صحنه هایی دیده نشده از رزمندگان و شهدای لشکر ۳۱ عاشورای آذربایجان شرقی+فیلم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، سلاح‌های شیمیایی در طول جنگ ایران و عراق به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای بازدارندگی و مقابله و نیز اهرم فشاری در دست رژیم عراق بود که با کیفیت و کمیت دلخواه آن رژیم استفاده شدکه نتایج وحشتناکی را به بار آورد، این نتایج ناشی از سکوت مجامع بین المللی و همسوئی قدرت‌های استکباری با سیاست‌های رژیم عراق بود.

بی تردید وسعت تهاجمات شیمیایی رژیم عراق در بهمن ۱۳۶۴ در تاریخ جنگ‌های شیمیایی در جهان بی‌سابقه بود. با آفند والفجر ۸ در ۲۱ بهمن ۱۳۶۴ که منجر به سقوط شهر بندری فاو عراق شد نیروهای عراقی به کاربرد مواد سمی شیمیایی انبوه که تا آن زمان نظیر آن با چنین ابعاد گسترده‌ای دیده نشده بود، اقدام کردند.
کار بچه‌های گردان غواصی در عملیات والفجر ۸ بسیار فوق‌العاده انجام شد و می‌توانم بگویم که هیچ ارتشی توان تربیت چنین غواصانی را برای انجام عملیاتی همچون والفجر ۸ ندارد چرا که میانگین سنی این غواصان بین ۱۸ تا ۱۹ سال بود و حدود ۴۰ درصدشان اصلا شنا بلد نبودند و بقیه غواصان هم فقط تنشان به آب خورده بود اما آموزش این جوانان به گونه‌ای بود که از آن‌ها غواصانی نمونه و خط شکن ساخت.
در مقابل نیز دشمن بسیار قوی بود و این ظلم است که بگوییم توان ایران در جنگ تحمیلی به فراوانی نیروهای انسانی‌اش بوده است. اینگونه نیست چرا که ما تمام رزمندگان را آموزش دادیم و آن‌ها توانستند در مقابل سماجت‌های ارتش عراق مقاومت کنند. تعداد غواصان حدود ۲۲۰ یا ۲۳۰ نفر بود که در ۹ گردان سازماندهی شده بودند. اعجاز عملیات والفجر ۸ به تربیت غواصان آن است.
 از شروع عملیات آفندی والفجر ۸ تا اواسط اسفند ۱۳۶۴ متجاوز از ۷ هزار گلوله توپ و خمپاره حاوی مواد سمی بر علیه مواضع نیروهای ایرانی شلیک شد و در طول ۲۰ روز به طور مداوم هواپیماهای عراقی بیش از یک هزار بمب شیمیایی در صحنه عملیات والفجر ۸ فرو ریختند که همزمان با تجاوزات وحشیانه عراق به ایران در بسیاری از مواضع، تک‌های شیمیایی عراق علیه مواضع و همچنین خود نیروهای عراقی، اجرا شدکه در نتیجه نیروهای بعثی تحت تأثیر مقادیر قابل ملاحظه ای مواد سمی شیمیایی قرار گرفتند.
در نهایت دشمن، سرخورده و ناامید از تمام راه‌ها و شگردهای رزمی خود در مقابله با نیروهای ایران تنها راه باقی مانده در ضربه‌ زدن به رزمندگان اسلام را بمباران شیمیایی به وسیله‌ هواپیماهای جنگنده خود دید. لذا با بهره‌گیری از نیروی هوایی خود اقدام به بمباران شیمیایی منطقه کرد. از آنجا که فاصله درگیری بین یگان‌های دشمن و خودی بسیار نزدیک بود، در مرحله نخست بمباران، دشمن به اشتباه تیپ‌های گارد جمهوری خود را مورد اصابت بمب‌های شیمیایی قرار داد که منجر به آلودگی ۷۰ درصد نیروهای آنها شد.
فیلم قدیمی زیر مربوط به معرفی رزمندگان و شهدای ۸ سال سال دفاع مقدس در سال ۶۳ است. بسیاری از همین افراد اعزامی از مناطق شمالغرب کشور بعد ها با شرکت در عملیات والفجر ۸ نقش مهمی در تاریخ پیروزی جنگ تحمیلی ایفا کردند.

 

 

برای دانلود فیلم اینچا کلیک کنید 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۲ نظر

  1. یاد آن دوران ها بخیر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *