میزان محصول را افزایش بدهیم، افزون بر این، بروز برخی مخاطرات در این عرصه از جمله آفت زدگی و ایرادات ژنتیکی نیز با استفاده از این فناوری به حداقل می رسد و همچنین می‌توان مانع از آسیب به محیط زیست شد.

صنعت پزشکی هسته ای و تولید دارو
شاید یکی از بزرگترین برنامه های کاربردی فن آوری هسته ای در زمینه پزشکی بوده است. در کل، سازمان انرژی اتمی ایران در تولید حدود ۵۵ نوع مختلف از داروهای رادیو و کیت پزشکی موفق شده است. این داروها به طور منظم در میان بیش از ۱۳۰ مرکز فعال هسته ای پزشکی و بیمارستان ها در سراسر کشور توزیع شده است. برآورد نشان می دهد که تا ۱۵۰۰۰ نفر استفاده از محصولات AEOI هر هفته و در حدود یک میلیون ایرانی هر سال از آنها بهره مند شوند.

تحقیق و توسعه هسته ای ایران
در میان این وضعیت، ایران، پیشرفت های قابل توجه در پزشکی هسته ای به دست آورد، قرار دادن آن در میان کشورهای پیشرو در این علم است. در حال حاضر، بیش از ۱۴۰ متخصص پزشکی هسته ای در ایران وجود دارد – و این کارشناسان نیاز به پژوهش است نادیده گرفته نمی شود.
تحیق و پژوهش هسته ای در بخش صنعت
اکثر صنایع در سراسر جهان در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی پرتو در برخی از فرم و یا دیگر. رادیو ایزوتوپ ها توسط خودرو و هواپیما تولید کنندگان، شرکت های استخراج معادن و نفت، و حتی شرکت های ساخت و ساز استفاده می شود. آنها همچنین در رادیوگرافی صنعتی استفاده می شود، اندازه گیری برنامه های کاربردی، ردیاب و برای دوستیابی. علاوه بر این، مواد رادیو اکتیو در تولید و عملیات از اقلام مصرفی مانند لوازم آرایشی و محصولات مو استفاده شود. فتوکپی همچنین استفاده از مقدار کمی از مواد رادیو اکتیو برای حذف استاتیک و جلوگیری از مربا کاغذ. آشکارسازهای دود یونیزاسیون است یک مثال دیگر از موارد است که در پرتو برای تشخیص دود تکیه می کنند.
روند حرکتی مذاکرات و متن نهایی برجام نشان می دهد که فرآیند تحقیق و توسعه صرفا در مورد سانتریفیوژها انجام شود و باید براساس محدوده و قیودی مورد توافق طرف غربی باشد و در یک جدول زمانی انجام شود.
از همه شدیدتر و خطرناکتر بحث نظارت‌ها است. در گذشته نظارت بر مراکز هسته‌ای روزانه نبود و افراد خاصی اجازه ورود داشتند و نظارت‌ها محدود بود اما در توافقنامه ژنو قرار شد یک‌دفعه آقایان ۹۰ درصد از اطلاعات هسته‌ای را ظرف ۳ ماه بدهند.
به هر حال نامه بسیار مهم رهبری خطاب به رئیس جمهور، فصل الخطابی بود برای همه مسئولین و کارشناسانی که در مدت دو سال به خوبی مذاکرات را رصد می کردند و مطعناً توجه جدی دولت به این الزامات، نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند و دولت قطعاً ملزم به اجرای الزامات ۹ بندی این نامه است.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *