حضور دکتر قدمعلی سرامی عضو بنیاد فردوسی شناسی کشور در شهرستان میانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، همزمان با بزرگداشت روز فردوسی،  دکتر قدمعلی سرامی روز پنجشنبه۲۴ اردیبهشت ماه ۹۴، در مراسم بزرگداشت حکیم فرزانه در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهند یافت .

 مهدی عبدالهی رئیس انجمن ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه در گفتگو با میانا با اعلام این خبر گفت: بی تردید حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ ترین شاعر حماسه سرای ایران و جهان است. معماری حکیمانه او در برپایی کاخی رفیع از نظم در زبان فارسی، چنان استوار قامت افراشته است که در قرون و اعصارْ مصون از باد و باران و فرسایش، سرفراز بر تارک فرهنگ ایرانی و اسلامی می درخشد و نام بلند آن شاعر گران مایه را برای همیشه زنده نگه داشته است. 

رئیس انجمن ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه  با بیان این موضوع که امسال نیز با توجه به نزدیکی روز بزرگداشت این حماسه سرای بزرگ فرصتی فراهم آمد تا به همکاری و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  علاوه بر شناساندن این شخصیت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمینه حفظ این گنجینه و میراث غنی در همگان افزون گردد، اظهار داشت: در این راستا از دکتر قدمعلی سرامی عضو هیات امنای بنیاد فردوسی شناسی کشور دعوت کرده ایم تا در برنامه ای به همین مناسبت در شهرستان میانه حضور یابند.

دکتر سرامی استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی است. وی عضو هیأت امنای بنیاد فردوسی است. وی یکی از پنج استاد برتر شاهنامه‌پژوه ایران است .بیش از صد اثر ارزنده از ایشان در حوزه ادبیات چاپ شده است.

هنر بزرگ حکیم توس در بنیان کاخ بلند شاهنامه، این بود که فقط حماسه سرایی و داستان پردازی حماسی و پهلوانی نکرد و در کنار آن، به سجایا و فضیلت های اخلاقی نیز پرداخت و به گفته مقام معظم رهبری، جریانی از یکتاپرستی و توحید را در سرتاسر کتاب سترگش جای داد. 

 حضرت آیت اللّه خامنه ای در این زمینه فرموده اند: «من موافقم که از فردوسی تجلیل بشود. شاهنامه تحلیل بشود و حکمت فردوسی استخراج بشود…. اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریانِ گاهی باریک و پنهان و گاهی وسیع از روح توحید، توکل، اعتماد به خدا و اعتقاد به حق و مجاهدت در راه حق، در سرتاسر شاهنامه جاری است»

برتلس، خاورشناس بزرگ روس و یان ریپکا دانشمند بزرگ و ادب شناس کشور چک  و دیگر اندیشمندان غربی نیز به این عظمت اذعان دارند بطوری که برتلس می گوید مادام که در جهان مفهوم ایرانی وجود خواهد داشت، نام پرافتخار شاعر بزرگ هم که تمام عشق سوزان قلب خود را به وطن خویش وقف کرده بود، جاوید خواهد ماند و یان ریپکا در کتاب تاریخ ادبیات ایران خود، درباره فردوسی می نویسد: «فردوسی در سراسر عرصه ادبیات فارسی، چون تهمتن قد برافراشته است .

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. شما که توبه نمیکنید لااقل از توبه نامه فردوسی هم یاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *