گفتگو با پرویز خدابنده مداح پیشکسوت در شهرستان میانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان به سراغ کربلایی پرویز خدابنده رفتیم تا با این مداح پیشکسوت شهرستان میانه دقایقی را به گفتگو بنشینیم اینک ماحصل این گفتگو تقدیم می شود.

  • به عنوان سرآغاز بحث لطفا بفرمایید شما از چه زمانی وارد عرصه مداحی اهل بیت شدید؟

بنده مدت ۴۴ سال است که افتخار مداحی اهل بیت (س) را دارم. از دوران جوانی در هیئت محلی رقیه (س) در شهر میانه فعالیت داشتم بعد از آن هم هیئت محبان اهل بیت (س) را پایه گذاری کردیم و هم اکنون هم در هیئت پنج تن آل عبا به فعالیت های مذهبی و فرهنگی مشغولم.

  • گفتید در دوران انقلاب اسلامی پایه گذار یک هیئت بودید؟

بله، بنده در سن ۲۴ سالگی و در آن شرایط حساس با کمک هفت نفر از دوستان و عاشقان اهل بیت (س) توانستیم در سال ۱۳۵۷ هیئتی با نام مکتب امام خمینی (ره) را تشکیل دهیم.  کار این هیئت با همان هیئت محبان اهل بیت (س) که در ابتدا عرض کردم ادامه دارد شد.

گفتگو با پرویز خدابنده مداح پیشکسوت در شهرستان میانه

  • آقای خدابنده از نام گذاری میدان نماز شهر میانه بگویید؟

میدان نماز میانه، بله در پی اعتراضات مردم در زمان انقلاب ما در محل این میدان نماز جماعت بر پا کردیم و اذان گفتیم، در پایان این مراسم بنده به همراه دوستان نام میدان نماز را بر آن محل گذاشتیم که بعد از سالیان سال هم اکنون نیز این میدان با این نام در بین مردم شناخته می شود و شهرداری هم نام این میدان را نماز گذاشت.

  • به نظر کربلایی پرویز خدابنده ویژگی های بارز قیام امام حسین (ع) چه چیزهایی می تواند باشد؟

به نظر بنده پیام قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است و یک قیام فرا مرزی می باشد که تجمعات میلیونی تاسوعا و عاشورای حسینی در کربلا و بین الحرمین نشان دهنده این موضوع است. و بدون شک نقش مداحان به عنوان سفیران فرهنگی انتقال مفاهیم و معانی قیام تاریخی امام حسین (ع) و یارانش با وفایش در به وجود آمدن صحنه های حماسی در مقابل چشم مشرکین و استکبار جهانی بی تاثیر نیست.

  • به نظر شما نقاط ضعف هیئت های مذهبی شهر میانه چیست؟

به عقیده بنده تکثر و افزایش بیش از اندازه هیئت های مذهبی مهم ترین و اصلی ترین دغدغه به علت کاهش و انسجام و وحدت میان هیئات و دسته جات حسینی و پدیدار شدن سلایق اختلافات و همچنین فراهم ساختن راه های نفوذ دشمن به مفاهیم دینی و اخلاقی است.

  • راهکار شما برای این مسئله چیست؟

خوب تنها راه نظارت بیشتر در صدور مجوز برای هیئت ها می باشد و همینطور ایجاد وحدت و انسجام بیشتر با برگزاری مراسمات اجتماعات حسینی که در طول سالیان گذشته شاهد برگزای آن در سراسر کشور و همینطور شهرستان میانه هستیم.

  • به نظر جنابعالی چه عواملی در موفقیت یک مداح نقش دارد؟

به نظر بنده مداحان جوان باید پیشکسوتان این عرصه را الگو و چراغ راه خود قرار دهند و البته که سازمان و نهادی ذی ربط در ساماندهی آنان نیز باید وارد صحنه شده و سطح کمی و کیفی آنان را بالا ببرند.

  • در حال حاضر چه نهاد هایی این وظیفه را بر عهده دارند؟

خوب سازمان تبلیغات اسلامی و کانون مداحان که زیر نظر این اداره می باشد. البته به علت نو پا بودن کانون مداحان شهر میانه باعث شده در موضوع وحدت و انسجام میان مداحان شاهد نقط ضعفی نیز باشیم.

گفتگو با پرویز خدابنده مداح پیشکسوت در شهرستان میانه

  • نقش محوری و کلیدی شما در این سازمان چیست؟

بنده در حال حاضر قائم مقام شورای هیئت های مذهبی شهرستان میانه هستم و پیش از آن نیز به مدت ۶ سال در کانون مداحان فعالیت داشته ام.

  • وظیفه شورای هیئت های مذهبی شهرستان میانه چیست؟

خوب همان طور که از نامش پیداست، ساماندهی و صدور مجوز برای هیئت های تازه تاسیس و نظارت بر روند حرکتی آنها در ایام عزاداری سر و سالار شهیدان بخشی از مهم ترین وظایف این سازمان می باشد.

  • مداحی و شعر خوانی کار سختی است؟

بله، مداحی و شعر خوانی اگر بدون کسب اطلاعات و مطالعه همراه باشد بسیار کار سختی و دشورای است و این طور می توانم بگویم که کار هر کسی نیست.

کسی که در این راه قدم بر می دارد باید واقعاً از درون عاشق اهل بیت (س) بوده و مطالعه و تلاوت قرآن و باور قلبی داشتن به آیات و روایت آن است.

  • راه های نفوذ دشمن به هیئت های مذهبی در چیست؟

شاید پاسخ این سوال را هم اکنون نیز می توان به عینه مشاهده کرد، اشعار و عزاداری های وارداتی و تحریف مکتب عاشورا و شعار هایی که در شان اهل بیت(س) نمی باشد.

به عقیده بنده ریشه تمامی این دسیسه ها و توطئه ها از سوی وهابیت ملعون می باشد، و ما باید با تبدیل شور به شعور حسینی اجازه و فرصت را از دشمنان خود به منظور ضربه زدن به قیام تاریخی امام حسین(ع) را بگیریم.

گفتگو با پرویز خدابنده مداح پیشکسوت در شهرستان میانه

  • راهکار و توصیه شما برای مقابله با حربه های دشمنان چیست؟

توجه مفاهیم عمیق مکتب عاشورا از سوی هیئت های مذهبی و دسته جات حسینی و همچنین حفظ سبک های سنتی و سرودن شعرهای زنده و حماسی در راستای جلب رضایت خداوند و اهل بیت (س) مهم ترین اقدامات است که همگی باید بدان عمل کنیم.

  • جوانان میانه ای به سینه زنی و عزاداری خیابانی علاقه بیشتری دارند یا به نشستن در پای منبر و سخنرانی؟

سینه زنی و عزاداری خیابانی

  • در خانواده‌تان به غیر از شما شخص دیگری هم مداح می کند؟

پسرم هادی نیز در حال حاضر خادم اهل بیت (س) می باشد و مداحی می کند.

  •  به عنوان حسن ختام این گفتگو، در خلوت خودت چه شعری می خوانید؟

حسینه آغلاماخ هر یرده آرزو دی منه             گوزل آدی ایکی دونیاده آبرو دی منه

و اما سخن آخر…

در آخر از شما و همکارانتان در پایگاه خبری میانا کمال تشکر را دارم که به قشر مذهبی هم سری زدید و این مصاحبه را ترتیب دادید.

برایتان آرزوی موفقیت و سر بلندی را دارم.

 

گزارش از: امید کوهی – سید محمد حسینی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *