معرفی شهید روحانی سید محمد ساقی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، سید محمد ساقی شهید سید محمد ساقی در ۱۴/۱۰/۱۳۴۰، در یک خانواده مذهبی و متوسط دیده به جهان گشود.

هفت ساله بود که به دبستان رفت. پس از اتمام این دوره، راهی دبیرستان بوعلی شد. سال دوم تحصیلات دبیرستان، با شروع انقلاب شکوهمند اسلامی مصادف گردید و با اعتصاب دانش آموزان و معلمان و تعطیلی مدارس، تحصیل سید محمد نیز مانند سایر دوستان نیمه تمام ماند اما بعد از پیروزی انقلاب، با تلاش پیگیر خود در دبیرستان موفق به اخذ مدرک دیپلم شد.

شهید سید محمد ساقی از همان ایام کودکی با نماز و عبادات مانوس شد و در مساجد و مجالس مذهبی حضور عاشقانه داشت.

او در دوران رژیم ستمشاهی، از جمله آن جوانان با ایمانی بود که انجمن دین و دانش شهرستان میانه را برای خود پناهگاه مطمئن یافت و در مدت اندکی یکی از اعضای کوشا و کارآمد آن مرکز به حساب آمد. در سال ۱۳۵۶ به جمع جوانان پر شور و انقلابی میانه پیوست و در نشر افکار و سخنان حضرت امام خمینی (ره) و پخش اعلامیه های معظم له سر از پا نشناخت؛ این شهید مجاهد در اولین تظاهرات پر شور شهرستان میانه بر ضد رژیم ستمشاهی، حضور حماسی داشت و جزو کسانی بود که تظاهرکنندگان را رهبری می کرد.

او از در مهر ماه ۱۳۵۷ در تعطیلی و اعتصاب مدارس نقش اساسی داشت و یکی از مراکز فساد و شرابفروشی توسط سید محمد و یاران پرشور و انقلابیاش به آتش کشیده و برای همیشه برچیده شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با تشکیل حزب جمهوری اسلامی در میانه به جمع یاران حضرت امام خمینی (ره) شتافت و در آن حزب به فعالیت پرداخت. در اوایل پیروزی انقلاب شهید ساقی با قدرت ایمان و مطالعاتی که پیرامون مبانی کلی اسلام و مکتبهای التقاطی و الحادی داشت در مقابل فعالیت گروههای معاند و ضد انقلاب ایستاد و آگاهانه به دفاع از حریم اسلام و انقلاب پرداخت.

با تشکیل سپاه در شهرستان میانه، شهید سید محمد با عضویت نیمه رسمی، در بخش فرهنگی –عقیدتی سپاه به فعالیت پرداخت. با شروع غایله کردستان توسط ایادی بیگانگان، شهید ساقی به خاطر حراست از مرزهای میهن اسلامی، همراه تنی چند از برادران سپاهی و بسیجی تحت عنوان «گروه یاران مهدی (عج) » عازم سردشت، سقز و سنندج شد.

این شهید سلحشور بعد از بازگشت از این مأموریت و مدت کوتاهی اقامت، یک بار دیگر از سپاه میانه به جبهه جنگ اعزام شد؛ مرحله دوم از مأموریت را هم با موفقیت و پیروزی به پایان رساند. پس از بازگشت دوباره به شهر میانه، شهید ساقی نسبت به یادگیری علوم و معارف اسلامی احساس تشنگی و شیفتگی نمود؛ او به خوبی دریافت که پر کردن این خلاء و رفع این تشنگی، تنها با ورود به حوزه علمیه و تحصیل در آن مکان مقدس امکانپذیر خواهد شد بنابراین در سال تحصیلی ۱۳۶۰ به شهر مقدس قم عزیمت کرد و در مدرسه حضرت رسول اکرم (ص) به تحصیل علوم اسلامی همت گمارد.

او در این مدرسه کتابهای صمدیه و سیوطی را با موفقیت فرا گرفت. حال و هوای تأثیر مدرسه روحی عجیبی را در او نهاده بود به طوری که هر کس با او مواجه میگشت نور عنایت امام زمان (عج) و جذبه نگاه آن حضرت را در پیشانی او میدید. با همه جذابیت و زیباییهای معنوی که حوزه علمیه در جسم و جان «سید محمد» ریشه دوانده و کاملا روح او را تسخیر نموده بود، ولی هنگامی که پای وظیفه و مسؤولیت به میان آمد و جبهه های نبرد حق بر ضد باطل به وجود پرتوان چنین انسانهایی محتاج شد، شهید ساقی یک لحظه درنگ را روا ندانست؛ حوزه را با همه جذابیتهایش رها ساخت و به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفت.

در اسفندماه سال ۱۳۶۰ عازم جبهه جنوب شد. در عملیات بزرگ فتح المبین شرکت جست و در ۲/۱/۶۱در منطقه«دال پری» و «رقابیه» در اثر اصابت ترکش از ناحیه سر به درجه رفیع شهادت رسید و با گلبوسه صدها زخم بر تن، به ملاقات پروردگار خویش شتافت. پیکر پاک این سرباز فداکار امام زمان (عج) طی مراسم با شکوهی در گلستان شهدای شهرستان میانه به خاک سپرده شد. «شادمانیاش در پیشگاه حق جاودانه باد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *