افزایش جوانان قلیان بدست در پارک های شهر میانه / مسئولین فعلاً روزه سکوت گرفته اند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در حال حاضر قهوه خانه ها و استفاده از قلیان به عنوان یکی از معضلات اصلی جامعه ما محسوب می شود. وجود انواع قهوه خانه و سفره خانه ها و تبدیل آنها به شغل های کاذب، سبب شده تا در این راستا استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح و تفنن روز به روز در جامعه چشم گیر تر شود.

 گسترش این معضل اجتماعی مصرف برخی اقلام مخدر و رواج آن در انظار عمومی این روزها دامن گیر پارک ها و فضاهای سبز  که جزو مراکز پر رفت و آمد و خوش آب و هوا بشمار می آیند نیز شده است.

معدود پارک های شهر میانه همانند سایر نقاط کشور به عنوان  محلی  برای تفریح خانواده ها، با آغاز تعطیلات تابستانی و مساعد شدن شرایط جوی میزبان مردمی است که به این پارک می آیند تا هم از وسایل بازی آن استفاده کرده و هم ساعاتی را در کنار خانواده های خود سپری کنند.

افزایش جوانان قلیان بدست در پارک های شهر میانه / مسئولین فعلاً روزه سکوت گرفته اند!

در نگاه اول وقتی وارد این  پارک ها  می شوی، فکر می کنی همه برای تفریح و استشمام هوای پاک به آنجا آمده اند، اما اگر عمیق تر به اطراف بنگری متوجه می شوی برخی افرادی که به این مرکز برای تفریح آمده اند که معنای واقعی تفریح را گم کرده اند و در میان فضای سرسبز، به دنبال تفریح دیگری به نام " قلیان " هستند.

خانواده هایی که بعد از گذراندن یک روز کاری سخت و پر استرس و همچنین دوری از محیط خانواده و فرزندان، ساعاتی را هم که برای در کنار هم بودن و استفاده از فضای پارک ها سپری می کنند، با دود قلیان جوانان و فضای مسموم و آلوده ای مواجه هستند.

دردناک تر اینکه با وجود چنین صحنه های خواهید دید که برخی والدین با همراهی فرزندان در مصرف قلیان قبح اینکار را از بین برده و به جرات میتوان ادعا کرد که قلیان کشیدن در بین نوجوانان و جوانان میانه ای تبدیل به فرهنگی نو گشته که متاسفانه روز به روز در حال افزایش است.

افزایش جوانان قلیان بدست در پارک های شهر میانه / مسئولین فعلاً روزه سکوت گرفته اند!

جوانانی که گاهاً خود راضی به این سرگرمی کاذب نیستند، عمدتاً نبود شغل و بیکاری و مشکلات خانوادگی را عامل گرایش به قلیان  و مصرف آن را نوعی آرامش دهنده و کاهنده مشکلات زندگی خود می پندارند.

بدون شک و با کمی توجه می توان دریافت علی رخم برنامه های متعدد مسئولین و متولیان امر در ساماندهی و رسیدگی به مشکلات قشر جوان، این قهوه خانه ها هستند که تبدیل به مراکز پر کردن اوقات فراغت جوانان گشته است.

مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور از سال ۸۳ ممنوع شد اما این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال ۸۴ با اصلاح تبصره ای، عرضه قلیان در اماکن عمومی، قهوه خانه ها و رستوران های سنتی مجاز اعلام شد اما در فاصله کمتر از یک سال قلیان ها دوباره جمع شدند.

مطرح شدن بحث ممنوعیت قلیان ها در دولت های گذشته مخالفت صنف قهوه خانه داران را به دنبال داشته است و این امر باعث شد تا متولیان امر سیاست متعادل تری در رابطه با قلیان اتخاذ کنند.

در کنار این موضوعات نباید فراموش کرد که  ابتلا به سرطان در کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافته است به طوری که ۳۵ درصد علل سرطان ها مستقیما با عوامل خطر بویژه ‏دخانیات ارتباط دارد.

افزایش جوانان قلیان بدست در پارک های شهر میانه / مسئولین فعلاً روزه سکوت گرفته اند!

همچنین طبق آمار ارائه شده سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می ‏میرند و آمارهای وزارت بهداشت ‏نشان می دهد که ‏‏۱۵ درصد جوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در کشور مصرف ‏کننده قلیان هستند و سالانه ۳۵ هزار ‏تن تنباکو در کشور دود می شود.

شاید برچیده شدن کامل قلیان سرا ها بعید به نظر برسد، اما نظارت جدی بر این اماکن و بسترسازی برای ایجاد مکان های مناسب برای گذران اوغات فراغت برای جوانان کمترین کاریست که انتظار می رود نهادهای نظارتی از عهده آن برآیند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *