کبک‌ها را شکار نکنید /وجود کبک در طبیعت بهترین راه حل کنترل آفت سن گندم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در طی سال‌های گذشته جمعیت کبک ها کاملا در حد نرمال و طبیعی حفظ شده بود، اما دخالت روزافزون بشر در طبیعت که شامل چرای مفرط مراتع، سم‌پاشی‌های بی‌رویه باغات و مزارع با سموم با طیف اثر وسیع و ماندگاری بالا و شکار بی‌رویه منجر به کاهش شدید جمعیت دشمنان طبیعی این آفت مهم و خطرناک گندم و جو شده است.

سن گندم به منظور عبور از شرایط دیاپوز زیر پوشش بوته‌ها در ارتفاعات رفته و کبک نیز برای تغذیه از بذور گیاهان پوشش بوته‌ها را بر هم زده و سن‌ها را شکار می‌کند.

هر کبک قادر است روزانه ۲۰ تا ۵۱۰ عدد سن شکار کند و به طور متوسط هر کبک طی مدت حضور خود در کوهستان حداقل ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ عدد سن را شکار می‌کند و از آلودگی به طور میانگین یک تا دو هکتار مزرعه گندم به این آفت جلوگیری کند .

حال اگر در هر دره و کوهستان جمعیت قابل توجهی کبک حضور داشته باشد، ضمن زیبا و مفرح بودن طبیعت به مرور جمعیت سن غلات نیز به تعادل خواهد رسید .

 علاوه بر این مبارزه طبیعی با آفات از گسترش بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی حاوی سموم کشاورزی همچون سرطان نیز جلوگیری می‌شود‌.

فقهی فرهمند مسئول اداره حفاظت محیط زیست میانه در گفتگو با خبرنگار میانا، از افزایش آفت سن گندم در مزارع دهستان های  کله بوز شرقی و غربی و همچنین  اوچ  تپه شهرستان میانه خبر داد و خواستار مشارکت کلیه اقشار جامعه در از بین بردن این آفت مزارع گندم شد.

وی با اشاره  به حساسیت موضوع ضمن انتقاد  از چرای بیش از ظرفیت مراتع و شکار غیرمجاز کپک بر لزوم  استفاده از سموم دفع آفات با نظر کارشناسان کشاورزی تاکید کرد و افزود: خسارات زیست  محیطی، بهداشتی و اقتصادی ناشی از این امر غیرقابل جبران بوده و در آینده ای نه چندان دور و در صورت ادامه این روند گریبانگیر همه کشاورزان خواهد شد.

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *