اصلاح و اصلاحات، جدای از راه امیرمؤمنان علی (ع) معنا ندارد/ کارساز نبودن ضربه ی عدالت مسئولین به پیکره مفاسد اقتصادی!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  بار دیگر لیالی قدر فرا رسید و  به بهانه شهادت حضرت علی (ع) در این ایام به یکدیگر تسلیت گفته و به سوگ و عزاداری مشغول می‌شویم.

آنچه که مهم است و باید بدان توجه ویژه ای داشته باشیم این مسئله است  که ما در بسیاری زمان ها فقط ادعای شیعه بودن داریم و بس، اگر با دیده ‌ای واقع بینانه به امورات مهم پیرامون خود بنگریم، خواهیم فهید که شیعه واقعی بودن آن چیزی نیست که در حال حاضر در برخی از معادلات و در رفتار ما در حال رخ دادن است، و اینجا سوالی پیش خواهد آمد که براستی شیعه واقعی کیست؟!

آیا نمی‌شود در سیاست، در مسائل اجتماعی و اخلاق و رفتار و سایر امور، مانند حضرت علی (ع) رفتار کرد؟! براستی در امور بیت المال مسلمین نمی‌توان علی گونه بود و سپس داعیه دار شیعی بودن کرد؟!

حال با بهتر است برای یافتن پاسخ این سوالات، نگاهی به وصایاى حضرت علی (ع) در واپسین دم حیات و به وصیت گهربار ذیل داشته باشیم.

این آن چیزى است که على پسر ابوطالب وصیت مىکند:

 به وحدانیت و یگانگى خدا گواهى مىدهد و اقرار مىکند که محمد بنده و پیغمبر اوست، خدا او را فرستاده تا دین خود را بر دیگر ادیان پیروز گرداند. همانا نماز، عبادت، حیات و زندگانى من از آن خداست. شریکى براى او نیست، من به این امر شدهام و از تسلیم شدگان اویم .

فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بیتم و هر کس را که این نوشته من به او رسد را به امور ذیل توصیه و سفارش مىکنم :

۱- تقوای الهى را هرگز از یاد نبرید، کوشش کنید تا دم مرگ بر دین خدا باقى بمانید.

۲- همه با هم به ریسمان خدا چنگ بزنید، و بر مبناى ایمان و خداشناسى متفق و متحد باشید و از تفرقه بپرهیزید، پیغمبر فرمود: اصلاح میان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چیزى که دین را محو مىکند، فساد و اختلاف است .

۳- ارحام و خویشاوندان را از یاد نبرید، صله رحم کنید که صله رحم حساب انسان را نزد خدا آسان مىکند.

۴ -خدا را! خدا را! درباره یتیمان، مبادا گرسنه و بى سرپرست بمانند.

۵- خدا را! خدا را! درباره همسایگان، پیغمبر آن قدر سفارش همسایگان را فرمود که ما گمان کردیم مىخواهند آنها را در ارث شریک کند.

۶- خدا را! خدا را! درباره قرآن؛ مبادا دیگران در عمل کردن، بر شما پیشى گیرند.

۷- خدا را! خدا را! درباره نماز؛ نماز پایه دین شماست .

۸- خدا را! خدا را! درباره کعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطیل شود که اگر حج متروک بماند، مهلت داده نخواهد شد و دیگران شما را طعمه خود خواهند کرد.

۹- خدا را! خدا را! درباره جهاد در راه خدا، از مال و جان خود در این راه مضایقه نکنید.

۱۰- خدا را! خدا را! درباره زکات؛ زکات آتش خشم الهى را خاموش مىکند.

۱۱- خدا را! خدا را! درباره ذریه پیغمبرتان، مبادا مورد ستم قرار گیرند.

۱۲- خدا را! خدا را! درباره صحابه و یاران پیغمبر، رسول خدا (صلى الله علیه و آله) درباره آنها سفارش کرده است .

۱۳- خدا را! خدا را! درباره فقرا و تهیدستان، آنها را در زندگى شریک خود سازید.

۱۴- خدا را! خدا را! درباه بردگان، که آخرین سفارش پیغمبر درباره اینها بود.

۱۵- در انجام کارى که رضاى خدا در آن است بکوشید و به سخن مردم (در صورتی که مخالف آن هستند) ترتیب اثر ندهید.

۱۶- با مردم به خوشى و نیکى رفتار کنید چنانکه قرآن دستور داده است .

۱۷- امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید؛ نتیجه ترک آن این است که بدان و ناپاکان بر شما مسلط خواهند شد و به شما ستم خواهند کرد، آنگاه هر چه نیکان شما دعا کنند، دعاى آنها برآورده نخواهد شد.

۱۸- بر شما باد که بر روابط دوستانه ما بین خویش بیفزایید، به یکدیگر نیکى کنید، از کنارهگیرى و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهیزید.

۱۹- کارهاى خیر را به مدد یکدیگر و به اتفاق هم انجام دهید، از همکارى در مورد گناهان و چیزهایى که موجب کدورت و دشمنى مىشود، بپرهیزید.

در انجام کارى که رضاى خدا در آن است بکوشید و به سخن مردم (در صورتی که مخالف آن هستند) ترتیب اثر ندهید.۲۰- از خدا بترسید که جزا و کیفر خدا شدید است .

خداوند همه شما را در کنف حمایت خود محفوظ بدارد و به امت پیغمبر توفیق دهد که احترام شما (اهل بیت) و احترام پیغمبر خود را پاس بدارند. همه شما را به خدا مىسپارم .

 سلام و دورد حق بر همه شما

زمانی که سخن از مدیریت اسلامی می شود، شاید یکی از اولین سوالاتی که مطرح می شود این است که مقصر ناکارآمدی و ضعف سیستم اداره در کشور تا چه اندازه نبودن تئوری منبعث از دین است و تا چه اندازه ضعف در اجرا؟

اصلاح و اصلاحات، جدای از راه امیرمؤمنان علی (ع) معنا ندارد/ کارساز نبودن ضربه ی عدالت مسئولین به پیکره مفاسد اقتصادی!

 امروز کشور مسلمان و شیعه حضرت علی (ع)  تشنه ی فعالیت های  اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه گذاری مطمئن است.بی شک اگر دست مفسدان و متیازطلبان و سوء استفاده کنندگان از امکانات بیت المال  قطع نشود، سرمایه گذار و تولید کننده و اشتغال طلب همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آن به استفاده از راه های نامشروع و غیر قانونی تشویق خواهند شد.

در آذرماه ۱۳۸۰، و همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام، نماز عبادی سیاسی جمعه تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای – رهبر معظم انقلاب اسلامی – برگزار شد .

یکی از عناوین مهم خطبه اول معظم له، مبارزه با فساد مالی و اقتصادی بود. ایشان در پایان خطبه اول فرمودند:« امروز اگر شعار مبارزه با فساد مالی و اقتصادی داده می شود، هر کس پیرو امیرالمؤمنین است، باید از این شعار پیروی کند; هر کسی به معنای واقعی کلمه، دنبال صلاح و اصلاح است، باید دنبال این کار، حرکت کند» . اصلاح و اصلاحات، جدای از راه امیرمؤمنان علی (ع)  معنا ندارد .

الگوی حکومت جمهوری اسلامی ایران، حکومت علوی است و شعار حضرت امیر(ع) در حاکمیت، مبارزه با فساد مالی و اقتصادی است . مگر می شود نظام را «نظام علوی » بنامیم و شعار علی (ع) را ندهیم؟ اگر غیر از این اندیشه در ادامه مسیر بر راهمان سایه گستراند، از خط علی (ع) جدا شده ایم و اصلاح ما در ردیف نفی حاکمیت علوی تفسیر می شود.

از این رو مقام معظم رهبری فرمودند: «باید از این شعار پیروی کنیم »؛ «باید دنبال این کار حرکت کنیم » ; یعنی مفری وجود ندارد . همه شعارها در کنار این شعار بزرگ، رنگ می بازد . شعارهای غیر این فریاد که بوی عناد با این شعار را دارد، نمی تواند در حکومتی که از حاکمیت حضرت امیر(ع) الگو می گیرد، جایگاهی بیابد. قطعا پیروان آن امام همام هر رهرو راه غیر راه علی علیه السلام را به مؤاخذه می کشانند .

با این تعابیر یکی از بزرگترین مسؤولیت های مسؤولان کشور  از جمله رئیس جمهور تعقیب مفاسد مالی و اقتصادی است که باید در برنامه دولت قرار گیرد.  گلایه آشکار و ابراز نارضایتی از عملکرد مسئولان در مبارزه با فساد، با یک راهکار روشن در کلام رهبری همراه شد که اگر به آن عمل شود می‌تواند کارساز باشد.

رهبر انقلاب در پایان، این راه را به مسئولان قوا نشان دادند که: «چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند.»

فرمان سوم از  8فرمان رهبر معظم انقلاب در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی ناظر بر این نکته بود که کار مبارزه با فساد چه در دولت و چه در قوه قضاییه باید به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت سپرده شود.

رهبر معظم انقلاب در این بخش از فرمان خود تأکید کرده بودند: «دستی که می‌ خواهد با نا پاکی در بیفتد باید خود پاک باشد و کسانی که می‌ خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از اصلاح باشند».

خرداد سال۸۳ آیت‌ الله العظمی خامنه ‌ای از این موضوع تعبیر به این مفهوم کردند که «با دستمال کثیف نمی‌ شود شیشه را تمیز کرد و اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد».

حضرت آیت الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به نامه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در ارتباط با برگزاری «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقومه‌ای را صادر کردند.

متن مرقومه رهبر معظم انقلاب که توسط معاون اول رئیس جمهور در محل برگزاری این همایش در سالن اجلاس سران قرائت شد، به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

اصلاح و اصلاحات، جدای از راه امیرمؤمنان علی (ع) معنا ندارد/ کارساز نبودن ضربه ی عدالت مسئولین به پیکره مفاسد اقتصادی!

آقای جهانگیری در نامه خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی، به برگزاری همایش ملی "ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" با حضور مسئولان قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و عمومی، تشکل‌های خصوصی، گروه‌های مردم نهاد و اصحاب رسانه اشاره کرده و محورهای کلی همایش را «برنامه و راهبردهای حاکمیت در مبارزه با فساد»، «نقش جامعه مدنی در مقابله با فساد»، «مبارزه مردمی و نقش فرهنگ در مقابله با فساد» برشمرده بود.

با روی کار آمدن دولت روحانی جلسات ستاد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دوباره آغاز شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جلسه را برعهده گرفت در برخی موارد با تغییر دستور کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی همراه شد.

بررسی رویه ‌های فساد برانگیز در نظام بانکی، گمرک و بخشنامه‌ های دولتی که باعث ایجاد رانت در اقتصاد کشور می‌شود، جایگزین بررسی موردی پرونده‌های فساد اقتصادی در این ستاد شده.

  5ماه بعد از آن نامه اسحاق جهانگیری که ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را هم برعهده دارد از ارائه گزارش مفاسد اقتصادی در سالروز دستور مقام معظم رهبری درخصوص پیگیری مفاسد اقتصادی خبر داد تا رویکرد شعاری روحانی در اینکه اسامی مفسدان نباید در جیب رئیس دستگاه اجرایی بماند، در عمل هم ثابت شود. ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری که گذشت سالروز فرمان ۸ماده‌ای رهبر معظم انقلاب به روسای قوای سه‌گانه درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی بود.

حالا باید دید دولت کی به وعده خود برای انتشار گزارش عمل می‌کند و اگر عمل می‌کند گزارش منتشر شده تا چه حد دانه درشت‌های فساد را هدف گرفته است؟ 

بدون شک برگزاری همایش و شعاردادن چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی و اجتماعی دردی را دوا نمی کند و این را می توان از تجربه چندین و چندساله روسای جمهور کشور از آیت الله هاشمی گرفته تا خاتمی و احمدی نژاد و روحانی به خوبی فهمید.

بر همگان روشن است که برای حل معضلات و مشکلات باید آستین ها را بالا زد و عمل کرد. اما مدیران اجرایی ما چه در بخش سیاسی چه اقتصاد و چه فرهنگی تا کنون نشان داده اند که برای اثبات ولایتمداری خود و برای بیان این که رویکردهای آنها صحیح است از همایش ها و نشست هایی استفاده کنند که در آنها فقط شعار داده می شود و از عمل خبری نیست.

 

اصلاح و اصلاحات، جدای از راه امیرمؤمنان علی (ع) معنا ندارد/ کارساز نبودن ضربه ی عدالت مسئولین به پیکره مفاسد اقتصادی!

عملی که تا کنون در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز آنطور که باید و شاید رخ نداده است.با این حال اما از دولت سازندگی تا دولت عدالت طلب و تا دولت تدبیر امروز ؛ حرف و شعار درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی زیاد بود و همایش ونشست های زیادی نیز در این خصوص برگزار شده است اما باز هم با وجود همه این شعارها و همایش ها از اختلاس های میلیاردی رونمایی می شود و بازه هم دانه درشت ها و آقا زاده ها در اقتصاد کشور جولان می دهند.

هر چند دولت یازدهم مدعی است که بهترین راهکارها را برای مبارزه با فساد انجام داده اما ازگلایه های رهبری به همایش ضد فساد دولت و بیانات مجدد ایشان در دیدار با مردم و مسئولین کاملا پیداست که ایشان هنوز از عملکرد قوا در زمینه مبارزه عملی با فساد راضی نیستند.

در واقع هنوز درلایه های مدیریت اقتصادی کشور، فساد ستیزی نشده است و در قوانین فساد زای اداری تغییرات اساسی دیده نمی شود. عملکرد دولت تدبیر هم تنها در معرفی چند عامل فساد است و در واقع می توان گفت ریشه های فساد هنوز هم در اقتصاد کشور جوانه می دهند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *