رادار بُرد بلند «فتح ۱۴» رونمایی و وارد مدار عملیاتی شد

به گزارش میانا به نقل از مرصاد، مرحله اصلی رزمایش یگان های واکنش سریع ارتش پس از انجام موفقیت آمیز مراحل مقدماتی دقایقی قبل با رمز لبیک یا حسین (ع) آغاز شد.

 

رزمایش بزرگ و مشترک محرم، با مشارکت نیروهای چندگانه ارتش از قبیل یگانهای واکنش سریع نیروی زمینی، راداری، موشکی، توپخانه، پدافند هوایی، تکاور، پهپاد، پایگاههای شکاری نیروی هوایی ارتش، یگانهای مهندسی، پشتیبانی و جنگنده بمب افکن ها، با همکاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و نیروهای مرزبانی ناجا، طی روزهای ۲۷ و ۲۸ مهر ماه جاری، در مناطق شمال غرب و غرب کشور  صورت می گیرد.
 

رزمایش محرم همزمان در استانهای کرمانشاه، کردستان، مرکزی و آذربایجان غربی در حال برگزاری است.

 

ارتقاء توانمندی های دفاعی، بالابردن سطح آموزش های نوین، تمرین جابجایی سریع نیروها و تجهیزات، تمرین اقدام در شرایط دشوار محیطی و تمرین استقلال تاکتیکی در مناطق پدافند هوایی از اهداف رزمایش محرم است.

 

 

 

 

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه بازدید از یکان‌های حاضر در رزمایش مشترک محرم این نیرو گفت: آمادگی رزمی یکان‌های شرکت کننده در رزمایش محرم بسیار بالاست.

 

امیرسرتیپ احمدرضا پور دستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین درباره توانمندی های نزاجا اظهار داشت: مدارک اقتدار و ظرفیت‌های دفاعی خود را در میدان رزمایش ارائه خواهیم کرد.

 

فرمانده نیروی زمینی در پایان خاطر نشان کرد: امروزه با چهره جدیدی از تهدیدهای نیابتی مواجهیم که بر اساس آن باید ظرفیت‌های خود را در میدان نبرد بالا ببریم.

 

 

آزمایش گرم سامانه‌های توپخانه‌ای اپتیکی با انهدام پهپاد دشمن فرضی

 

آزمایش گرم سامانه‌های توپخانه‌ای اپتیکی و بومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با انهدام پهپاد مهاجم با موفقیت در گروه پدافند هوایی خنداب انجام شد.

 

در این بخش از رزمایش مشترک ارتش آزمایش گرم سامانه‌های بومی «صافات» توسط کارکنان جوان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) به مرحله اجرا در آمد.

 

استفاده از سامانه‌های بومی صافات با توان کنترل آتش راداری و استفاده از تجهیزات اپتیکی و انهدام پهپاد مهاجم دشمن فرضی با سطح مقطع راداری بسیار کم بر فراز سایت هسته‌ای خنداب از اقدامات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در این مرحله از رزمایش بود.

 

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) وظیفه تأمین امنیت فضای محل برگزاری رزمایش و پشیبانی از جنگنده‌های نهاجا را بر عهده دارد.

 

 

سامانه مرکز فرماندهی و کنترل رزمی فکور در مدار عملیاتی قرار گرفت

 

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی که سال گذشته در قرارگاه پدافند هوایی رونمایی شده بود، صبح امروز همزمان با رزمایش مشترک محرم در مدار عملیاتی قرار گرفت.

 

براساس این گزارش سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند «فکور» برابر با راهبردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص دفاع هوایی کشور و بهره برداری در زمان تهدید و بحران به صورت تاکتیکی، طراحی و ساخته شده است. با ورود این سامانه به قرارگاه، عملاً با گذر از مرحله مکانیزاسیون، هوشمندسازی شبکه فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیاء(ص) تحقق می یابد.

 

این سامانه برای اولین بار و با محوریت معاونت فاوا قرارگاه پدافند هوایی و با روش های جدید و نوین در مدیریت پروژه، استفاده از تجهیزات سخت افزاری مشابه و ایجاد قابلیت انعطاف در نرم افزار مورد نیاز سامانه، کاملا منتطبق با سامانه Socبومی در پروژه پیامبر اعظم(ص) طراحی و ساخته شده است.

 

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) قابلیت جمع آوری اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی شامل حساسه‌های پسیو و اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری، سامانه های شنود و سیگنالی، عناصر دیدبانی، مراکز فرماندهی و کنترل هم جوار سامانه های موشکی را داشته و با پردازش و تلفیق اطلاعات و داده های ورودی، ضمن ارائه تصویر یک پارچه از منطقه تحت مسئولیت در خصوص نظارت و کنترل سامانه های دفاع هوایی، هواپایه و زمین پایه اقدام می کند.

 

 

رادار بُرد بلند «فتح ۱۴» رونمایی و وارد مدار عملیاتی شد

 

سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در رزمایش مشترک محرم ارتش از رونمایی جدیدترین سامانه راداری پدافند هوایی با عنوان «فتح ۱۴» در جریان این رزمایش خبر داد.

 

امیر سرتیپ دوم مسعود مقدس، سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در این رزمایش به خبرنگاران گفت: رادار بُرد بلند فتح ۱۴ در این رزمایش برای نخستین بار رونمایی و وارد مدار عملیاتی شد.

 

وی افزود: این سامانه کاملا دیجیتالی بوده و توسط قرارگاه پدافند هوایی و صنایع الکترونیکی شیراز ساخته شده است.

 

مقدس ادامه داد: سامانه راداری فتح ۱۴ مراقبتی است و خلأ پوشش‌های راداری را پر می‌کند. بُرد آن ۶۰۰ کیلومتر است و در کشف اهداف ریزپرنده و اهداف دارای سطح مقطع کم کاربرد دارد.

 

سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در رزمایش محرم تصریح کرد: این سامانه اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مراکز تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد و برای سامانه‌های موشکی بهترین رادار محسوب می‌شود.

 

وی عنوان کرد: سامانه راداری فتح۱۴ در برابر جنگ الکترونیک مقاوم است و در قواره‌های ثابت و تاکتیکی تعبیه شده که امروز شاهد استقرار و عملیاتی شدن اولین نمونه ثابت آن در منطقه غرب کشور هستیم.

 

سرتیپ دوم مقدس گفت: این سامانه که در غرب آسیا برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت اتصال سریع به شبکه فرماندهی و کنترل و جابجایی را داراست.

 

سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در رزمایش محرم در پایان عنوان کرد: این رادار می‌تواند اهداف را در تمامی زوایا و در ارتفاعات مختلف اعم از متوسط و بلند مورد شناسایی قرار دهد.

 

جنگنده‌های نیروی هوایی مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم را بمباران کردند

 

جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در جریان رزمایش محرم مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم را بمباران کردند.

 

در ادامه مرحله اصلی رزمایش گسترده و مشترک محرم، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش عملیات پشتیبانی از نیروهای سطحی را به اجرا گذاشتند.

 

بر اساس این گزارش، هواپیماهای جنگنده اف ۵ و صاعقه نهاجا در جریان این عملیات اقدام به بمباران وسیع مناطق تجمع نفرات و تجهیزات نیروهای مهاجم کردند.

 

حفظ امنیت آسمان منطقه رزمایش نیز توسط شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام/پ

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *