فاجعه ای به سبک داعش در موزه شهر میانه+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، گروه تروریستی داعش با حمله به موزه‌های شهر مورد تصرف آثار بسیار باارزش و تاریخی را به وسیله پتک و ابزار دیگر نابود می کند.

 این آثار باستانی و تاریخی، هم اکنون پرستیده نمی شوند بلکه به عنوان اسناد تاریخی و مردم شناختی، هویت و پیشینه یک ملت کهن را نشان می دهند. 

حال داستان تنها موزه تاریخی شهر میانه با بی مهری و بی توجهی مسئولین و متولیان امر و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی چیزی شبیه همین واقعیت است و با وجود اینکه می تواند در تمام طول سال پذیرای گردشگران زیادی باشد اما از اویل سال جاری همچنان تعطیل و همشهریان و گردشگران که از راه‌های دور به این مجموعه تاریخی می‌آیند، با درب بسته آن مواجه می‌شوند.

درب اولین موزه تاریخی شهر میانه به روی عموم همچنان بسته است


از سال ۱۳۷۶ طرح تأسیس موزه میانه تصویب گردیده و از بنا قرار بر آن بود که طبقه دوم ساختمان ارشاد سابق واقع در خیابان معلم جنوبی محل موزه باشد، ولی متأسفانه از همان تاریخ تا سال ۱۳۹۱ این موضوع به صورت راکد یا نیمه راکد مانده بود، تا اینکه دوباره از سال ۱۳۹۱ دوباره پیگیری ها مجدانه آغاز گشت و بالاخره با در اختیار قرار دادن مکان و تجهیزات اولیه موزه تاریخی میانه از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری میانه، علی رغم وعده مسئولین برای شروع بکار موزه در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه سال گذشته، نهایتاً نخستین این موزه تاریخی در بهمن ماه سال ۹۳ و همزمان با دهه مبارک فجر در جنب ساختمان شورای اسلامی شهرمیانه با ۵۰۰ متر زیربنا با هزینه ۱ میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال، به بهره برداری رسید، اما متاسفانه بعد از این افتتاح و بهره برداری مردم تنها چند روز از ایام تعطیلات عید توانسته اند به این موزه دسترسی داشته باشند و بعد از آن  درب این موزه هنوز بر روی همشریان و مسافران باز نشده است.

کم کاری و کوتاهی های انجام شده از سوی میراث فرهنگی و گردشگری استان در راستای ایجاد اداره گردشگری و میراث فرهنگی و راه اندازی موزه با امکانات کامل در شهرستان میانه یکی از موضوعاتی است که بارها از سوی مسئولین شهرستان بدان پرداخته شده است، اما با وجود آثار و اشیاء بی شمار و بی نظیر تاریخی در شهرستان میانه و با وجود پیگیری های شهرستان و خواست مردم متاسفانه چند سالی است که این موضوع راکد مانده و رسیدگی نمی شود.

IMG_0344
بسیاری از آثار شهرستان میانه در موزه شهرهای دیگر به نمایش گذاشته شده است،  نفیس ترین اشیاء تاریخی که می توانست در موزه میانه باشد هم اکنون در موزه مراکز استان و یا منازل شخصی همشهریان در حال نگهداری است.
 پیشینه و سابقه تاریخی شهر ستان میانه به ده ها سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و بعضی نوشته ها سابقه تاریخی میانه را تا ۷۲۰ سال پیش از میلاد نیز نقل می‌کنند.
وجود کتیبه های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه های سفالین در شهرستان میانه ، قدمت تاریخی آن را به دوره های پیش از تشکیل دولت ماد می رساند.

شهرستان میانه با تاریخ چند هزار ساله خود، دارای آثار و بناهایی با ارزش تاریخی و باستانی است که توجه به آنها می تواند صنعت توریسم و گردشگری این منطقه را بیش از بیش تقویت کند، ولی بی توجهی به حفظ و نگهداری این آثار علاوه بر نابودی آثار، بلکه سبب متضرر شدن و عدم توسعه گردشگری، فرهنگی و اقتصادی شده است.
شهرستان میانه به عنوان بزرگترین شهرستان استان آذربایجان شرقی به لحاظ وسعت  تا به امروز با نزدیک به ۳۰۰ اثر به ثبت رسیده بعد از مرکز استان بیشترین تعداد آثار باستانی را در میان شهرستان های استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است.

IMG_0345
 در شهرستان میانه بیش از ۱۰۰ تپه باستانی و دهها مسجد و امامزاده و پل ، قلعه و دهها اثر باستانی دیگر وجود دارد که جزو آثار باستانی  به شمار می روند و این آثار توانمندی ثبت ملی را دارند و بی شک جزو افتخارات تاریخ این مرز و بوم بمشار می آیند.
در این میان تعدادی از آثار باستانی میانه در شمار معماری های منحصر به فرد محسوب می شود و اولین اثر باستانی ثبت شده در استان متعلق به شهرستان میانه می باشد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۴ نظر

  1. حسن مددی

    جناب آقای کوهی با عنایت به نوشته های شما در خصوص بازگشایی موزه شهرستان لازم است خاطر نشان شوم سازمان میراث فرهنگی استان به تمام تعهدات خود در خصوص احداث موزه تاریخی با مشارکت شهرداری میانه صد در صد انجام داده است علت بسته بودن موزه میانه انجام ندادن تعهدات شهرداری مبنی بر نیروی کار و حفاظتی است که بر عهده شهرداری میانه میباشد

    خواهشمند است از الفاظ مناسب استفاده کنید داعش چه ربطی به میانه دارد مگه قرار ه مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از داعش الگو برداری کنن ……..که شما موضوع باز گشای را به داعش ربط دادین. .. تکرار میکنم میراث فرهنگی استان به تمام تعهدات خود در خصوص موزه تاریخی میانه انجام داده است عدم بازگشایی کمبود نیروی انسانی از طرف شهرداری میباشد

    • جناب آقای مددیخاطرنشان می شوم شما مسئول یک تشکیلاتی هستید؛ لطفا با ادبیات سازمانی و اداری پاسخگو باشید… با این لحن و شیوه ای که شما اینجا وارد شده و افاضه فرموده اید ما یاد هیتلر و موسولینی و داعش می افتیم؛ تاکید می کنم که با ادبیات برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی سخن بگویید و …

      تکرار می کنم این ادبیات شما ما را به یاد دیکتاتورهای بزرگ عالم و این اواخر داعش انداخت…

  2. من فکر کردم سالمندان میانه را می گوید اخه سالمندان یک نامش موزه است

  3. یعنی چی در منازل شخصی همشهریان نگهداری میشود میشه بیشتر توضیح بدین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *