زیر بار توافقی که روز اول تحریم ها را لغو نکند نمی رویم

به گزارش میانا به نقل از مهر، بعیدی نژاد در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: در چند روز اینده که به مذاکرات برای تدوین باز می گردیم اگر طرف مقابل ذره ای در تفاهم حاصل شده تغییر موضع بدهد و دبه در بیاورد به هیچ وجه زیر بار نخواهیم رفت.

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان افزود: بی شک توافقی که متضمن توقف اجرای تحریم ها در روز اول اجرای توافق نشود را نمی پذیریم.

بعیدی نژاد با اشاره به پوستر روی سن که طرف آمریکایی را همراه با سلاح و پوتین زیر میز نشان می داد گفت: این پوستر به هیچ وجه واقعیت ندارد، فرزندان شما در تیم مذاکره کننده به هیچ وجه اجازه نمی دهند طرف مذاکره با اسلحه و چکمه در مذاکرات حاضر شود. به لطف ایثار و مقاومت ملت ایران در یک موضع برابر و فضای احترام متقابل مذاکره می کنیم.

وی افزود: این طور نیست کسی جرأت داشته باشد در مذاکرات با ایران کمترین توهین  و اهانت به نمایندگان داشته باشد.

بعیدی نژاد تصریح کرد: امیدواریم مذاکرات با روندی که شروع شده تداوم یابد. طرف مقابل به جایگاه و درکی رسیده است که باید به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

وی با اشاره به اینکه روند مذاکرات رو به رشد بوده است بیان کرد: اکنون مذاکرات به مرحله ای رسیده که در دور آخر در سوئیس طرفین موفق شدند بر روی راه حل هایی که موضوع هسته ای ایران را حل و فصل می کند به تفاهم برسد. تردید نکنید که راه حل های بدست آمده مبتنی بر این است که تمام برنامه هسته ای ایران از جمله غنی سازی بدون توقف و تعطیلی ادامه پیدا می کند و با تمهیدات فراهم شده و اصول در نظر گرفته شده پربارتر و شکوفاتر می شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: در کنار شکوفایی برنامه هسته ای ایران بر اساس تفاهم تمام تحریم ها علیه ایران در سطح اروپا، آمریکا و شورای امنیت در روز اجرای توافق در صورت حصول این تفاهم و اجرای آن متوقف می شود و این دو پایه اصلی و اساسی برای رسیدن به راه حلی است که در مذاکرات دنبال می کنیم.

بعیدی نژاد بیان کرد: در تفاهم نامه‌ای که زمان بندی آن تا ۱۱ تیرماه است روشن خواهد شد که تفاهم حاصل شده چگونه است و دوره اخیر دوره حساس و مهمی است.

نمی توانیم قاطعانه از وجود تفاهم صحبت کنیم اما روند مثبت است

وی تصریح کرد: تدوین اصول در قالب جرئیات و کلیات کار دشواری است و اگر در فضای سالم دنبال شود می توانیم به نتیجه برسیم. اکنون در میانه راه هستیم و نمی توانیم قاطعانه از وجود تفاهم صحبت کنیم اما روند مثبت بوده است.

وی خطاب به دانشجویان بیان کرد: تقاضا می کنم تحت تاثیر القائات بیگانه قرار نگیرید. دوستانی که این طور پوسترها را طراحی می کنند شاید باور ندارند که آمریکا نمی تواند در برابر ایران این گونه اقدام کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای  گفت: برنامه هسته ای اکنون وارد مرحله جدیدی شده است و حتی پس از تفاهم می توانیم در حوزه هایی که تا امروز فرصت حضور در آنها را نداشته ایم از جمله تکنولوژی جوش هسته ای به عنوان یک تکنولوژی برتر در دنیا یا تولید ایزوتوپ های پایدار، رادیوداروها و رادیواکتیوهای جدید وارد شویم و عرصه های جدیدی برای صنعت هسته ای کشور باز شود.

بعیدی نژاد گفت: تفاهم بر روی راه حل ها این نوید را می دهد که می توانیم عرصه های جدید در حوزه هسته ای ایجاد کنیم و انشاءالله دانشمندان ما می توانند عرصه هایی را کسب کنند که تا چند سال گذشته غیر ممکن بود.

رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سئوال که آیا در جلسه روز گذشته آقای عراقچی با منتقدان حضور داشته است، بیان کرد: در جلسه روز گذشته نبودم اما در یک جلسه مشابه حضور داشتم. درباره  تعریف ما از منتقد جای بحث وجود دارد اما بنده و تمام تیم از لحظه ورود از لوزان در جلسات مختلف و متنوع از صبح زود تا ساعت پایانی شب به سئوالات پاسخ داده ایم.

هدف ما این است که مذاکرات را پیش ببریم

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای  در پاسخ به سئوالی درباره اینکه به گفته آقای ظریف طرح برخی از سئوالات در مجامع عمومی به روند مذاکرات لطمه می زند و این موضوعات چیست گفت: ما در یک مذاکرات حساس  و پیچیده هستیم به همان نحو که رسانه ها و افکار عمومی در ایران به مسائل مذاکرات حساس هستند و دنبال می کنند افکار عمومی جهانی و رسانه های بین المللی و بخصوص آمریکا و اروپا این مذاکرات را از نزدیک دنبال می کنند.

وی ادامه داد: در هر دوره از مذاکرات لیستی از اظهارات اعضا را مبادله می کنیم و گاها دو طرف ابراز نگرانی می کنند. ما به هیچ وجه نمی خواهیم مطالبی نقل شود که برای اقناع یک عزیز یا نگرانی مشروع یک گروه منجر به آسیب به روند مذاکرات شود. هدف ما این است که مذاکرات را پیش ببریم.

بعیدی نژاد گفت: ما از طرف عالیترین مقامات کشور، رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و ملت وظیفه داریم مذاکرات را پیش ببریم، مسائل دیگر ثانویه است و هر جایی که احساس کنیم موضوعی به روند مذاکرات لطمه می زند عذرخواهی می کنیم و امیدواریم در یک فضای مثبت در آینده پاسخ ابهامات را بدهیم.

وی در این باره که آیا منتقدان در جلسات موضوعی را مطرح کرده‌اند که برای تیم مذاکره کننده مفید باشد اظهار داشت: مذاکرات بسیار پیچیده است. به طور مثال ممکن است بشنوید که مذاکرات به زبان انگلیسی است و هر کسی که انگلیسی بداند می تواند مذاکره کند اما زبان خارجی وجوه مختلفی دارد و نیازمند تخصص است. در مذاکرات بسیاری از اسناد بین المللی مورد اشاره قرار می گیرد و افراد باید تسلط داشته باشند. این پیچیدگی ها باعث می شود روندهایی وجود داشته باشد که توضیح آن در محافل عمومی ممکن نیست.

منتقدان ما از طیف های گسترده ای هستند

وی درباره نگرانی های موجود بیان کرد: بعضی از انتقادها ناشی از نگرانی و دغدغه مشروع همه ایرانیان به عنوان مسلمان و انقلابی است اما ما با طیف گسترده ای از منتقدان با دیدگاههای متفاوت روبرو هستیم. بعضی دغدغه ها نیز فنی و حقوقی است که قطعا همکاران ما در سازمان انرژی اتمی به این مسائل توجه دارند. سعی می کنیم مطالب را تا جای ممکن عنوان کنیم  که دغدغه ها کم شود.

وی درباره مسئله لغو تحریم ها و تاکید مقام معظم رهبری گفت: در مورد مسئله تحریم ها هیچ تردیدی نداشته باشید که راه حلی که اکنون درباره آن تفاهم شده است  این است که تحریم های اتحادیه اروپا در روز اول اجرای تفاهم لغو خواهد شد، تحریم های آمریکا در روز اول اجرای توافق متوقف خواهد شد و تمام تحریم های شورای امنیت در شش قطعنامه در روز اول اجرا لغو خواهد شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: این مسائل اصولی است که کاملا در خصوص آنها تفاهم شده و زمانی که در چند روز آینده برای تدوین به مذاکرات باز می گردیم اگر طرف مقابل ذره ای در این تفاهم تغییر موضع بدهند یا دبه در بیاورند به هیچ وجه فرزندان شما زیر بار چنین موضعی نخواهند رفت.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک توافقی که متضمن توقف اجرای تحریم ها در روز اول اجرای تفاهم نباشد را نمی پذیریم.

بعیدی نژاد درباره اینکه فکت شیت آمریکایی ها قابل قبول است بیان کرد: زمانی که ما از بی اعتمادی با آمریکا صحبت می کنیم چطور می توانیم اعتماد کنیم که حرف دشمنان درست باشد و حرف نمایندگان ملت که مقام معظم رهبری فرمودند با تمام وجود به آنها اعتماد دارند، نادرست باشد.

به دنبال استفاده تکنولوژی های مدرن هستیم

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای  ادامه داد: در تئوری های روابط بین الملل و علوم سیاسی، این بحث ها شده است که ما در ناخودآگاه خود دچار ضعف اعتماد هستیم و به خودباوری در این باره که موضع ما می تواند حق باشد، نرسیده ایم. خوشبختانه یکی از ابعاد روانی مذاکرات این است که می توانیم حس اعتماد را به خود داشته باشیم. اعضای تیم مذاکره کننده در یکی از پیچیده ترین مذاکرات حضور پیدا کرده و توانسته اند سربلند بیرون بیایند. اگر به تفاهم برسیم در ۱۱ تیرماه خواهید دید که کدام روایت به واقعیت نزدیک است.

وی درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر قبول نظارت متعارف بر ایران و اینکه در بیانیه نظارت تکنولوژی مدرن آمده است، گفت: آژانس بین المللی اتمی هر چند سال یک بار بر اساس تصمیم شورای حکام رویه های خود را روزآمد می کند که از جمله این موارد استفاده از تکنولوژی های مدرن است و تا زمانی که کشورهای عضو این اختیار را به آژانس ندهند آژانس نمی تواند از این تکنولوژی مدرن در تاسیسات استفاده کند. چیزی که ما پذیرفتیم و اکنون در حال مذاکره درباره جزئیات آن هستیم استفاده از تکنولوژی های مدرنی است که در نهادهای تصمیم گیری تایید شده و توسط کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

بعیدی نژاد درباره اینکه چطور قرار است از طرف مذاکره کننده خود مطمئن شویم بیان کرد: تفاهم بین ایران و ۱+۵ استوار بر اصل مسلم اقدام متقابل است. تفاهم نامه دارای دو بخش است. اقدامات ایران و اقدامات اعضای ۱+۵. ایران تا زمانی اقدامات خود را انجام می دهد که اعضای ۱+۵ به اقدامات خود پایبند باشند. از لحظه ای که آنها از اقدامات خود استنکاف کنند ایران اجرای اقدامات خود را موقف می کند.

ایران در موضعی قدرتمند مذاکره می کند

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: کشورمان در یک موضع بسیار قدرتمند مذاکره می کند و ما روی هیچ کدام از روی اصول خود کوتاه نیامدیم. تمام ارزش این تفاهم همین است و تردید نکنید تفاهم حاصله محصول عقب نشینی و تغییر موضع ۱+۵ بویژه آمریکا است.

وی در این باره که آیا اجازه نظارت به توافق دفاعی ایران داده می شود گفت: ما برای حفظ توان دفاعی تلاش می کنیم. چگونه می توانیم بپذیریم اجرای تفاهم نامه منجر به از بین رفتن توان دفاعی یا کاهش آن شود. یکی از اصول ما این است که هیچ امری که منجر به کاهش امنیت کشور شود را نپذیریم.

بعیدی نژاد ادامه داد: اظهاراتی را می شنویم که بر اساس این تفاهم بازرسی از صنایع دفاعی ایران به عمل می آید که کاملا غلط است. هیچ تفاهمی صورت نمی گیرد که بازرسی از توان دفاعی ایران داشته باشد و این در حالی است که یکی از موضوعاتی که آنها دنبال می کردند توان موشکی ایران بود و می گفتند که با توجه به اینکه یکی از قطعنامه های شورای امنیت به این موضوع پرداخته باید مطرح شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: ما از همان ابتدا تصریح کردیم که اگر ایران می خواست قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند مذاکره نمی کردیم. تصور من این است که اعضای ۱+۵ برایشان کاملا جا افتاده است که اگر سیاست های قبلی را دنبال کنند تفاهمی در کار نخواهد بود.

ایران به کشورهای صادر کننده سوخت هسته ای اضافه می شود

وی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود میزان غنی سازی در نظر گرفته شده نیازهای ایران را تامین نخواهد کرد و ایران ناچار به وارد کردن نیاز خود خواهد شد بیان کرد: مطلقا این طور نیست. ما برای اینکه به مرحله ای برسیم که سوخت رآکتورهای خود را تامین کنیم به چند سال زمان نیاز داریم. در مورد ماشین های کنونی نیز در آینده معذوراتی داریم. ایران باید تحقیق و توسعه بر روی تکنولوژی مدرن را ادامه دهد و این موضوع مورد توافق قرار گرفته است. ما باید کارایی و کیفیت غنی سازی را بالا ببریم و انشاالله در چند سال آینده در مرحله ای هستیم که ایران بتواند سوخت هسته ای تولید کند و همچنین ایران بر این اساس می تواند یکی از کشورهای صادرکننده مواد غنی شده و سوخت هسته ای باشد.

فکت شیت امریکا در لحظه صدور تکذیب شد

بعیدی نژاد در این باره که چرا ایران فکت شیت آمریکا را تکذیب نمی کند گفت: فکت شیت آمریکا در همان لحظه صدور تکذیب شد. این فکت شیت بیان کننده مفاد تفاهم نیست. فکت شیت آمریکایی ها روایت کاخ سفید از مذاکرات با ایران است و متن دقیق مذاکرات نیست. فکت شیت فرانسه نیز تفاوت هایی با فکت شیت آمریکایی دارد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای  افزود: برنامه هسته ای ایران بویژه غنی سازی مانند گذشته ادامه می یابد و ما خواهان افزایش کیفیت برنامه هستیم.

دانشجویی از بعیدی نژاد پرسید که آیا عنوان برنامه اقدام مشترک برای توافق به خاطر جلوگیری از تصویب آن در مجلس است؟ وی پاسخ داد: توافقنامه ها باید به تصویب مجلس برسند. تفاهمی که ما با اعضای ۱+۵ در حال مذاکره با آن هستیم از نظر حقوقی توافق محسوب نمی شود و برنامه اقدام مشترک است که این نامگذاری از سوی همه اعضای مورد تاییدقرار گرفته و پیشنهاد ایران نبوده است.

بعیدی نژاد ادامه داد: همه اعضا اذعان دارند که این سند در قالب توافق حقوقی قابل تعریف نیست و آنها نیز اقدامی برای ارائه به مجلس کشورهای خود پیش بینی نکرده اند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: ما از اینکه تفاهم نامه به مجلس برود نگرانی نداریم. کشور ما در سایه مقام معظم رهبری حرکت می کند. تفاهم ژنو نیز با نظر مقامات ارشد نظام بود  و این تفاهم نامه نیز با نظر مقامات عالی نظام خواهد بود. ما مطئن هستیم که مجلس به عنوان یکی از ارکان نظام همدلانه با دولت همراهی می کند و برای ما قابل تصور نیست که تفاهمی که توسط مقامات عالی نظام و رهبری تایید شود در مجلس دچار مشکل شود.

وی افزود: در فضای بوجود آمده که کنگره تمایلی به تفاهم ندارد و می خواهد تحریم جدید بر علیه ایران وضع کند همه اعضا به این نتیجه رسیدند که تفاهم بدست آمده برنامه اقدام باشد نه توافقنامه.

وی درباره توقف تحریم های آمریکا که گفته می شود به معنای  لغو نیست گفت: توقف به معنی تعلیق نیست. وقتی یک تحریم می تواند لغو شود که صادر کننده تحریم که کنگره آمریکا است آن را لغو کند. کنگره در فضای فعلی این کار را نمی کند  و به دنبال تشدید تحریم است. بنابراین جایگزین لغو این است که بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور آمریکا این اختیار را دارد که اجرای مصوبات کنگره را متوقف کند و در این تفاهم نیز دولت آمریکا پذیرفته بر اساس اختیارات رئیس جمهور تمام تحریم های آمریکا اعم از تحریم های در فرمان رئیس جمهور و کنگره متوقف شود.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *