حلقه گمشده برون‌ سپاری خدمات شهری در شهرداری میانه!

امید کوهی در یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی میانا نوشت: مجموعه شهرداری به دلیل ماهیت کاری خود که همانا  خدمت رسانی است، همواره بیشترین ارتباط را با مردم را دارد. در این بین مطمعناً عملکرد شهرداری ها نیز بر پایه سنجش میزان رضایت مندی مردم از این خدمات ارزیابی خواهد شد.

با اندک توجهی به فضا و چشم ‌انداز شهری میانه و مقایسه آن با شهرهای هم تراز در استان و سایر نقاط کشور به سادگی در خواهیم یافت که کمیت و کیفیت کارهای انجام شده به لحاظ نیروی انسانی شاغل در واحد خدمات شهری و یا فضای سبز شهرداری و در قبال میزان بالای حقوق پرداختی به آنان بسیار ضعیف می باشد.

رشد روز افزون جمعیت و گسترش بی‌ رویه شهر میانه از سوی دیگر  ارتقاء خدمات شهری را تبدیل به امری اجتناب ناپذیر ساخته است. بدون شک ملاحظه می شود که شهرداری میانه در این حوزه علی رغم تلاش های انجام گرفته نتوانسته خود را از روزمرگی خارج و به به سمت مدیریت کیفی سوق دهد.

واگذاری امور خدماتی و عمرانی شهرداری میانه به بخش خصوصی همواره در طول سالیان گذشته  درگیر سیاست های متناقض و نا هماهنگ بین مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری  بوده است. سیاست های متناقضی همچون تغییر شیفت کاری کارگران حوزه خدمات در جمع آوری زباله های از شب به صبح و تغییر مجدد آن به حالت اولیه در طی ماه های گذشته و یا نامه های متعدد شهرداری میانه در خصوص  واگذاری واحد خدمات شهری به بخش خصوصی که متاسفانه با بی توجهی مجموعه شورای اسلامی دور چهارم شهر میانه که علی رغم بخشنامه های مرتبط از سوی دستگاه های کلان ذی ربط که می توانست استار اولیه را در زمینه برون سپاری دیگر واحده ها را فراهم سازد.

فی الحال به موضوعات ذکر شده از سوی شهرداری و شورای شهر میانه جامع عمل پوشانده نشده و نه تنهت به سمت خصوصی سازی قدمی برداشته نشده، بلکه هزینه های مازاد انسانی و اقتصادی را بر دوش سیستم مدیریت شهری گذاشته شده است.

حقوق و دستمزد بالای کارگران به جهت دولتی بودن سیستم مدیریتی در کنار عدم مدیریت صحیح و وجود بی انضباطی مالی باعث شده در تا در طول سال های گذشته بارها شاهد عقب افتادن پرداخت حقوق و مطالبات کارگران شهرداری میانه باشیم.

در این بین نامه جلیل خرده فروش شهردار میانه که قرار بود در راستای قوانین و مقررات مربوطه و جهت رعایت سقف بودجه مصوب سال جاری در ردیف های هزینه ای مربوطه و توجه ویژه به کیفیت خدمات شهری در آغازین ماه های سال به منظور بررسی مجدد کارشناسی شده موضوع و نحوه واگذاری خدمات شهری به بخش خصوص در شهرهای همجوار و همسطح میانه تا ۲۵ خرداد ماه ۹۴ مجدداً به شورای اسلامی شهر میانه تحویل داده شود، تا بدین لحظه خبری از طرح آن در جلسه توسط رئیس شورای اسلامی شهر میانه به میان نیامده است.

موضوعی که در میان اتفاقات به وجود آمده و غیبت ۴ عضو از جلسات شورا در طی ماه های اخیر به باد فراموشی سپرده شده و این پارلمان محلی را دچار حواشی بسیار و از ماهیت و وظایف اصلی خود دور ساخته است. هر چند شهروندان میانه ای از ۱۲ شهریور ماه سال جاری همچنان منتظر برگزاری انتخابات هیئت رئیسه جدید و برگزاری جلسات شورا اسلامی شهر میانه و از میان رفتن اختلافات به وجود آمده هستند، باید منتظر ماند و دید بخشنامه های دولت در سال ۹۴ در خصوص برون سپاری واحدهای خدمات شهرداری کی عملی خواهد شد.

نبایستی فراموش کرد که واگذاری امور خدمات شهری مانند جمع آوری زباله‌ ها، نظافت شهری، حفظ و نگهداری فضاهای سبز، جمع ‌آوری تفکیک، تبدیل و باز یافت مواد زائد جامد،  نظافت و نگهداری سرویسهای بهداشتی، کنترل ساختمان و جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌ رویه، کنترل سد معبر، مبلمان شهری مانند نمادهای شهری ، زیباسازی ـ نورپردازی و … در نقاط مختلف شهر از جمله مواردی است شهرداری ها می توانند طبق قوانین مربوطه انجام امورات آن را به بخش خصوصی واگذار نمایند.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *